THE IMPORTANCE OF NON-VIOLENT COMMUNICATION FOR HEALTH MANAGEMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3805

Keywords:

Nonviolent Communication; management; healthcare work.

Abstract

Nonviolent Communication (NVC) aims to develop and foster a relationship of self-responsibility and honesty in personal interactions by cultivating empathy, deep listening, and understanding of human needs and emotions. Communication is the fundamental element in all relationships, as it is through communication that bonds are either built or destroyed. The main objective of this study was to present how NVC can make a difference in healthcare management. To conduct this work, a research was carried out using the Lilacs, Scielo, and BVSalud databases to search and select relevant articles. Additionally, materials available in journals and books were utilized to develop the subject. The keywords used for facilitating the search included: Nonviolent Communication, management, healthcare work, and team. Studies have demonstrated that NVC provides an ethical foundation for restorative practices that can be employed by management to reduce conflicts and contribute to the creation of a more harmonious work environment. Several studies have indicated that the mental health of employees within an organization is significantly affected when management and communication practices are inadequate. In conclusion, this study highlights that the utilization of NVC can bring benefits to both managers and workers, as well as to companies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jucineia Toledo

Universidade Federal da Integração Latino-Americana  - UNILA.

Carlos Guilherme Meister Arenhart

Sanitarista (UNILA), Mestre em Saúde Pública (UNIOESTE) e Doutorando em Saúde Coletiva (UEL).

Ludmila Mourão Xavier Gomes Andrade

Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA.

References

ADRIANI, P. A. et al. Construction of educational technology on non-violent communication between health professionals: an experience report. Revista Brasileira De Enfermagem, v. 76, n. 1, p. 1-7, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2022-0414. Acesso em 23 jun. 2023.

ANTONIASSI, C. P.; PESSOTTO, J. G.; BERGAMIN, L. Práticas restaurativas na gestão de uma equipe de Estratégia Saúde da Família: relato de experiência em Pato Branco, PR. Saúde em Debate, v. 43, n. 6, p. 147-153, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0103-11042019S614. Acesso em 23 jun. 2023.

AYLMER, R. Negociação e liderança: o papel da chefia direta na gestão da pressão. 2010, 183 f. Dissertação (Mestrado) - Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas, Fundação Getúlio Vargas. Rio de Janeiro. 2010. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/7957. Acesso em 23 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Especial à Saúde. Coordenação-Geral de Atenção Hospitalar. Reforma do sistema da atenção hospitalar brasileira. Brasília: DF, 2004. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/bvsms/resource/pt/mis-41. Acesso em 23 jun. 2023.

CARÚS, C. S. et al. Barriers to effective health communication. Research, Society and Development, v. 10, n. 7, p. 1-10, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/16218. Acesso em 23 jun. 2023.

CARVALHO, D. R. S. et al. A importância da Comunicação Não Violenta (CNV) no ambiente organizacional: um

estudo de caso em uma Clínica de Saúde localizada no norte do Piauí. Convibra, v. 27, n. 8, p. 1-14, 2021. Disponível em: https://convibra.org/congresso/res/uploads/pdf/artigo_pdfTxtwXI27.08.2021_19.20.13.pdf. Acesso em 23 jun. 2023.

CASTRO, J. L.; VILAR, R. L. A.; LIBERALINO, F. N. (Org.). Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Natal: EDUFRN, 2012. 271p.

CECÍLIO, L. C. O. A morte de Ivan Ilitch, de Leon Tolstói: elementos para se pensar as múltiplas dimensões da gestão do cuidado. Interface Comunicação, Saúde e Educação, v. 13, n. 1, p. 545-555, 2009.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. Metodologia Científica, 6ª Ed., Curitiba: Person, 2007.

CHIAVENATO, I. Recursos humanos: o capital humano das organizações. 9. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

COELHO, M. O.; JORGE, M. S. B. Tecnologia das relações como dispositivo do atendimento humanizado na atenção básica à saúde na perspectiva do acesso, do acolhimento e do vínculo. Ciência & Saúde Coletiva, v. 14, n. 1, p. 1523-1532, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/F8cMBSY8RtNZw3349gRrLqR/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 23 jun. 2023.

CONASS. Conselho Nacional de Secretários de Saúde. Para entender a gestão do SUS. Brasília: CONASS, 2003. 248 p. Disponível em www.conass.org.br/pdfs/gestao.pdf. Acesso em 14 jul. 2023.

CURY, A. Gestão da emoção. 2ª Ed., Curitiba: Benvirá, 2017.

FERNANDES, H.; HORTA, A. L. M. Nursing and light technologies for a peace culture within the Family. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, n. 1, p. 2854-2857, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0756. Acesso em 23 jun. 2023.

FILIAGE, M. A. O maior desafio das empresas: comunicação interna. 2012. Disponível em: https://gerindoareputacao.wordpress.com/2012/04/26/o-que- e-comunicacao-empresarial3/. Acesso em 23 jun. 2023.

GAMEIRO, N. Depressão, ansiedade e estresse aumentam durante a pandemia. Fio Cruz, Brasília, 2020. Disponível em: https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/depressao-ansiedade-e-estresse-aumentam-durante-a-pandemia/. Acesso em 23 jun. 2023.

