ICT: A PERSPECTIVE FOR IMPROVING TEACHING AND LEARNING IN THE NEW ERA

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Ivanira Rodrigues do Carmo
  • Jaci Teresinha Blum da Silva
  • Raquel Aparecida Silveira
  • Sonia Maria dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3537

Keywords:

Technology, Education, Development.

Abstract

This work aims to develop a research of reflective theoretical character about the insertion and use of technological mechanisms in the educational environment and its contribution to the teaching-learning process and full training of students. In this sense, it is also sought, through bibliographical research based on contributions of renowned authors in the literature in question, to discover some points that are seen as fundamental for the effectiveness of this whole process, that is, to point out which are the most used technologies in the educational environment, to list all the elements, whether positive or negative, presented by educators and to elucidate about the numerous contributions that technology offers to the teaching-learning of students, through the constant and appropriate use of technological mechanisms in the teaching unit. Among the specialists researched during the discursive trajectory, are Morin (2000), Kenski and many others, which will help to better understand the significant use of technological mechanisms for the improvement of teaching and the full intellectual development of the learner, in addition to bringing new clarifications about the educational practice mediated by Technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Ivanira Rodrigues do Carmo

Graduada em Estética pelo Centro Universitário Claretiano, Licenciatura em Letras com habilitação em Espanhol pela UFRR. Pós graduada em Estética Avançada – Faculdade do Centro Oeste Paulista e Gestão Escolar Administração, Supervisão e Orientação – FACINTER. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Jaci Teresinha Blum da Silva

Graduada em Pedagogia, Letras Português/Espanhol e Educação Física. Pós graduada em Educação Infantil/ Anos Iniciais/ Psicopedagogia, Educação Física Escolar e Educação Especial. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Raquel Aparecida Silveira

Graduada em Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Tecnologia em Processamento de Dados pela Faculdade de Educação e Tecnologia Thereza Porto Marques (FAETEC) e Matemática pela Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES). Pós Graduada Latu Sensu em Educação, Família e escola pelo Instituto Superior de Educação da América Latina (ISAL). Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Sonia Maria dos Santos

Graduada em Licenciatura Normal Superior UNPLI – Centro Universitário Plínio Leite. Licenciatura em Pedagogia UNISALLE- Instituto Superior de Educação LASALLE, Pós-Graduação Lato Sensu - Psicopedagogia Institucional e Clínica – FAVENI –Faculdade Venda Nova do Integrante, Educador Social – Instituto Gaio, Educação Especial Associação Brasileiro de Educação à distância, (RE). Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

References

KENSKI, Vani Moreira; Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação/Vani Moreira Kenski. - Campinas, SP: Papirus, 2007.

BUZATO, Marcelo E. K. Letramento digital abre portas para o conhecimento. Educa. Rede. Entrevista por Olivia Rangel Joffily. 23/01/2003 http://www.educacaoliteratura.com/index%2092.htm. acesso em 06/07/2014.

LIBÂNEO, José Carlos. et al. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, Brasília, Unesco, 2000.

MORAN, José Manuel. Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 12, Mai/Ago. 2004. Quadrimestral.

SOARES-LEITE, W. S. & NASCIMENTO-RIBEIRO, C. A. do. A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 5 (10), 173-187.2012.

VALENTE, José Armando. O computador na sociedade do conhecimento. São Paulo: Unicamp/Nied, 1999.

VYGOTSKI, l.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

20/07/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Rodrigues do Carmo, I., Teresinha Blum da Silva, J., Aparecida Silveira, R., & Maria dos Santos , S. (2023). ICT: A PERSPECTIVE FOR IMPROVING TEACHING AND LEARNING IN THE NEW ERA. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473537. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3537