SCHOOL MANAGEMENT: NEW STRATEGIES FOR EDUCATION IN THE 21ST CENTURY

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Antônia Margarida da Silva
  • Erk Sônia Alves dos Santos
  • Edileusa Lucíades Martins Brito
  • Ana Maria de Medeiros Vilar
  • Rodinei Ribeiro Chaves

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4359

Keywords:

Management. Education. School. Teaching.

Abstract

The accomplishment of this study is built through the objective of verifying how important the role of a manager is in the educational environment, also seeking to understand the work developed by the school manager, his function within a school unit and the relevance of his role in the school community. Thus, this study aims to investigate both the challenges and the possibilities that entangle the work of the educational manager in school units in the 21st century. In order to be able to discuss this theme, a bibliographic research was constituted, with a view to reading theoretical works that exhibited studies by famous scholars on the theme that will be discussed here, contributing with their analyses and facilitating critical reflections in the course of this study. Among the authors researched, Dourado (2008), Libâneo (2004), Ferreira (2009), among other authors researched, are cited. Through such research, it was understood that it is necessary to present the role of managers in school units, who must be able to practice works aimed at this educational field, in this way, the manager needs to understand his own role before the school institution, rethinking both its challenges and the probabilities of success or failure that entangle his work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Antônia Margarida da Silva

Graduada em Letras e Pedagogia. Pós graduada em Língua Portuguesa e Educação Integral. Mestranda em Educação.

Erk Sônia Alves dos Santos

Licenciada em Letras. Pós-graduada em Programa de Ensino de Língua Portuguesa. Mestranda em Educação.

Edileusa Lucíades Martins Brito

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Metodologia do Ensino da Geografia, Gestão Escolar, Supervisão Escolar e Orientação do Ensino Fundamental e Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação.

Ana Maria de Medeiros Vilar

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Língua Portuguesa e Educação Inclusiva. Mestranda em Educação.

Rodinei Ribeiro Chaves

Graduado em Educação Física e Pedagogia. Bacharel em Educação Física. Mestrando em Educação.

References

DOURADO, Luiz Fernandes. A escolha de dirigentes escolares: políticas e gestão da educação no Brasil. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Gestão e Organização Escolar. Curitiba: IESDE Brasil, 2009.

FORTUNATI, José. Gestão da Educação Pública: caminhos e desafios. Porto Alegre: Artemed, 2007.

FRAGA, V. F. Gestão pela formação humana: uma abordagem fenomenológica. Barueri, 2009.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estruturas e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: Editora Alternativa, 2004.

LÜCK, Heloísa. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

LÜCK, Heloísa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

LÜCK, Heloísa. Gestão escolar: democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2008.

PARO, Vitor Henrique. Eleição de diretores de Escola Pública: Avanços e Limites da Prática. Revista Portuguesa da Educação, Braga, Portugal, v. 77, n. 186, p. 378-379, maio/ago. 1996.

PARO, Vitor Henrique. Eleição de diretores: a escola pública experimenta a democracia. 2. ed. São Paulo: Xamã, 2003.

RANGEL, M. (Org). Supervisão e gestão na escola: conceitos e práticas de mediação. Campinas: Papirus, 2009.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

24/12/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Margarida da Silva, A., Sônia Alves dos Santos, E., Lucíades Martins Brito, E., de Medeiros Vilar, A. M., & Ribeiro Chaves, R. (2023). SCHOOL MANAGEMENT: NEW STRATEGIES FOR EDUCATION IN THE 21ST CENTURY. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124359. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4359