EDUCATIONAL EXPERIENCES IN SUPERVISED INTERNSHIP II: HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3714

Keywords:

Technology. Degree in Computing. Internship.

Abstract

The Supervised Internship in Computing II is a phase of the mandatory internship discipline, of the Computer Science Degree course at the Careiro Castanho Higher Education Center (NESCAC). The internship was carried out at the Thomé Ferreira Santiago State School and developed in a period of observation, co-participation and regency, in which it was possible to live with the students of the first, second and third year of high school, together with the teachers of the disciplines, when the need for intervention was observed with the objective of contributing to the Financial Education classes using the Kahoot, finance and Power Point tools. The proposal for intervention in the discipline of Financial Education arose from the lack of understanding on the part of the students, due to the fact that it is a new discipline, because according to data from the internet, there is a great growth of young defaulters in the region. Therefore, a class was suggested in which the concept of financial education was worked on, providing a broader and more strategic view in the financial planning of students with the aim of teaching young people of the 2nd year to organize their savings in order to acquire skills to invest and achieve their goals. The class sought to teach how to handle the finance tool, then applying the Kahoot tool, to evaluate learning descriptively and qualitatively through observations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suzie Darling Batista Moraes

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA do
Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM – NESCAC/UEA.

Lidiane Castro de Oliveira

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA do
Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM – NESCAC/UEA.

Ester Salgado do Nascimento

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA do
Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM – NESCAC/UEA.

kaio Carvalho da Silva

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA do
Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM – NESCAC/UEA.

Ivone Conrado de Souza

Pedagoga e Pós-graduada em Psicopedagogia e Didática do Ensino Superior. Pedagoga da Secretaria
Estadual de Educação e Desporto Escolar (SEDUC/AM).

Luiz Sérgio de Oliveira Barbosa

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

 

References

BRASIL. Lei Nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Brasília: Presidência da República, 2008. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm>. Acesso: 15.jun.2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso: 18.jun. 2023.

DELLOS, Ryan. Kahoot! A digital game resource for learning. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, v. 12, n. 4, p. 49-52, 2015.

GHEDIN, E. ; OLIVEIRA, E. S. de; ALMEIDA, W. A. (2015). Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez Editora.

KENSKI, Vani Moreira. Em direção a uma ação docente mediada pelas tecnologias digitais. Tecnologias educacionais e educação a distância: avaliando políticas e práticas. Rio de Janeiro: Quartet, p. 74-84, 2001.

LEI Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Presidência da república.

Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 09 jul. 2023>.

MORAN, José Manuel. (2007). A educação que desejamos novos desafios e como chegar lá.

Campinas: Papirus.

Decreto Presidencial nº 7.693, de 15 de março de 2013. Disponível em: Último acesso 02 jul. 2023.

OCDE. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. Directora de for Financial and Enterprice Affairs, 2005. Disponível em: <http://www.oecd.org/finance/financial-education/35108560.pdf>. Último acesso em: 01 jul. 2023.

OLIVEIRA, Cláudio. Tic’s na educação: A utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, artigos de alunos, v.7, n. 1, p. 1-21, 2015. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019. Último acesso em: 03 jul.2023>.

PIMENTA, Selma Garrido: LIMA, Maria do Socorro Lucena. Estágio e Docência. 5ed. São Paulo: Cortez, 2010.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS. CONAD-CESIT. Resolução n° 10/2017. Dispõe sobre a Programação e Planejamento do Estágio. Itacoatiara: Conselho Universitário, 2007.

Published

07/08/2023

How to Cite

Batista Moraes, S. D., Castro de Oliveira, L., Salgado do Nascimento , E., Carvalho da Silva, kaio, Conrado de Souza, I., & de Oliveira Barbosa, L. S. (2023). EDUCATIONAL EXPERIENCES IN SUPERVISED INTERNSHIP II: HIGH SCHOOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483714. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3714