ACTIONS TO MINIMIZE EVASION AT IFMG-GV: ENVIRONMENTAL AND SANITARY ENGINEERING COURSE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4724Keywords:
School dropout, Educational institution, EngineeringAbstract
This study addresses the issue of evasion in the Environmental and Sanitary Engineering course at the Federal Institute of Minas Gerais - Governador Valadares campus (IFMG-GV), seeking to understand the different facets presented by it, and at the beginning it presents the conceptual definition of evasion and presents the situation currently experienced by higher education institutions, especially the course in vogue. Next, it presents a statistical analysis, revealing an increase in dropout rates, with significant rates in distance and in-person courses. Through renowned authors, it highlights that school dropout is a social issue that not only involves educational institutions, but also other factors such as family, socioeconomic and political factors. The text explores different ways of measuring evasion and presents formulas used by SEMESP and INEP. The methodology used for the research was the case study at IFMG-GV, which aimed to analyze data from the last five years of the course. Several analyzes were proposed for a series of factors, the most significant of which were relationship difficulties, lack of support, academic challenges and lack of identification with the course. The study highlighted the importance of understanding dropout rates in the specific context of the Environmental and Health Engineering course. The qualitative and quantitative approach to the research provided a comprehensive view of the reasons and characteristics of those who escaped, providing support for the implementation of preventive and corrective measures.
Downloads
References
AGAPITO, Ana Paula Ferreira. Ensino superior no Brasil: expansão e mercantilização na contemporaneidade. Temporalis, v. 16, n. 32, p. 123-140, 2017.
BRASIL. Decreto 9.057, de 25/05/2017. Regulamenta o Art. 80 - Lei 9394. Brasília: DOU, 2017.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação 9.394/96. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Lei nº 13.005. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, 2014.
CABRAL, C. G. da L. Evasão Escolar: O que a escola tem a ver com isso? Artigo (curso de pós-graduação em Educação e Direitos Humanos: escola, violências e defesa de direitos) -Universidade do Sul de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/wp-content/uploads/2017/02/Artigo-Carine.pdf. Acesso em: 20 set. 2023.
FERREIRA, L. A. M. Direito da criança e do adolescente: direito fundamental à educação. Presidente Prudente – SP: [s. n.], 2001.
FILHO, Roberto L. L. S.; LOBO, Maria Beatriz de C. M. Esclarecimentos metodológicos sobre os cálculos de evasão. [S. l.]: Instituto Lobo, 2012. Disponível em: https://www.institutolobo.org.br/core/uploads/artigos/art_078.pdf. Acesso em: 12 out. 2023.
FORNARI, L. Reflexões acerca da reprovação e evasão escolar e os determinantes do capital. Revista Espaço Pedagógico, v. 17, n. 1, 27 jan. 2010. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/2027. Acesso em: 17 out. 2023.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GUZZO, R. S. L. Formando Psicólogos Escolares no Brasil: Dificuldades e Perfectivas. In: WESCHLER, S. M. (Org.). Psicologia Escolar: Pesquisa, Formação e Prática. Campinas, SP: Alínea, 2001. p. 92.
KNECHTEL, Maria do Rosário. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014.
LIMA JUNIOR, W. R. et al. Impactos de projeto de ensino para melhoria dos índices de reprovação no ciclo básico em curso de engenharia. Rev. Tecnol. Soc., Curitiba, v. 19, n. 55, p.117-135, jan./mar. 2023. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/14339. Acesso em: 20 nov. 2023.
MEC/INEP. Resumo Técnico: Censo da Educação Superior 2007. Brasília-DF: MEC, 2009. Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2007/Resumo_tecnico_2007.pdf Acesso em: 13 out. 2023.
MEC/SESU. Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Brasília: ANDIFES/ABRUEM/SESU/MEC. 1997. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wpcontent/files_flutter/Diplomacao_Retencao_Evasao_Graduacao_em_IES_Publicas-1996.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.
PARO, V. H. Reprovação escolar: renúncia à educação. 2. ed. São Paulo: Xamã, 2001.
SANTOS, Neusa Maria Bastos F. Programas de mentoring: aprendendo com a realidade canadense. Rio Grande: Interfaces Brasil/Canadá, n. 7, p. 251-265, 2007.
SAVIANI, Dermeval. Educação em diálogo. Campinas: Autores Associados, 2011. Disponível em: http://diariodaserra.com.br/Noticia/Detalhes/MTc5MTEz/Desafios-da-educacao--na-atualidade-e-o-papel--de-inclusao-social. Acesso em: 5 nov. 2023.
SEMESP. Sindicato das Entidades Mantenedoras do Ensino Superior de São Paulo. 9. ed. Mapa do ensino superior no Brasil. São Paulo: SEMESP, 2019. Disponível em: https://www.semesp.org.br/pesquisas/mapa-do-ensino-superior-no-brasil-2019/. Acesso em: 12 set. 2023.
YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.