SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: HIGH SCHOOL AND TECHNICAL EDUCATION - EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3364

Keywords:

Supervised Internship, Degree in Computing., Experience Report.

Abstract

This article aims to reflect on the importance of the experiences of an academic in the discipline Supervised Internship II, of the Degree in Computing at the University of the State of Amazonas (UEA) for the complete formation of the student, as well as to report on his experience in the field of performance that took place between February and April 2023 at the Maria Almeida do Nascimento State School, and in the courses of Technician in Clinical Analysis and Computer Technician course at the Center for Technological Education of Amazonas - CETAM, located in the municipality of Coari-AM, involving the stages of observation, co-participation and conducting. As a result of the internship, it was possible to improve skills and abilities, which contributed significantly to the student's professional improvement, in addition to offering opportunities to apply digital media resources to develop professional experience, expanding the students' view of teaching in their reflection about the practice, the school routine, the curriculum and the educational policies that regulate teaching and learning in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eloir Santos da Silva

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA.

Luiz Sergio de Oliveira Barbosa

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

Rogério Brito de Oliveira

Pós-Graduado em Supervisão Escolar pela Faculdade de Educação da Serra – FASE. Atualmente é Pedagogo da Secretaria de Estado da Educação e Desporto – SEDUC, Amazonas.

Jeferson Antunes Pereira, Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA.

Francisco Junior Vilena Pinto

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA.

Francisco Rayner Barros Batista

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA.

Anderson Souza de Almeida

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA.

Stéfany Caetano Corrêa

Mestranda em Enfermagem em Saúde das Populações Amazônica da Universidade Federal do Amazonas – UFAM em Associação Ampla com a Universidade do Estado do Pará – UEPA.

References

ANDRADE, Cheila Fernandes de et al. A importância dos programas de estágio na formação acadêmica superior: uma análise das ofertas de vagas na esfera da justiça estadual do Maranhão. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 6, p. 46-58, 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base - Ensino Médio. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. 2018. Acesso em 15 de mai. 2023.

BRASIL, Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Da definição, classificação e relações de estágio. Brasília – DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 19 mai. 2023.

LINHARES, Ana Cristina Oliveira; SANTOS, Kátia Silva. A Licenciatura em Computação no Brasil: histórica e contexto atual. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, p. 188-208, 2021.

MACÊDO, Josué Antunes de; BRANDÃO, Daniel Pereira; NUNES, Daniel Martins. Limites e possibilidades do uso do livro didático de Matemática nos processos de ensino e de aprendizagem. Educação Matemática Debate, v. 3, n. 7, p. 68-86, 2019.

MARTINS, Camila; MACEDO, Ricardo Tombesi; SILVEIRA, Sidnei Renato. Quiz EDUC: ferramenta para construção de quiz educacional. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, v. 14, n. 1, p. 106-126, 2021.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021.

OLIVEIRA, Welliton Soares de et al. Vivências No Estágio Supervisionado Em Computação No Ensino Médio: Um Relato De Experiências. Revista Foco, V. 16, N. 5, P. E1896-E1896, 2023.

PIRES, Nair Aparecida Rodrigues. A construção da profissionalidade docente no estágio supervisionado. 2020.

SILVEIRA, Sidnei Renato et al. O Papel dos licenciados em computação no apoio ao ensino remoto em tempos de isolamento social devido à pandemia da COVID-19. Série Educar-Prática Docente, v. 40, p. 35, 2020.

SOUSA, Karolayny Rodrigues Henrique de; MEDEIROS BATISTA de, João Maik; DE LIMA, Nicácio Nascimento. ESTÁGIO SUPERVISIONADO NAS LICENCIATURAS: e a sua importância na prática docente.

SOUSA, Larissa Soares de; SANTOS, Rodiney Marcelo Braga dos. Vivências do estágio supervisionado remoto em matemática. Ensino em perspectivas, v. 2, n. 3, p. 1-11, 2021.

Universidade Estadual do Amazonas (UEA). Disponível em: https://cursos2.uea.edu.br/index.php?dest=info&curso=72. Acesso em: 20 de mai de 2023.

Published

15/06/2023

How to Cite

Santos da Silva, E., de Oliveira Barbosa, L. S., Brito de Oliveira, R., Antunes Pereira, J., Junior Vilena Pinto, F., Rayner Barros Batista, F., … Caetano Corrêa, S. (2023). SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: HIGH SCHOOL AND TECHNICAL EDUCATION - EXPERIENCE REPORT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(6), e463364. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3364