SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: IN ELEMENTARY SCHOOL I - THE IMPORTANCE OF USING TECHNOLOGICAL RESOURCES IN CLASSROOMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3861

Keywords:

Supervised Internship, Degree in Computing, Experience Report

Abstract

This article aims to present the experience of the supervised internship that is part of the Computer Science Degree course offered by the Amazonas State University (UEA) for the integral formation of the student, and to report their experiences in the activities that took place between July and August 2022 at the Presidente Kennedy State School, located in the municipality of Coari -AM. The internship program consisted of three stages: Observation, where it is possible to get to know the routine of the employees and students involved; Co-participation, a time when interns can accompany and assist the teacher in their classes, knowing the profile of the class; and Regency, a period in which, after observing the school environment and assisting the teacher in conducting classes, the intern assumes the role of teacher and, together with a teacher, starts to teach selected subject content and conduct classes with students as a form of evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Rayner Barros Batista

Academic of the Degree in Computing at the University of the State of Amazonas -UEA, at the Higher Education Nucleus of Coari-AM - NESCOA/UEA

Luiz Sergio de Oliveira Barbosa

Master in Emerging Technologies in Education from MUST University, Florida, USA. Professor at the University of the State of Amazonas (UEA)

Rogério Brito de Oliveira

Post-Graduate in School Supervision from Faculdade de Educação da Serra – FASE. Pedagogue at the State Secretariat for Education and Sports – SEDUC, Amazonas

Arley Silva de Pinho

Academic of the Degree in Computing at the University of the State of Amazonas -UEA, at the Higher Education Nucleus of Coari-AM - NESCOA/UEA

Gabriel Natividade da Silva

Academic of the Degree in Computing at the University of the State of Amazonas -UEA, at the Higher Education Nucleus of Coari-AM - NESCOA/UEA

Luis Eduardo Rocha Mendes

Academic of the Degree in Computing at the University of the State of Amazonas -UEA, at the Higher Education Nucleus of Coari-AM - NESCOA/UEA

Daniel do Nascimento Ramos

Academic of the Degree in Computing at the University of the State of Amazonas -UEA, at the Higher Education Nucleus of Coari-AM - NESCOA/UEA

Eloir Santos da Silva

Academic of the Degree in Computing at the University of the State of Amazonas -UEA, at the Higher Education Nucleus of Coari-AM - NESCOA/UEA

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso: 25 jul. 2023.

BRASIL, Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Da definição, classificação e relações de estágio. Brasília – DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 25 jul. 2023.

CASTRO, A. T. K. A.; SALVA, S. Estágio como Espaço de Aprendizagem Profissional da Docência no Curso de Pedagogia. In: Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul – IX ANPED SUL. Disponível em: https://docplayer.com.br/1385566-Estagio-como-espaco-de-aprendizagem-profissional-da-docencia-no-curso-de-pedagogia.html. Acesso: 28. jul. 2023.

FERREIRA, L. G.; FERRAZ, R. D. Por trás das lentes: o estágio como campo de formação e construção da identidade profissional docente. Revista Hipótese, v. 7, p. e021017, 2021. https://doi.org/10.47519/eiaerh.v7.2021.ID52. Acesso em: 27. jul. 2023.

MARTINS, Camila; MACEDO, Ricardo Tombesi; SILVEIRA, Sidnei Renato. Quiz EDUC: ferramenta para construção de quiz educacional. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, v. 14, n. 1, p. 106-126, 2021.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021.

OLIVEIRA, Z. Pires, R. e Honório. (2010) Orientações para estágio de observação, participação e regência. São Paulo: Facitec.

SADOVSKY, Patrícia. Falta fundamentação didática no ensino da Matemática. Nova Escola, São Paulo, 2007.

SILVA, H. I.; GASPAR, M. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira De Estudos Pedagógicos, v. 99, n. 251, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3093. Acesso: 26 jul. 2023.

SILVA, V., SOUZA, A., & MORAIS, D. (2016). Pensamento computacional no ensino de computação em escolas: Um relato de experiência de estágio em licenciatura em computação em escolas públicas. In Congresso Regional Sobre Tecnologias na Educação (pp. 324-325).

SOUSA, Karolayny Rodrigues Henrique de; MEDEIROS BATISTA de, João Maik; DE LIMA, Nicácio Nascimento. ESTÁGIO SUPERVISIONADO NAS LICENCIATURAS: e a sua importância na prática docente.

TREZZI, C. A educação pós-pandemia: uma análise a partir da desigualdade educacional. Revista Dialogia, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.18268. Acesso: 27 jul. 2023.

Universidade Estadual do Amazonas (UEA). Disponível em: https://cursos2.uea.edu.br/index.php?dest=info&curso=72. Acesso em: 25 de jul de 2023.

Published

09/08/2023

How to Cite

Batista, F. R. B., Barbosa, L. S. de O., Oliveira, R. B. de, Pinho, A. S. de, Silva, G. N. da, Mendes, L. E. R., … Silva, E. S. da. (2023). SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: IN ELEMENTARY SCHOOL I - THE IMPORTANCE OF USING TECHNOLOGICAL RESOURCES IN CLASSROOMS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483861. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3861