TEACH PROGRAMMING LOGIC USING GRASSHOPPER WITH CHILDREN FROM MARIA DOLORES COMMUNITY LIBRARY, TO DEVELOP LOGICAL REASONING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4583

Keywords:

Digital inclusion. Programming logic. Logical reasoning

Abstract

Logical reasoning as a tool is applied to different fields, such as philosophy, mathematics, computation science, among others. The ability to program computers is in the top of demands of companies and institutions around the world. Among the advances in Information Technologies, informatics in education introduced the concept of computer programming by children. To solve problems, children need to make decisions that can lead them to success or not, allowing them to learn by doing and improving from their own mistakes and successes. In this context, this project aimed at teaching programming logic to children in the early grades in low socioeconomic conditions who participate in the social work “Maria Dolores Community Library”, on the outskirts of the municipality of Itacoatiara, by using the free application Grasshopper developed by Google, as well as the Conding School, Code Hour and AlgoRun Free applications. Programming workshops were held using tablets from the Centro de Estudos Superiores de Itacoatiara, after the installation of the software Grasshopper. Children learning assessment was made by evaluative tests and their progress through the game phases. The result was the development of new skills in the participants; awakening of computational thinking; development of logical reasoning with the teaching/learning of the structure of programming logic, such as: Repetitions, Order of execution, Conditional instructions, etc. Finally, this project awakened new possibilities through the principle of digital literacy for today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suzyane Brito de Oliveira

Student of the Bachelor's Degree in Computer Science at the Center for Higher Studies of Itacoatiara at the State University of Amazonas (UEA).

Kayro Figueira Pires

He holds a full degree in IT and a specialization in Teaching Mathematics in Basic and Higher Education from the State University of Amazonas (2008). He is currently a professor at the Center for Higher Studies of Itacoatiara (CESIT - UEA).

Paulo Ricardo Ramires Barroso

Master's student in Science and Technology for Amazon Resources, Institute of Exact Sciences and Technology, Federal University of Amazonas (UFAM)

References

ARAUJO, S. P. et al. Tecnologia na Educação: Contexto Histórico, Papel e Diversidade. Londrina: [s. n.], 2017.

BALBINO, R. O. et al. Programação Intuitiva: em Busca de Compreensões. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 36, p. 1-22, 2021.

BARBOSA, Simone Diniz Junqueira; SILVA, Bruno Santana da. Interação Humano Computador. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

BERSSANETTE, J. H. Metodologias ativas de aprendizagem e a teoria da carga cognitiva para a construção de caminhos no ensino de programação de computadores. 2021. Tese (Doutorado) - Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, 2021.

FERREIRA, A.; BRESOLIN, S. V. A Importância Da Programação Pela Perspectiva Discente. Passo Fundo, 2017. Disponível em: chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://painel.passofundo.ifsul.edu.br/uploads/arq/20180628182236595143657.pdf Acesso em: 07 nov. 2023.

FLEURY, A. Capitação Tecnológica e Processo de Trabalho. ERA, São Paulo, v. 30, n, 4, p.23-30, out/dez. 1990.

GAJARDO, A, R. Plataformas de Programação Para Crianças: Uma Revisão Sistemática Da Literatura. Revista Educacional Interdisciplinar, Taquara/RS, FACCAT, v.10, n.1, p.166-179, 2021.

GERALDES, Wendell Bento. Programar É Bom Para As Crianças? Uma Visão Crítica Sobre O Ensino De Programação Nas Escolas. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, p. 105-117, 2014.

JÚNIOR, R. P. M.; BONIATI, B. B. Logic Blocks: Uma Ferramenta para o Ensino de Lógica de Programação. Anais [...] do EATI – Encontro Anual de Tecnologia da Informação e Semana Acadêmica de Tecnologia da Informação, 2015. v. 15, p. 63-70.

LIBERATO, A. C. T. Compreendendo a Educação para a Inclusão Digital: uma Análise dos Sentidos Atribuídos Pelos Monitores das Escolas de Inclusão Digital e Cidadania da EMATER-RN. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.

LIBERATO, Antonio Carlos Teixeira. Compreendendo a Educação para a Inclusão Digital: uma Análise Dos Sentidos Atribuídos Pelos Monitores Das Escolas De Inclusão Digital E Cidadania Da EMATER-RN. 2010. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.

MATOS, M. A. E. et al. Ensinando Programação Para Crianças: Um Jogo. SBC–Proceedings of SBGames, p. 1210-1213, 2016.

MEIRA, M.; BORGES, M. Aprendizagem de Linguagem de Programação com Metodologia PBL em Competições Científicas com Robocode. In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação, VI. 2017, Limeira. Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola: São Paulo, 2017.

OLIVEIRA, E, C. Contribuição Da Programação Intuitiva Nos Anos Iniciais Do Ensino Fundamental. 2019. Monografia (Especialista em Inovação e Tecnologias na Educação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019.

OLIVEIRA, Sábia Belle et al. Programaê! Uma Proposta De Ensino De Lógica De Programação Nas Series Iniciais Do Ensino Fundamental. In: 8ª JICE-Jornada De Iniciação Científica E Extensão. 2017.

POLATE, Viviane Aparecida Tomaz. Inclusão Digital Nas Escolas: Caminhos Possíveis Para Se (Re)Pensar O Digital Em Rede Na Prática Pedagógica. Revista Docência e Cibercultura, v. 2, n. 2, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/33478. Acessado em: 13 nov. 2023.

PRADO, G. M. Bibliotecas Comunitárias Como Território De Memória Interagindo Práticas Da Aprendizagem E Mudanças. Data Grama Zero: Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 10, n. 6, dez. 2009.

SHIMASAKI, R.; Prado, M. E. B. B. O Ensino da Programação e o Desenvolvimento do Pensamento Lógico: uma Revisão Sistemática de Literatura. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 22, n. 2, p. 197-205, 2021.

SHIMASAKI, R.; PRADO, Maria, E. B. B. O Ensino da Programação e o Desenvolvimento do Pensamento Lógico: uma Revisão Sistemática de Literatura. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 22, n. 2, p. 197-205, 2021.

TOIGO, Renata; KOHLRAUSCH, Regina. A Leitura Literária Como Direito Humano: Experi6encias De Leitura Compartilhada Em Bibliotecas Comunitárias Do Cirandar. Revista Graphos, v. 22, n. 2, 2020.

Published

08/12/2023

How to Cite

Brito de Oliveira, S., Figueira Pires, K., & Ricardo Ramires Barroso, P. (2023). TEACH PROGRAMMING LOGIC USING GRASSHOPPER WITH CHILDREN FROM MARIA DOLORES COMMUNITY LIBRARY, TO DEVELOP LOGICAL REASONING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124583. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4583