TRENDS AND CHALLENGES IN MANAGING RELATIONSHIPS BETWEEN TEACHERS AND MANAGERS IN PUBLIC SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4303Keywords:
School management; Participatory management; Democratic management; Relations between teachers and administrators; Public education.Abstract
This article addresses the trends and challenges in managing relationships between teachers and administrators in public schools. We identified participatory and democratic school management as an emerging trend in the area, which involves the active participation of teachers in decision-making and in the definition of educational policies. However, we also identified several challenges that need to be overcome in order for this participatory and democratic management to be effective. To improve the management of relations between teachers and administrators in public schools, it is necessary to adopt participatory and democratic management practices, establish clear and objective goals for school management, and promote effective communication between teachers and administrators.
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei n. 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC,1996.
GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisão sistemática da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 23, n. 1, p. 183-184, 2014.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: MF Livros, 2008.
LÜCK, H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.
LÜCK, H. Gestão da cultura e do clima organizacional da escola. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
LÜCK, H. Lideranças em gestão escolar. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.