THE CATEGORIES OF SUBJECT AND PARTICULARITY: CONTRIBUTIONS TO THE THEORETICAL CONSTRUCT OF THE RESEARCH ON THE PUBLIC-PRIVATE RELATION IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3585

Keywords:

Public-private relationship in education, Subject, Particularity

Abstract

In the research on public-private relationship in educational policies, theory has a key role, given that it may serve as vehicle to new epistemologies and experience forms. Theory must rest on uncertainty and accept contradition, avoiding a positivist posture. Thinking the public-private relationship in a particular context of the history of capitalism, in which countries have experienced at the same time processes of democratization and privatization of the public, requires deepening the analysis on who are the subjects involved in the policies and what is the content of their proposals. The categories of subject according to Thompson and particularity according to Lukács may then contribute to the research on public-private relationship as from the perspective of historical and dialectical materialism. Thompson develops the category of subject criticizing Althusser, proposing the idea of a subject that is the agent of his own history through the exercise of class conflict. The public-private relationship researcher must interrogate the historical documents in order to find empirical evidence of the materialization of the subjects in the policies. Lukács addresses the issue of the relation between particularity, singularity and universality as a key question of the human thinking, analysing it in several authors, having Marx as an arrival point. This. attributing to proletatiat a revolutionary role, proposes that only in the name of the universal social rights can a particular class claim the universal domain. The movement from singular to universal and vice versa is always mediated by particular.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angelo Maurício de Andrade Paz

Professor de língua portuguesa e língua espanhola das redes municipais de ensino de Cachoeirinha/RS e Esteio/RS. Estudante de mestrado no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pesquisador do Grupo de Pesquisa sobre a Relação Público-privado na Educação (GPRPPE-UFRGS).

References

BALL, Stephen J. Intelectuais ou técnicos? O papel indispensável da teoria nos estudos educacionais. In: _____; MAINARDES, Jefferson (Org.). Políticas educacionais: questões e

dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 78-99.

EVANGELISTA, Olinda. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima; RODRIGUES, Doriedson S. (Org.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. Campinas: Alínea, 2012.

LUCÁKS, Georg. Introdução a uma estética marxista: sobre a particularidade como categoria da estética. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. In: _____; LÊNIN, Vladímir Ilitch. Manifesto comunista; Teses de abril. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2017. p. 21-53.

PERONI, Vera Maria Vidal. Implicações da Relação Público-Privada para a Democratização da Educação. 2015. Tese – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

PERONI, Vera Maria Vidal. Relação público-privada: o papel da educação na construção de um projeto societário democrático. In: _____; ROSSI, Alexandre José; LIMA, Paula Valim de (Org.). Diálogos sobre a relação entre o público e o privado no Brasil e América Latina. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2021. p. 19-35.

SHIROMA, Eneida Oto; CAMPOS, Roselane Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 427–446, 2005. DOI: 10.5007/%x. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9769. Acesso em: 9 out. 2022.

THOMPSON, Edward Palmer. A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

Published

05/07/2023

How to Cite

Paz, A. M. de A. (2023). THE CATEGORIES OF SUBJECT AND PARTICULARITY: CONTRIBUTIONS TO THE THEORETICAL CONSTRUCT OF THE RESEARCH ON THE PUBLIC-PRIVATE RELATION IN EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473585. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3585