FOSSIL FORESTS AS A TOOL FOR TEACHING PALEONTOLOGY IN PRIMARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3681

Keywords:

Paleontology, Didactic resource, Environmental awareness.

Abstract

The use of fossil forests as an educational tool in teaching paleontology in basic education is a valuable approach to engage students in the study of prehistoric life. These sites provide fossilized records of ancient ecosystems, allowing exploration and learning about the plants and animals that inhabited the planet millions of years ago. Teachers can create practical and immersive experiences, such as field trips and simulated excavations, as well as use visual resources like photographs and fossil replicas, including guided interactive field classes. These approaches spark students' interest in paleontology, develop their scientific skills, and promote an understanding of the importance of conservation and preservation of natural heritage. By exploring fossil forests, students learn about the biodiversity of ecosystems and how human activities can impact them over time, contributing to the formation of responsible and environmentally committed citizens. The present study aimed to investigate the main works addressing the use of fossil forests as didactic resources in teaching paleontology in basic education. It resulted in 13 articles that reflected on the topic and contributed to rethinking teaching approaches. The findings indicated the need to go beyond the content offered solely by textbooks by adopting alternative methodologies mediated by the teacher to provide a more engaging and enriching education to students, expanding their knowledge of paleontology, and strengthening their environmental awareness.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Ernandes Leite Sousa

Universidade Estadual do Piauí.

Ludimila Lima de Carvalho

Universidade Estadual do Piauí.

Alice Maria Lima de Sousa

Universidade Estadual do Piauí.

Irene de Sousa Araújo

Universidade Estadual do Piauí.

Sâmia Maria Oliveira dos Reis

Universidade Estadual do Piauí.

Iris Gabrielly Ibiapina Macedo

Universidade Estadual do Piauí.

Ruth Raquel Soares de Farias

Universidade Estadual do Piauí.

References

ANTUNES, B. C.; COSTA, S. A. R. F.; RUIVO, M. L. P. Dificuldades de inserir a temática paleontologia na sala de aula em Belém-PA. In: XIII SIMPÓSIO DE GEOLOGIA DA AMAZÔNIA, 2013, Belém. Anais do XIII Simpósio de Geologia da Amazônia, 2013. v. 1. p. 22-2.

ARAÚJO-JUNIOR, H. I. A.; PORPINO, K. O. Análise de Abordagem do Tema Paleontologia nos Livros Didáticos de Biologia. Anuário Do Instituto De Geociências (Ufrj. Impresso), v. 33, p. 63-72, 2010. Disponível em: https://www.ppegeo.igc.usp.br/index.php/anigeo/article/view/5796/5305. Acesso em: 29 jun. 2023.

BERGQVIST, L. P.; PRESTES, S. B. S. P. Kit paleontológico: um material didático com abordagem investigativa. Ciência e Educação, Bauru, v. 20, n. 2, p. 345-357, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/HNnWrrYRYkgdCt3yn6Jdmtv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 jun. 2023.

BRITO, D. D.; ROHN, R.; CASTRO, J. C.; DIAS, R. R.; ROSSLER, R. Floresta petrificada do Tocantins Setentrional: O mais exuberante e importante registro florístico Tropical-Subtropical Permiano no Hemisfério Sul. Revista Sigep, Curitiba,PR, v. 104,p. 338-354. 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/237607021. Acesso em: 15 jun. 2023.

CONCEIÇÃO, D. M. Propostas de Preservação para o Sítio Paleobotânico São Benedito, Altos, Piauí. Teresina: UFPI, 2012. 81 p. (Monografia).

DIAS, B. B; MARTINS, R.M. Métodos Didáticos No Ensino Da Paleontologia Na Educação Básica Do Brasil. Anuário do Instituto de Geociências - UFRJ, Vol. 41 – 2, p. 22-30, / 2018. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/aigeo/article/view/28029/15304. Acesso em: 29 jun. 2023

GODOI, P.; GUILARDI JÚNIOR, F.; GHILARDI, A. M.; AZEVEDO, E. Q. DE; FEISTEL, R. A. B. A Paleontologia Na Educação Básica Brasileira: Uma Revisão. Revista Terrae Didatica, Campinas, SP, v. 18, p. E022023, 2022. DOI: 10.20396/TD.V18I00.8668750. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8668750. Acesso em: 13 jun. 2023.

