THE NEED FOR STANDARDIZATION OF THE CURRENT BRAND OF THE MILITARY POLICE OF PARANÁ IN VISUAL MATERIALS AND ITS RELEVANCE IN INSTITUTIONAL COMMUNICATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3441

Keywords:

Military police, communication plays a fundamental

Abstract

Visual communication plays a fundamental role in building the image of an institution to the public. In the case of the Military Police of Paraná, the proper use of the current brand in visual materials is extremely important to strengthen the institution's identity, establish a direct connection with the population and promote effective visual and institutional communication. Considering that in 2018 the brand of the Military Police of Paraná was updated, we will discuss in this article, through a bibliographical review, how the appropriate use of the current brand in visual materials can positively impact the visual and institutional communication of this public body as well as how the use of the institution's old brands may cause damage to the Corporation's visual identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Gabriela Pereira Beiger

Soldado da Polícia Militar do Paraná, Graduada em Educação Física, Graduanda em Jornalismo, Pós-graduanda em Comunicação e Marketing. 

 

Nairo de Oliveira Cardoso da Silva

Capitão da Polícia Militar do Paraná, Bacharel em Direito, Especializado em Segurança Pública. 

 

References

ABRACOM. Guia de Serviços e Boas Práticas em Contratação de Comunicação Corporativa. Disponível em https://fasam.edu.br/wp-content/uploads/2020/07/Guia-de-Servicos-e-Boas-Praticas-em-Contratacao-de-Comunicacao-Corporativa.pdf> Acesso em: 20 maio 2023.

CORRÊA, Gaspar Pulgatti e SOARES, Valéria Deluca. IDENTIDADE VISUAL: técnicas e processos de criação. Revista Práxis - Teoria e prática publicitária. N. 1, 2019.

DINIZ, Edilson Silva. COMUNICAÇÃO INSTITUCIONAL: A Comunicação e sua Contribuição para o Processo Educacional no Instituto de Ensino Superior Franciscano – IESF no município de Paço de Alumiar – Maranhão – Brasil. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação na Especialidade de Supervisão. Maranhão. 2019. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/29306/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20DE%20MESTRADO_Edilson%20Diniz.pdf> Acesso em: 14 maio 2023.

PARANÁ. Decreto Estadual n°7339, de 08 de junho de 2010. Aprova o Regulamento Interno e dos Serviços Gerais da Polícia Militar do Estado do Paraná (RISG/PMPR). 08 jun. 2010. Disponível em: < https://www.legislacao.pr.gov.br/legislacao/pesquisarAto.do?action=exibir&codAto=56657&indice=1&totalRegistros=1&dt=23.10.2018.15.35.45.527> Acesso em: 29 maio 2023.

PARANÁ. Portaria do Comando-Geral N.º 447, de 07 de junho de 2011. Vade Mecum de Comunicação Social e Cerimonial da PMPR. Curitiba, PR, 07 jun. 2011.

PARANÁ. Portaria do Comando-Geral N.º 956, de 19 de dezembro de 2016. Estabelece a normatização e procedimentos para a postagem de notícias na intranet da PMPR. Curitiba, PR, 19 dez. 2016.

PARANÁ. Boletim Geral da Polícia Militar do Estado do Paraná nº 236 de 20 de dezembro de 2018. Diretriz Nº 001 – PM/4-SSCMO. Regula e Padroniza a Identificação Visual das Unidades Policiais-Militares E Bombeiros-Militares da Polícia Militar do Paraná. Curitiba, PR, 20 de dezembro de 2018.

PARANÁ. Boletim Geral da Polícia Militar do Estado do Paraná nº 117 de 27 de junho de 2018. Atos do Chefe Do Estado-Maior. Memorando nº 019/2018. Curitiba, PR, 27 jun. 2018.

PARANÁ. Decreto Estadual nº8.240 de 05 de agosto de 2021. Altera o Anexo III do Decreto Estadual nº 7.339, de 08 de junho de 2010 - Regulamento Interno e dos Serviços Gerais da PMPR (RISG/PMPR). 05 de agosto de 2021. Disponível em:https://leisestaduais.com.br/pr/decreto-n-8240-2021-parana-altera-o-anexo-iii-do-decreto-estadual-no- Acesso em: 29 maio 2023.

REZ, Rafael. O que é comunicação corporativa. 2017. Disponível em: < https://novaescolademarketing.com.br/o-que-e-comunicacao-corporativa/> Acesso em: 12 maio 2023.

TEIXEIRA, Felipe Colvara; SILVA, Roberta D. de O.; BONA, Rafael J. O processo de desenvolvimento de uma identidade visual. In: VIII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO DA REGIÃO SUL. Passo Fundo, RS. 2012. Disponível em:http://www.intercom.org.br/papers/regionais/sul2007/resumos/r0187-1.pdf>. Acesso em: 21 maio 2023.

Published

21/06/2023

How to Cite

Pereira Beiger, L. G., & de Oliveira Cardoso da Silva, N. (2023). THE NEED FOR STANDARDIZATION OF THE CURRENT BRAND OF THE MILITARY POLICE OF PARANÁ IN VISUAL MATERIALS AND ITS RELEVANCE IN INSTITUTIONAL COMMUNICATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(6), e463441. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3441