TRENDS AND CHALLENGES IN MANAGING RELATIONSHIPS BETWEEN TEACHERS AND MANAGERS IN PUBLIC SCHOOLS

Authors

  • Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz
  • Emerson Rodrigo Gomes Camelo
  • Natalina Moraes Santos
  • Jamison Luiz Barros Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4303

Keywords:

School management; Participatory management; Democratic management; Relations between teachers and administrators; Public education.

Abstract

This article addresses the trends and challenges in managing relationships between teachers and administrators in public schools. We identified participatory and democratic school management as an emerging trend in the area, which involves the active participation of teachers in decision-making and in the definition of educational policies. However, we also identified several challenges that need to be overcome in order for this participatory and democratic management to be effective. To improve the management of relations between teachers and administrators in public schools, it is necessary to adopt participatory and democratic management practices, establish clear and objective goals for school management, and promote effective communication between teachers and administrators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz

Universidade Internacional Iberoamericana - UNIB.

Emerson Rodrigo Gomes Camelo

Faculdade Interamericana de Ciências Sociais – FICS.

Natalina Moraes Santos

Faculdade Interamericana de Ciências Sociais – FICS.

Jamison Luiz Barros Santos

Faculdade Interamericana de Ciências Sociais – FICS.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei n. 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC,1996.

GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisão sistemática da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 23, n. 1, p. 183-184, 2014.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: MF Livros, 2008.

LÜCK, H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

LÜCK, H. Gestão da cultura e do clima organizacional da escola. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

LÜCK, H. Lideranças em gestão escolar. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2014.

Published

16/11/2023

How to Cite

Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz, S., Gomes Camelo , E. R., Moraes Santos, N., & Barros Santos, J. L. (2023). TRENDS AND CHALLENGES IN MANAGING RELATIONSHIPS BETWEEN TEACHERS AND MANAGERS IN PUBLIC SCHOOLS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(11), e4114303. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4303