GIL, C. R. R. et al. Gestão pública em saúde: o processo de trabalho na gestão do SUS. São Luís:

EDUFMA, 2016. 46p. Disponível em: http://www.unasus.ufma.br/site/files/livros_isbn/isbn_gp02.pdf. Acesso em 23 jun. 2023.

GRIEBELER, M. P. D. Dicionário de Desenvolvimento Regional e Temas Correlatos. 2ª Ed., Uruguaiana: Editora Conceito, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.29327/542272. Acesso em 23 jun. 2023.

KOFMAN, F. Liderança e propósito: o novo líder e o real significado do sucesso. Tradução de William Zeytounlian. 1. ed. Rio de Janeiro: Harper Collins, 2018.

LALOUX, F. Reinventando as organizações: um guia para criar organizações inspiradas no próximo estágio da consciência humana. Tradução de IsabellaBertelli. Curitiba: Voo, 2017.

LIMA, M. L. M. Ser aprendiz de si mesmo: reflexões sobre o processo do autoconhecimento para o desenvolvimento humano nas organizações. 2ª Ed., Salvador: Quarteto. 2007.

LIMA, N. Curso de Comunicação Não Violenta (CNV). Brasília: Escola de Governo do Distrito Federal, 2020. 33 p. Disponível em: https://egov.df.gov.br/wp-content/uploads/2020/02/Apostila-2.pdf. Acesso em 23 jun. 2023.

IPP, M. Sentimentos que causam estresse: como lidar com eles. Papirus Editora, 2015.

LORENZETTI, J. et al. Health management in Brazil: dialogue with public and private managers. Texto & Contexto - Enfermagem, v. 23, n. 2, p. 417–425, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-07072014000290013. Acesso em 23 jun. 2023.

MACEDO, I. Z. Gestão de pessoas. Editora FGV, 2015.

MORETTI, S. A.; BATISTA, E. C. Saúde mental no ambiente organizacional: os desafios de uma comunicação não violenta e eficaz com os trabalhadores. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, v. 10, n. 17, p. 124–140, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.18815/sh.2020v10n17.424. Acesso em 23 jun. 2023.

NASCIMENTO, D. Mediação de conflitos na atualidade mudando paradigmas na saúde; 6(supl.2): 517-524, dez. 2017.

OLIVEIRA, A. P. Quais são os objetivos da Gestão em Saúde? Zelas Saúde, 2023. Disponível em: https://saude.zelas.com.br/artigos/gestao-em-saude. Acesso em 23 jun. 2023.

PEGORARO, P. B. B. Desgaste Psíquico Moral na Atenção Primária à Saúde: uma proposta de

enfrentamento para a gestão local do Município de Campinas - SP. 2015. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo, 2015.

PEREIRA, E. H. P.; BARROS, R.D.B. Humanização. Verbete. Dicionário da Educação Profissional em Saúde. Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. 2009. Disponível em http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/hum.html. Acesso em 25 jun. 2023.

REIMAN, J. Propósito: porque ele engaja colaboradores, constrói marcas fortes e empresas poderosas. Tradução de Marcela Andrade. 1ª ed., Rio de Janeiro: Alta Books, 2018.

ROSENBERG, M. B. Comunicação não-violenta: técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais. 4ª Ed., São Paulo: Ágora, 2006.

SCHERER, M. D. A. et al. Trabalho coletivo: um desafio para a gestão em saúde. Revista De Saúde Pública, v. 43, n. 4, 721–725, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-89102009000400020. Acesso em 23 jun. 2023.

SILVA, P. Desafios e Potencialidades do Desenvolvimento Humano na Gestão das Organizações Públicas: um olhar sobre a comunicação e o autoconhecimento. In: Anais da III ABRAPCORP. Fundação Visconde de Cairu-FVC/Ba, 2009.

SILVA, R. M. C. R. A.; OLIVEIRA, D. C.; PEREIRA, E. R. The discursive production of professionals about humanizing health: singularity, rights and ethics. Revista Latino-americana De Enfermagem, v. 23, n. 5, p. 936–944, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-1169.0505.2634. Acesso em 23 jun. 2023.

SOUZA, R. R. O sistema público de saúde brasileiro. Seminário Internacional Tendências e Desafios dos

Sistemas de Saúde nas Américas, São Paulo: Ministério da Saúde, 2002. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/sistema_saude.pdf. Acesso em 14 jul. 2023.

TOBASSE, L. et al. Comunicação não violenta como tecnologia leve no contexto da enfermagem: revisão integrativa. Enfermagem Brasil, v. 21, n. 5, p.621-635, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.33233/eb.v21i5.4936. Acesso em 01 jun. 2023.

TSUKAMOTO, S. A. S. et al. Violência ocupacional na equipe de enfermagem: prevalência e fatores associados. Acta paulista de enfermagem, v. 32, n. 4, p. 425-432, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-0194201900058. Acesso em 23 jun. 2023.

XAVIER, R. Gestão de pessoas na prática: Os desafios e as soluções. São Paulo: Gente, 2006.

Published

12/08/2023

How to Cite

Toledo, J., Guilherme Meister Arenhart, C., & Gomes Andrade, L. M. X. (2023). THE IMPORTANCE OF NON-VIOLENT COMMUNICATION FOR HEALTH MANAGEMENT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483805. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3805