INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION: A POLITICAL CONTEXT OF THE RESCUE OF ORIGINAL CULTURES AND THE FIGHT AGAINST RACISM

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Maria do Socorro Pires de Araujo
  • Erika Ferreira de Souza
  • Rosiane da Conceição Abreu
  • Vaneska Maria de Melo Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3821

Keywords:

work carries in its body the objective of developing

Abstract

This work carries in its body the objective of developing a reflective analysis about the inferences in the execution of Law No. 11,645/2008 understood as a public, educational and social policy fundamental to the teaching-learning process focused on the history of indigenous peoples, as well as to know what their contribution to the formation of people in Brazil. This study was based on the Scientific Electronic Library Online (SCIELO), with a totally unusual investigation, in which indigenous students, teachers, managers and the entire Multidisciplinary Team consolidated circumstances that symbolize the perimeters of the implementation of Law No. 11,645/2008 in public educational institutions in the Brazilian national territory. With this, it was realized that these institutions live within a panorama that includes, in addition to conflicts between indigenous people and farmers for the retaking of land, prejudice, violation of rights, discrimination among other things. Thus, a bibliographic research was carried out here based on theoretical materials of authors specialized in the subject in question, intending, with this, to further elucidate the implementation of the aforementioned law and its contribution to the learning of the subject in the country.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Maria do Socorro Pires de Araujo

Graduada em Educação Artística. Pós graduada em Educação Especial e Metodologia do Ensino da Arte. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Erika Ferreira de Souza

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Lúdico e a Psicomotricidade na Educação Infantil. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Rosiane da Conceição Abreu

Licenciada em Pedagogia e Artes. Pós graduada em Educação Infantil e Anos Iniciais, AEE e Sala de Recursos Multifuncionais, Ensino Religioso e Artes e Metodologia do Ensino da História e da Geografia. Mestranda em educação pela Uneatlantico.

Vaneska Maria de Melo Silva

Graduada em Pedagogia com Habilitação em Administração Escolar. Especialista em Pedagogia Afirmativa: Educação, Cultura e História na Perspectiva Afro-indígena e Psicopedagogia Institucional. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

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Published

18/08/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Pires de Araujo, M. do S., Ferreira de Souza, E., da Conceição Abreu, R., & de Melo Silva, V. M. (2023). INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION: A POLITICAL CONTEXT OF THE RESCUE OF ORIGINAL CULTURES AND THE FIGHT AGAINST RACISM. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483821. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3821