SILENCES AND CULTURAL CONTRADICTIONS IN THE JUMPING MONKEY HILL BY CHIMAMANDA ADICHIE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3850

Keywords:

Post-colonial Literary Analysis , Silence and Resistance, African Womanism

Abstract

During the proposed research, the aim is to analyze how the constructions of various silences in The Jumping Monkey Hill perpetuate or break the relationships of racism and sexism in Africa, stemming from the flawed model of Eurocentric patriarchy. The analysis is based on the assumptions of studies related to African Womanism and silence, specifically in the works of Dove (1998), Hudson-Wemms (2020), Davis (2013 - 2016), Orlandi (2007), and Perrot (2005), which encompass both the theoretical and applicable aspects of post-colonial literary analysis and the study of silence. The objective is to observe how the patriarchal system has deficits in its structure and establishes various silences, and how through the observation made within silence, it is possible to alter the norm that this system presents as natural. For those subjected to exclusion based on their race and sexuality, feelings of anguish and lack of belonging erupt, shaping social prisons that oppress and silence their voices. Thus, it is from listening to these voices, and primarily from the meanings enabled by their silences, that it becomes possible to reveal an authentic and profound process of identity, self-awareness, and resistance in which the anti-patriarchal struggle and diverse dimensions of silence move together.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Cristina Sermanovicz de Oliveira

Graduated in Humanities Sciences from the State University of Paraná (UNESPAR). Master's student in Literature and Historicity at the State University of Maringá (UEM). Areas of Interest: Literature with emphasis on Cultural Studies, Discourse Analysis, Literary Criticism and Thanatology.

 

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Notas sobre o luto. Tradução: Fernanda Abreu. - 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras. 2021.

ADICHIE, Chimamanda, Ngozi. Sejamos todos feministas. Tradução: Christina Baum. - 1 ed. - São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade - São Paulo: Sueli Carneiro ; Pólen, 2019.

BRAGA, Cláudio Roberto Vieira. Literatura e diáspora. In: A literatura movente de Chimamanda Adichie: pós-colonialidade, descolonização cultural e diáspora [online]. Brasília: Editora UnB, 2019, pp. 79-137. Pesquisa, inovação & ousadia series. ISBN: 978-65-5846-053-4. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9786558460534.0004 Acesso: 20 de março de 2023.

DAVIS, Angela. Mulher, raça e classe. Tradução livre. Plataforma gueto. 1982.

DAVIS, Angela. Mulheres, cultura e política. Tradução: Heci Regina Candiani. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2017.

DOVE, Nah. Mulherisma Africana: Uma teoria Afrocêntrica. Universidade Temple. Jornal de estudos negros. Vol. 28. 1998. Disponível em:

https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/nah_dove_-_mulherisma_africana._uma_teoria_afroc%C3%AAntrica.pdf Acesso em: 25 de março 2023.

FREUD, Sigmund. 1856-1939. O mal-estar na civilização. Tradução: Inês A. Lohbauer - São Paulo: Martin Claret, 2020.

GILROY, Paul, 1965. Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. Tradução Cid Knipel Moreira. São Paulo: Ed. 34; Rio de Janeiro: Universidade Candido Mendes, Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001.

HUDSON-WEEMS, Clenora. Mulherismo Africana: Recuperando a nós mesmos. Tradução: Wanessa A.S.P. Yano. - 1ª ed. São Paulo: Editora Ananse, 2020.

ORLANDI, Eni Puccinelli, 1942. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6 ed. Campinas; SP: Editora Unicamp, 2007.

PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da história. Tradução Viviane Ribeiro. Bauru: São Paulo. EDUSC, 2005.

PEREIRA, Felipe Oliveira. Traduzindo Jumping Monkey Hill, de Chimamanda Adichie para o português do Brasil: Marcadores culturais e políticos. Brasília: DF. 2016. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/16423/1/2016_FelipeOliveiraPereira_tcc.pdf Acesso em: 26 de março de 2023.

TOFALINI, Luzia A. Berloffa. Silêncios e literatura: construções de sentido em Jerusalém. Maringá: Eduem, 2020.

Published

28/08/2023

How to Cite

Cristina Sermanovicz de Oliveira, G. (2023). SILENCES AND CULTURAL CONTRADICTIONS IN THE JUMPING MONKEY HILL BY CHIMAMANDA ADICHIE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483850. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3850