HEIRICH, C. M.; MATSUMURA, W. M. K.; JÚNIOR, L. J. M.; SEDORKO, D.; BOSETTE, E. P. O aprendizado da Paleontologia no Ensino Básico da cidade de Tibagi - PR. In: XII REUNIÃO ANUAL DA SOCIEDADE DE PALEONTOLOGIA PR/SC (PALEO PR/SC) 2015, Dois Vizinhos. Boletim de Resumos. Dois Vizinhos: UTFPR-DV, 2015.

HOHEMBERGER, R.; GÓES BILAR, J.; SCHWANKE, C.; COUTINHO, R. X. O ensino de Paleontologia: interpretações de uma abordagem contextualizada à realidade local. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 1–23, 2021. DOI: 10.26843/rencima.v12n1a19. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2779. Acesso em: 1 jul. 2023.

IZAGUIRRY, B.B.D.; ZIEMANN, D.R.; MULLER, R.T et al. A paleontologia na escola: uma proposta lúdica e pedagógica em escolas do município de São Gabriel, RS. Cadernos da Pedagogia, São Carlos (SP), v. 7 p. 2-16, 2013. Disponível em: https://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/569. Acesso em: 20 jun. 2023.

LEITE, I. A.; LEITE, C. A. Revisão bibliográfica sobre as atividades de pesquisas em paleontologia no Brasil, com ênfase na região nordeste. Revista Biodiversidade On-line, v. 15, p. 88-96, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/biodiversidade/article/view/3591, Acesso em: 20 jun. 2023

MACHADO, A. C. F; SANTOS, V. S.; SOUZA, J. M.; VASCONCELOS, E. S. A importância do estudo dos fósseis para compreensão da história e preservação da vida na Terra. Revista Insignare Scientia RIS, Chapecó, SC, v. 2, p. 204-220, 2019. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/10703, Acesso em: 22 jun. 2023

MARTINS, J. A. S. Educação Patrimonial dos sítios paleontológicos da Formação Santa Maria-RS: Memórias da cidade, estudo com alunos do ensino fundamental. Santa Maria, 2008. (Dissertação de Mestrado). Disponível em: http://www.museufo.org.br/pdf/josealbertosilvamartins.pdf. Acesso em: 16 jun. 2023.

MENDES, K. K.; SIQUEIRA, L. C.; COSTA, F. J. O Ensino de Paleontologia nas escolas públicas: Desafios e Formação. Revista Interdisciplinar Sulear, Minas Gerais, [S. l.], v. 1, n. 7, 2020. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/4343. Acesso em: 16 jun. 2023.

MENDES, L. A. S.; NUNES, D. de F.; PIRES, E. F. Avaliação do Conhecimento Paleontológico Com Intervenção Em Escolas De Ensino Médio: Um Estudo De Caso No Estado Do Tocantins. Holos, [S. l.], v. 8, p. 384-396, 2016. DOI: 10.15628/holos.2015.1991. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1991. Acesso em: 13 jun. 2023.

MENDES, L. A. S.; NUNES, D. F.; PIRES, E. F. Avaliação do Conhecimento Paleontológico Com Intervenção Em Escolas De Ensino Médio: Um Estudo De Caso No Estado Do Tocantins. Revista Holos, [S. l.], v. 8, p. 384-396, 2016. DOI: 10.15628/holos.2015.1991. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1991. Acesso em: 20 jun. 2023.

MEIRA, M. P. S.; ANDRADE, C. L. N. Produção de Coleções Didáticas como Método Prático no Ensino da Paleontologia. Anais dos Seminários de Iniciação Científica, n. 25, 2021. Disponível em: https://periodicos.uefs.br/index.php/semic/article/view/8968. Acesso em: 20 jun. 2023.

