REPORTS OF EXPERIENCES OF THE SUPERVISED INTERNSHIP IN HIGH SCHOOL: A GAMIFICATION PROPOSAL APPLYING A TREASURE HUNT WITH PLOT OF THE MOVIE AVENGERS ENDGAME.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3589

Keywords:

Supervised Internship, High School, Gamification.

Abstract

This article has as main objective to present the experiences lived during the supervised internship in Computing II, of the Degree Course in Computing, of the University of the State of Amazonas – UEA, held in the classes of High School, in the State School Thomé Ferreira Santiago, located in the municipality of Careiro- AM. During the internship, a gamification proposal was developed that could be applied according to the reality of the institution, that is, a methodology that could be adapted to a teaching without using much computational and financial resources, since the school does not have technological resources focused on educational practices. The methodology was carried out as follows: observation, co-participation, and after these steps, observing and assisting the teachers, the trainees could then create an action plan and apply the regency, while the teachers evaluated them.  For the didactic proposal it was sought to use the plots and characters of superhero films widely known and appreciated by young people, increasing them to a fun treasure hunt whose clues were elaborated from the theme addressed in the classroom by the full professor; all encoded in QR Codes and can be accessed by smartphones; and scattered around the school grounds. This treasure hunt was created thinking about the theme highlighted in Literature classes, serving as a starting point to motivate the student to be participative in classes and active builder of their knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Matheus Nascimento da Silva

Acadêmico do curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro-AM - NESCAC/UEA. 

Suziane de Souza Mariano

Acadêmica do curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro-AM - NESCAC/UEA.

Leonardo Leite da Silva

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro - NESCAC/UEA.

Luiz Sergio de Oliveira Barbosa

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na
Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

Ivone Conrado de Souza

Pós graduada em Psicopedagogia pela faculdade Táhirih, Amazonas, Brasil. Pedagoga na Secretaria de Educação e Desporto Escolar (SEDUC/AM).

References

ARAÚJO, Ester Figueiredo. A docência, o currículo e os novos espaços de aprendizagens: um estudo em escolas de ensino médio brasileiras. 2022. Disponível em: http://repositorium.uminho.pt/handle/1822/77430. Acesso em: 16 jun.2023.

BUSARELLO, Raul Inácio. Gamification: princípios e estratégias. Pimenta Cultural, 2016. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=In1nDAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA8&dq=BUSARELLO,+Raul+In%C3%A1cio.+Gamification:+princ%C3%ADpios+e+estrat%C3%A9gias.+Pimenta+Cultural,+2016.+&ots=qRNdoQ6bWN&sig=IiaUjjcsq5kEi1id3k9_1wVUTyc. Acesso em: 06 mai. 2023.

DE FRANÇA ZASSO, Bianca; GHISLENI, Taís Steffenello. De que é feito um filme? Uma proposta de gamificação para o Ensino Médio. Disciplinarum Scientia| Ciências Humanas, v. 23, n. 1, p. 21-28, 2022. Disponivel em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumCH/article/view/4147. Acesso em: 20 abr.2023.

G1.GLOBO.COM. Apenas 5% dos alunos da rede pública terminam o ensino médio com conhecimentos adequados de matemática. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/02/24/apenas-5percent-dos-alunos-da-rede-publica-terminam-o-ensino-medio-com-conhecimentos-adequados-de-matematica.ghtml. Acesso em: 16 jun.2023.

G1.GLOBO.COM. Vingadores: Ultimato' bate 'Avatar' e se torna a maior bilheteria de todos os tempos, diz Marvel. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/cinema/noticia/2019/07/21/vingadores-ultimato-bate-avatar-e-se-torna-a-maior-bilheteria-de-todos-os-tempos-diz-marvel.ghtml. Acesso em: 16 jun.2023.

MARTINS, T. et al. A Gamificação de conteúdos escolares: uma experiência a partir da diversidade cultural brasileira. X Seminário de Jogos Eletrônicos, Educação e Comunicação, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Jesse-Nery-Filho/publication/330970535_A_Gamificacao_de_conteudos_escolares_uma_experiencia_a_partir_da_diversidade_cultural_brasileira/links/5c5dd34492851c48a9c2ea03/A-Gamificacao-de-conteudos-escolares-uma-experiencia-a-partir-da-diversidade-cultural-brasileira.pdf. Acesso em: 03 mai.2023.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática. Cadernos de pesquisa, n. 94, p. 58-73, 1995. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/download/839/845. Acesso em: 05 mai.2023.

SCALABRIN, Izabel Cristina; MOLINARI, Adriana Maria Corder. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Unar, v. 7, n. 1, p. 1-12, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/download/56933766/3_a_importancia_da_pratica_estagio.pdf. Acesso em: 05 mai.2023.

TOLOMEI, Bianca Vargas. A gamificação como estratégia de engajamento e motivação na educação. EAD em foco, v. 7, n. 2, 2017. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/440 . Acesso em: 06 mai.2023.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS/UEA. (2015). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação – CESIT/UEA. APÊNDICE “A”. Art. 1º - CAPÍTULO I - DAS DISPOSIÇÕES PRELIMINARES. Art. 5º - CAPÍTULO III - DOS OBJETIVOS.

Published

13/07/2023

How to Cite

Nascimento da Silva, M., de Souza Mariano, S., Leite da Silva, L., de Oliveira Barbosa , L. S., & Conrado de Souza, I. (2023). REPORTS OF EXPERIENCES OF THE SUPERVISED INTERNSHIP IN HIGH SCHOOL: A GAMIFICATION PROPOSAL APPLYING A TREASURE HUNT WITH PLOT OF THE MOVIE AVENGERS ENDGAME. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473589. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3589