THE USE OF TECHNOLOGY AS A TEACHING-LEARNING SUPPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3793

Keywords:

basic education has become a topic that goes beyond being

Abstract

The introduction of information and communication technologies in basic education has become a subject that starts from an innovative resource, becoming an issue that reaffirms the objectives of education updated in society. Given this current precision, this article aims to examine the issues on the insertion of Information and Communication Technologies in basic education. For this purpose, it made use of theories from several authors in order to collaborate for a reflection in broader spheres. And the objectives permeate in distinguishing the importance of Information and Communication Technologies (ICT) in the development of teaching-learning among teachers, within the scope of innovative teaching in basic education. The research method is qualitative/descriptive, it is configured, in terms of the function, of the changes resulting from the use of information and communication technologies. In view of this, we signal that the study starts from renowned authors with the purpose of ascertaining the perception regarding the precision of the use of ICT in the classroom environment. The results show that many teachers have difficulties in using technology to expand teaching, which highlights the need for continuing education for teachers looking forward to an effective connection of technology in the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leurismar Marques Ferreira

Técnico em Agropecuária na Escola Agrotécnica Federal de Catu-Ba, Graduação em Gestão pública, na Universidade Estacio de Sá, Especialização em Gestão Social, Politicas Públicas, Redes e Defesa de Direitos, na Universidade UNOPAR. 

 

Maxwel dos Santos

Universidad Europea del Atlántico - UNEATLANTICO.

Silvia Freitas Fernandes

Fundação Universitária Iberoamericana - FUNIBER.

Zilda Costa dos Remédios

UFPA- Universidade Federal do Pará - Licenciatura em Letras Língua Portuguesa. UFPA- Pós-graduação Linguagem e Cultura na Amazônia. UniBF- União Brasileira de Faculdades Pôs- Oratória, Português e Redação. UNINI México - Mestrado em Educação.

References

Aguiar, W. M. J. (2001). A pesquisa em psicologia sócio-histórica: contribuições para o debate metodológico. Psicologia sócio-histórica: uma perspectiva crítica em psicologia, 3, 129-140.

Berrocal, V., & Fallas, I. (2012). Trabajo colaborativo docente en ambientes de aprendizaje mediados por tecnología. In J. S. Ribeiro & M. L. L. Aires (Eds.), Investigação e variantes curriculares no ensino online: Desafios da interculturalidade na era tecnológica (pp. 84–101). Porto, Portugal: CERIM, Universidade Aberta. Retrieved from https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2196/1/ebook_interativo_investiga%C3%A7%C3%A3o e variantes.pdf

Boavida, A. M., & Ponte, J. P. (2002). Investigação colaborativa: Potencialidades e problemas. In GTI (Ed.), Reflectir e investigar sobre a prática profissional (pp. 43–55). Lisboa, Portugal: APM. Retrieved from http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4069/1/02-Boavida-Ponte %28GTI%29.pdf

Bolstad, C. A., & Endsley, M. R. (2003). Tools for supporting team collaboration. In Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society 47th Annual Meeting (Vol. 47, pp. 374–378). http://doi.org/10.1177/154193120304700326

Bower, M. (2016). Deriving a typology of Web 2.0 learning technologies. British Journal of Educational Technology, 47(4), 763–777. http://doi.org/10.1111/bjet.12344

Carrapiço, F; Estrada, Francisco J. P; Miranda, F.de P. R. Professores do ensino básico: características socioprofissionais, formação em TIC e efeitos na sua prática (Algarve-Portugal). Campus Virtual, v. 11, não. 2 p. 9-20, 2022.

Castells, M. (1999). A sociedade em rede. (R. V. Majer & K. B. Gerhardt, Eds.) (8a ed.). Paz e Terra. Retrieved from http://www.agecin.com.br/ftp/web/CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede - vol. I.pdf

Coutinho, C., & Lisbôa, E. (2011). Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: Desafios para educação no século XXI. Revista de Educação, XVIII(1), 5–22. Retrieved from https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/14854/1/Revista_Educa%C3%A7%C3%A3o,VolXVIII,n%C2%BA1_5-22.pdf.

Kenski, V. M. (2007). Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas: Papirus.

Meirinhos, M., & Osório, A. (2010). O estudo de caso como estratégia de investigação em educação. EduSer: Revista de Educação, 2, 49–65. Retrieved from https://bibliotecadigital.ipb.pt/handle/10198/3961

Meirinhos, M., & Osório, A. J. (2014). A colaboração em ambientes virtuais: Aprender e formar no século XXI. Braga, Portugal: Associação ArcaComum. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/314100632_A_Colaboracao_em_Ambientes_Virtuais_aprender_e_formar_no_seculo_XXI.

Santos, A. dos. (2015). Tecnologias de informação e comunicação: Limites e possibilidades no ensino superior. Revista Brasileira de Ensino Superior, 1(1), 36–46. Retrieved from https://seer.imed.edu.br/index.php/REBES/article/viewFile/839/630.

Santos, R. M. R. dos, Melim, A. P., & Paniago, M. C. L. (2017). Formação continuada de professores universitários na rede social facebook: Interagir, trocar, dialogar, compartilhar, aprender e conviver. Interações, 18(2), 13–20. http://doi.org/10.20435/inter.v18i2.1502

Takahashi, T. (Ed.). (2000). Sociedade da informação no Brasil: Livro verde. Brasília, Brasil: Ministério da Ciência e Tecnologia. Retrieved from http://livros01.livrosgratis.com.br/ci000005.pdf

Published

09/08/2023

How to Cite

Marques Ferreira, L., dos Santos, M., Freitas Fernandes, S., & Costa dos Remédios, Z. (2023). THE USE OF TECHNOLOGY AS A TEACHING-LEARNING SUPPORT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483793. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3793