MELLO, F. T.; MELLO, L. H. C.; TORELLO, M. B. F. A paleontologia na educação infantil: alfabetizando e construindo o conhecimento. Ciência e Educação, Bauru, v. 11, n. 3, p. 395-410, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/RQpZvQKLgH5KCWTLhVTB34n, Acesso em: 25 jun. 2023.

NOVAIS, T.; MARTELLO, A. R.; OLEQUES, L. C.; LEAL, L. A.; DA-ROSA, A. A. S. Uma experiência de inserção da paleontologia no ensino fundamental em diferentes regiões do Brasil. Revista Terrae Didatica, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 33-41, 2015. Disponível em: https://www.ige.unicamp.br/terraedidatica/v11_1/PDF11-1/111-%204-105.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.

NUNES, L. H. M. N.; HARA, F. P. Detetive paleontológico: o destino dos fósseis de plantas do Geopark Araripe como ferramenta para o ensino das Geociências. Revista Terrae Didatica, São Paulo, v. 14, p. 5-14, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8652039, Acesso em: 28 jun. 2023

QUARESMA, R. L. S.; CISNEIROS, J. C. O Parque Floresta Fóssil do Rio Poti como ferramenta para o ensino de paleontologia e educação ambiental. Revista Terrae Didatica, São Paulo, v. 10, n. 1-2, p. 47-55, 2013. Disponível em: http://www.ige.unicamp.br/terrae/.Acesso em: 28 jun. 2023.

QUADROS, A. HOPPE, J. Educação ambiental: iniciativas populares e cidadania. Santa Maria: Curso de especialização em educação ambiental (CPGEA), UFSM, 2007,46 p. (Monografia de especialização).

ROMÃO, R. P.; CALDAS, E. A.; ALVES, M. J. S.; LACERDA, R. C.; SILVA, N. C. A contribuição da divulgação científica em paleontologia para alunos do ensino médio da rede pública estadual do Ceará: Geopark Araripe valorização e reconhecimento. Anais VII CONEDU - Edição Online... Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/67538. Acesso em: 29 jun. 2023.

SANTOS, M. E. C. M.; CARVALHO, M. S. S. Paleontologia das Bacias do Parnaíba, Grajaú e São Luís. Reconstituições paleoecológicas. 2. ed., Programa Levantamentos Geológicos Básicos do Brasil. Rio de Janeiro: CPRM (Serviço Geológico do Brasil), 2004., 212 p.

SILVA NETO., M; ARAÚJO, R. L. Educação ambiental não-formal: possibilidades de uso do Parque Floresta Fóssil do rio Poti em Teresina-Pi. In: SEABRA, G. (Org.). TERRA - Educação Ambiental, Produção e Consumo. 1. ed. Ituiutaba: Barlavento, v. 1, p. 226-236, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/367453075_EDUCACAO_AMBIENTAL_NAO-FORMAL_POSSIBILIDADES_DE_USO_DO_PARQUE_FLORESTA_FOSSIL_DO_RIO_POTI_EM_TERESINA-PI, Acesso em: 18 jun. 2023.

VIEIRA, F. S.; ZUCON, M. H.; SANTANA, W. S. Análise dos conteúdos de paleontologia nos livros didáticos de biologia e nas provas de vestibular da UFS e do ENEM. Anais do IV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade – EDUCON; ISSN 1982-3657, Laranjeiras – SE, RI/UFS, 2010. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/9130/15/Sequencia_didatica_sobre_paleontologia_uma_experiencia_com_alunos.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.

Published

28/07/2023

How to Cite

Ernandes Leite Sousa, F., Lima de Carvalho, L., Lima de Sousa , A. M., de Sousa Araújo, I., Oliveira dos Reis, S. M., Ibiapina Macedo, I. G., & Raquel Soares de Farias, R. (2023). FOSSIL FORESTS AS A TOOL FOR TEACHING PALEONTOLOGY IN PRIMARY EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473681. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3681