EDUCATIONAL TECHNOLOGIES, LEARNING, TEACHER TRAINING AND PEDAGOGICAL INNOVATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Ivanira Rodrigues do Carmo
  • Jaci Teresinha Blum da Silva
  • Sonia Maria dos Santos
  • Juliana de Souza Silva Araújo

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3538

Keywords:

technical resources currently available

Abstract

The aim of this study is to analyse the various technical resources currently available and the impact they have had on the lives of educational institutions and teachers due to the new measures associated with the COVID-19 pandemic. Digital resources are increasingly seen as tools for work, personal and professional growth. Schools and teachers need to prepare for these new challenges. Teaching is no longer just about teaching how to read and write, it's all about pencils, chalkboards, chalk, and classroom spaces. It is important to understand that education must adapt to the new reality, and that it is up to teachers to prepare for this new reality. New technical resources effectively contribute to innovative learning when used educationally by teachers. However, it is necessary to assess the ability of teachers to adapt to the role of content facilitator in contexts involving teachers, teacher challenges, teaching practices and use of technology. Another factor to be considered is the community to which the school belongs, as the impact of digital education goes beyond the use of digital devices. It is important to give students the opportunity to actively expand their knowledge and change their reality and where they live. Teachers step out of the comfort zone where students are the absolute masters and owners of all knowledge and embark on new paths where students can walk safely without fear, explore new means and explore new challenges. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Ivanira Rodrigues do Carmo

Graduada em Estética pelo Centro Universitário Claretiano, Licenciatura em Letras com habilitação em Espanhol pela UFRR. Pós graduada em Estética Avançada – Faculdade do Centro Oeste Paulista e Gestão Escolar Administração, Supervisão e Orientação – FACINTER. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Jaci Teresinha Blum da Silva

Graduada em Pedagogia, Letras Português/Espanhol e Educação Física. Pós graduada em Educação Infantil/ Anos Iniciais/ Psicopedagogia, Educação Física Escolar e Educação Especial. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Sonia Maria dos Santos

Graduada em Licenciatura Normal Superior UNPLI – Centro Universitário Plínio Leite. Licenciatura em Pedagogia UNISALLE- Instituto Superior de Educação LASALLE, Pós-Graduação Lato Sensu - Psicopedagogia Institucional e Clínica – FAVENI –Faculdade Venda Nova do Integrante, Educador Social – Instituto Gaio, Educação Especial Associação Brasileiro de Educação à distância, (RE). Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Juliana de Souza Silva Araújo

Graduada em Pedagogia e Educação Física. Pós graduada em Psicopedagogia Institucional e Clínica, Neuropsicopedagogia Institucional e Clínica, Educação Física Adaptada a Inclusão e Educação Infantil e Anos Iniciais. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

References

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? 1 ed. São Paulo, Paulus, 2011.

ALVES N; GARCIA, R, O.; BOING, L. A. Os sentidos do trabalho de professores itinerantes. Tese de doutorado em Educação. Universidade Católica, RJ, 2008.

BOSSA, N. A. A Psicopedagogia no Brasil: Contribuições a partir da prática. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1998.

CÂNDIDO, A. O direito à literatura. In: ______. Vários Escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

CANTON, K. Narrativas enviesadas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

CHAUÍ, M. Cidadania cultural: o direito à cultura. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2006.

DORIGONI, G. M. L.; DA SILVA, J. C. Mídia e Educação: o uso das novas tecnologias no espaço escolar. v. 10, 2013.

DUARTE, N. As pedagogias do aprender a aprender e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: ANPED, n. 18. 2001.

HARGREAVES, A. Professorado, cultura y póstmodernidad. Madrid: Morata, 1994.

MARTINS, L. R.; et al. Emergência do novo coronavírus (SARS-CoV-2) e o papel de uma vigilância nacional em saúde oportuna e efetiva. Cad. Saúde Pública vol.36 no.3 Rio de Janeiro, 2020.

PIAGET, J. O nascimento da inteligência da criança. Editora Crítica: São Paulo, 1986.

RODRIGUES, D. Questões preliminares sobre o desenvolvimento de políticas de Educação Inclusiva. Inclusão Revista de Educação Especial, v. 4, n. 1, 2008.

WEISS, M. L. L. Psicopedagogia Clínica: uma Visão Diagnóstica, 2ª edição, Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

WERTHEIN, J. A sociedade da informação e seus desafios. Ci. Inf., Brasília, v. 29, n. 2, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ci/v29n2/a09v29n2.pdf

WHO. World Health Organization. Healthy At Home - Physical activity. WHO: Switzerland. 2020.

YAMADA, Y.; LIU, X. B.; FANG, S. G.; TAY, F. P. L.; LIU, D. X. Acquisition of cell-cell fusion activity by amino acid substitutions in spike protein determines the infectivity of coronavirus in cultured cells. PLoS ONE, 2009.

Published

20/07/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Rodrigues do Carmo, I., Teresinha Blum da Silva, J., Maria dos Santos , S., & de Souza Silva Araújo, J. (2023). EDUCATIONAL TECHNOLOGIES, LEARNING, TEACHER TRAINING AND PEDAGOGICAL INNOVATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473538. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3538