CHALLENGES OF THE CENTURY IN TEACHING: RE-DESIGNING PATHS IN THE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Gisele Santos Guimarães
  • Isabella Lurdes Henrischen dos Santos
  • Ricardo Pacheco de Carvalho
  • Edileusa Lucíades Martins Brito
  • Ana Maria de Medeiros Vilar

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4354

Keywords:

Education, Teaching, School

Abstract

This study aimed to research and highlight the literacy method, alluding to the development of reading and writing skills in the literacy class in Youth and Adult Education (EJA). To this end, it was sought to understand how EJA was born and certain appreciations about literacy and Youth and Adult Education, it was also sought to understand the profile of the clientele that seeks EJA, the development of teachers of this modality, their methods and process of student evaluation. Thus, in order for such objectives to become concrete, this study was based on the thoughts of renowned authors such as Arroyo (2006), Soares (2007), Carvalho (2000), among others. Through the theoretical contribution, after reading this study, it will be possible to have a better apprehension about the theme raised, as well as it will be possible to understand the reason for the high school dropout in EJA, seeking to identify what would be the real difficulties of teachers in working in this teaching modality and if it will be possible to point out methods that are more appropriate for the exercise of literacy in the EJA modality.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Gisele Santos Guimarães

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Métodos e Técnicas de Ensino e Educação Inclusiva com Ênfase no Atendimento Educacional Especializado (AEE). Mestranda em Educação.

Isabella Lurdes Henrischen dos Santos

Graduada em Ciências Biológicas e Pedagogia. Pós-graduada em Educação Ambiental. Mestranda em Educação.

Ricardo Pacheco de Carvalho

Graduado em Pedagogia pela UCESP- União Cultural do Estado de São Paulo, Graduado em Ciências com Habilitação em Matemática pela Universidad e Estadual do Maranhão, Graduado em Filosofia pela UNINTER. Pós-graduado em Psicopedagogia pela UCESP e Psicologia da Educação. Mestrando em Educação.

Edileusa Lucíades Martins Brito

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Metodologia do Ensino da Geografia, Gestão Escolar, Supervisão Escolar e Orientação do Ensino Fundamental e Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação.

Ana Maria de Medeiros Vilar

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Língua Portuguesa e Educação Inclusiva. Mestranda em Educação.

References

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Published

23/11/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Santos Guimarães, G., Lurdes Henrischen dos Santos, I., Pacheco de Carvalho, R., Lucíades Martins Brito, E., & de Medeiros Vilar, A. M. (2023). CHALLENGES OF THE CENTURY IN TEACHING: RE-DESIGNING PATHS IN THE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(11), e4114354. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4354