ACTIONS TO MINIMIZE EVASION AT IFMG-GV: ENVIRONMENTAL AND SANITARY ENGINEERING COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4724

Keywords:

School dropout, Educational institution, Engineering

Abstract

This study addresses the issue of evasion in the Environmental and Sanitary Engineering course at the Federal Institute of Minas Gerais - Governador Valadares campus (IFMG-GV), seeking to understand the different facets presented by it, and at the beginning it presents the conceptual definition of evasion and presents the situation currently experienced by higher education institutions, especially the course in vogue. Next, it presents a statistical analysis, revealing an increase in dropout rates, with significant rates in distance and in-person courses. Through renowned authors, it highlights that school dropout is a social issue that not only involves educational institutions, but also other factors such as family, socioeconomic and political factors. The text explores different ways of measuring evasion and presents formulas used by SEMESP and INEP. The methodology used for the research was the case study at IFMG-GV, which aimed to analyze data from the last five years of the course. Several analyzes were proposed for a series of factors, the most significant of which were relationship difficulties, lack of support, academic challenges and lack of identification with the course. The study highlighted the importance of understanding dropout rates in the specific context of the Environmental and Health Engineering course. The qualitative and quantitative approach to the research provided a comprehensive view of the reasons and characteristics of those who escaped, providing support for the implementation of preventive and corrective measures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaís Assunção Queiroga

Instituto Federal de Minas Gerais - IFMG.

Bruno de Souza Toledo

Instituto Federal de Minas Gerais - IFMG.

Tatielle Menolli Longhini

Instituto Federal de Minas Gerais - IFMG.

References

AGAPITO, Ana Paula Ferreira. Ensino superior no Brasil: expansão e mercantilização na contemporaneidade. Temporalis, v. 16, n. 32, p. 123-140, 2017.

BRASIL. Decreto 9.057, de 25/05/2017. Regulamenta o Art. 80 - Lei 9394. Brasília: DOU, 2017.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação 9.394/96. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Lei nº 13.005. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, 2014.

CABRAL, C. G. da L. Evasão Escolar: O que a escola tem a ver com isso? Artigo (curso de pós-graduação em Educação e Direitos Humanos: escola, violências e defesa de direitos) -Universidade do Sul de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/wp-content/uploads/2017/02/Artigo-Carine.pdf. Acesso em: 20 set. 2023.

FERREIRA, L. A. M. Direito da criança e do adolescente: direito fundamental à educação. Presidente Prudente – SP: [s. n.], 2001.

FILHO, Roberto L. L. S.; LOBO, Maria Beatriz de C. M. Esclarecimentos metodológicos sobre os cálculos de evasão. [S. l.]: Instituto Lobo, 2012. Disponível em: https://www.institutolobo.org.br/core/uploads/artigos/art_078.pdf. Acesso em: 12 out. 2023.

FORNARI, L. Reflexões acerca da reprovação e evasão escolar e os determinantes do capital. Revista Espaço Pedagógico, v. 17, n. 1, 27 jan. 2010. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/2027. Acesso em: 17 out. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GUZZO, R. S. L. Formando Psicólogos Escolares no Brasil: Dificuldades e Perfectivas. In: WESCHLER, S. M. (Org.). Psicologia Escolar: Pesquisa, Formação e Prática. Campinas, SP: Alínea, 2001. p. 92.

KNECHTEL, Maria do Rosário. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014.

LIMA JUNIOR, W. R. et al. Impactos de projeto de ensino para melhoria dos índices de reprovação no ciclo básico em curso de engenharia. Rev. Tecnol. Soc., Curitiba, v. 19, n. 55, p.117-135, jan./mar. 2023. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/14339. Acesso em: 20 nov. 2023.

MEC/INEP. Resumo Técnico: Censo da Educação Superior 2007. Brasília-DF: MEC, 2009. Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2007/Resumo_tecnico_2007.pdf Acesso em: 13 out. 2023.

MEC/SESU. Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Brasília: ANDIFES/ABRUEM/SESU/MEC. 1997. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wpcontent/files_flutter/Diplomacao_Retencao_Evasao_Graduacao_em_IES_Publicas-1996.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.

PARO, V. H. Reprovação escolar: renúncia à educação. 2. ed. São Paulo: Xamã, 2001.

SANTOS, Neusa Maria Bastos F. Programas de mentoring: aprendendo com a realidade canadense. Rio Grande: Interfaces Brasil/Canadá, n. 7, p. 251-265, 2007.

SAVIANI, Dermeval. Educação em diálogo. Campinas: Autores Associados, 2011. Disponível em: http://diariodaserra.com.br/Noticia/Detalhes/MTc5MTEz/Desafios-da-educacao--na-atualidade-e-o-papel--de-inclusao-social. Acesso em: 5 nov. 2023.

SEMESP. Sindicato das Entidades Mantenedoras do Ensino Superior de São Paulo. 9. ed. Mapa do ensino superior no Brasil. São Paulo: SEMESP, 2019. Disponível em: https://www.semesp.org.br/pesquisas/mapa-do-ensino-superior-no-brasil-2019/. Acesso em: 12 set. 2023.

YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

01/01/2024

How to Cite

Assunção Queiroga, T., de Souza Toledo, B., & Menolli Longhini, T. (2024). ACTIONS TO MINIMIZE EVASION AT IFMG-GV: ENVIRONMENTAL AND SANITARY ENGINEERING COURSE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(1), e514724. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4724