PROPOSITIONS FOR AN INTERDISCIPLINARY CLASS IN ALTERNATIVE LEARNING SPACES

Authors

  • Douglas Mendonça Garin
  • Adauto Nunes da Cunha
  • Edna Lopes Hardoim

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3734

Keywords:

Complexity, Interdisciplinarity, spaces for learning, meaningful knowledge.

Abstract

The present work aims to bring the discussion about non-school spaces and their potential for teaching, as a way to awaken the interest of our students so that they build knowledge. We believe that working with these spaces enriches school knowledge and makes it possible to understand knowledge that does not specifically belong to disciplinary domains. We will present a multidisciplinary proposal in one of the parks in the city of Cuiabá in the State of Mato Grosso, where an activity composed of seven observation stations will be the setting for a field class, composing an ecological trail, however it can be adapted to other locations. It is believed that we are contributing so that the school knowledge has and makes sense to the student and even that he is successful in his learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas Mendonça Garin

Mestre em ensino de ciências naturais – UFMT, Professor da rede estadual de educação de Mato Grosso.

 

Adauto Nunes da Cunha

Doutor em Educação em Ciências e Matemática – REAMEC UFMT, Professor do Instituto Federal de Mato Grosso – Campus Cuiabá.

Edna Lopes Hardoim

Doutora em Ecologia e Recursos Naturais -  UFSC, Professora aposentada da UFMT, Pesquisadora associada permanente dos Programas REAMEC E PROFBIO UFMT.

References

ANASTASIOU, Léa da graças; ALVES, Leonor Possate. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC: Editora Univille, 2015.

ANTÔNIO, Severino. Educação e Transdiciplinaridade: crise e reencantamento da aprendizagem. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.

ASSMANN, Hugo. Reencantar a Educação: Rumo à sociedade aprendente. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

CARBONELL, Jaume. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed, 2002.

CASTRO, Naymy Farias. Caracterização de espaços não formais na cidade de Parintins/AM com potencial para o ensino de ciências naturais e biologia. Disponível em: << https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf 2017/26735_13363. pdf>>, acesso em 21/08/2019.

CORTELLA, Mário Sergio. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. São Paulo: Cortez, 2006.

D’AMBROSIO, Ubiratan . Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.

HECKHAUSEN, Heinz. Disciplina ou interdisciplinaridade. In: POMBO, Olga; GUIMARAES, Henrique Manuel; LEVY, Teresa. Interdisciplinaridade: antologia. Porto/PT: Campo das Letras, 2006 (Publicação original: Discipline et Interdisciplinarité. In: L’Interdisciplinarié: probléme de l‟enseignement et de recherche dans les universités, Paris: OCDE, 1972.)

MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro, Berthand Brasil, 2001.

______. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000

MORIN, Edgar; LE MOIGNE, Jean-Louis. A Inteligência da Complexidade. São Paulo: Petrópolis, 2000

NICOLESCU, Basarab. A prática da transdisciplinaridade. In: NICOLESCU, B. et al. Educação e transdisciplinaridade. Brasília: UNESCO, 2000, p. 139-152.

RANGEL, Mary. Métodos de Ensino para a Aprendizagem e a Dinamização das Aulas. Campinas: Papirus Editora. 2005.

SANMARTÍ, Neus. Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Madrid: Sintesis Educación, 2002.

VIVEIRO, Alessandra Aparecida; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. Atividades de campo no ensino das ciências e na educação ambiental: refletindo sobre as potencialidades desta estratégia na prática escolar. Ciência e Tela, v.2, nº 1, 2009.

Published

06/08/2023

How to Cite

Garin, D. M., Cunha, A. N. da, & Hardoim, E. L. (2023). PROPOSITIONS FOR AN INTERDISCIPLINARY CLASS IN ALTERNATIVE LEARNING SPACES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483734. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3734