FINANTIAL AND SOCIAL DISORDERS LEAD BY EVASION AND EDUCATIONAL DELAY IN THE TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION OF FAETEC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4742

Keywords:

Professional Education, Educational Evasion, Multimethods, Quantitative

Abstract

The case study “Evasion in the Technical Professional Education of Young and Adult: the case of State Public Institution Foundation of Support to Technical School of State of Rio de Janeiro – FAETEC”, with multimethod approaches, the objective is to analyze which principal reasons induce to educational evasion in the Courses of Technical Professional Education, in the modality integrated to high school – EMI, of Foundation of Support to Technical School of Rio de Janeiro – Faetec and, by being a Public Institution, which the possible financial and social disorders for the State and society. The result of this quantitative investigation presented that the educational retention, the prerequisite disciplines, the insufficiency of learning in the previous education level increases the risk of educational evasion and educational delay. In consequence, State and society afford elevated financial costs and unemployed young, sub-employed of marginalized. The research was realized in the technical courses of eletrotechnic and electronic and in the technical unities: Ferreira Viana; João Luiz do Nascimento e Visconde de Mauá. The collect of information occurred in the database of educational secretariat of these technical unities and analyzed through the use of statistic tools, as result, lately, projected to all Faetec network.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margareth Nunes Silva

Margareth Nunes Silva - PhD in Education Sciences from UCP-PYG and professor of the technical course in electrotechnics at ETE Ferreira Viana - Faetec. Email: heitorhugo@yahoo.com.br. Lattes--https://lattes.cnpq.br/8331720301615163. Orcid-- https://orcid.org/0009-0000-3373-3129

Maria Aparecida Monteiro da Silva

Maria Aparecida Monteiro da Silva – PhD in Philosophy and Educational Sciences from the University of Santiaga de Compostela. Email-mariahmoposil_@hotmail.com. Lattes-- http://lattes.cnpq.br/0794790070068858. Orcid-- https://orcid.org/0009-0007-3491-3800

References

BRASIL Presidência da República. LEI Nº 12.527, 18/11/2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm. Acesso em: 26 dez. 2023.

BRASIL Presidência da República. LEI Nº 13.005, 25/06/2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 11 nov. 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 19 jan. 2022.

BRASIL. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). 2018. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13709.htm. Acesso em: 26 dez. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. MEC anuncia Política Nacional de Alfabetização para reverter estagnação na aprendizagem. Portal MEC, 25 out. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=56321#:~:text=%E2%80%9CEu%20acredito%20muito%20no%20professor,reverter%20esse%20quadro%E2%80%9D%2C%20analisou. Acesso em: 5 mar. 2022.

BRASIL. Ministério de Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/lei%209394.pdf. Acesso em: 04 abr. 2022.

BRASIL. Parecer CNE/CEB Nº 3/2019. Brasilia: Ministério da Educação, 2019.

CARA, D. (Coord.). O CAQi e o CAQ no PNE: quanto custa a educação pública de qualidade no Brasil? São Paulo: Prefixo Editorial: 54346, 2018. 206 p. ISBN 978-85-54346-00-3. Disponível em: https://media.campanha.org.br/caq/pdf/quanto-custa-a-educacao-publica-de-qualidade-no-brasil.pdf. Acesso em: 26 dez. 2023.

CARDOSO, A. Pesquisa: formandos de escolas técnicas não exercem função. Rio de Janeiro. [Entrevista concedida a]. Terra Educação, 23 mar. 2009. Disponível em: https://www.terra.com.br/noticias/educacao/pesquisa-formandos-de-escolas-tecnicas-nao-exercem-funcao,e94837dabd9ea310VgnCLD200000bbcceb0aRCRD.html. Acesso em: 16 jun. 2020.

Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=110291-pceb003-19-1&category_slug=abril-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 nov. 2021.

DORE, R. Evasão e repetência na rede federal de educação profissional. Revista Brasileira de Educação, Maceió, p. 1-77, set. 2013. Disponível em: https://silo.tips/download/evasao-e-repetencia-na-rede-federal-de-educaao-profissional. Acesso em: 26 dez. 2023.

DORE, R.; LÜSCHER, A. Z. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cad. Pesqui., v. 41, n. 144, dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/jgRKBkHs5GrxxwkNdNNtTfM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 06 mar.2022.

ESCOLA, N.; VICHESSI, B. Os perigos da reprovação: A cultura da punição ainda está arraigada, mas estudos contestam a eficácia da medida. Nova Escola, 2017. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/8797/os-perigos-da-reprovacao. Acesso em: 26 dez. 2023.

FEITOSA, M. D. S. Evasão escolar na educação profissional, científica e tecnológica: reflexões e possibilidades de enfrentamento. 2020. 171f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica) — Instituto Federal do Sertão Pernambucano, Belo Horizonte. Disponível em: https://releia.ifsertao-pe.edu.br/jspui/handle/123456789/629. Acesso em: 26 dez. 2023.

FIALHO, M. G. D. Evasão universitária, planejamento docente e singularidade discente. 2020. 172f. Tese (programa de pós-graduação em educação) — Universidade Federal da Paraíba. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/26121?locale=pt_BR. Acesso em: 26 dez. 2023.

FUNDAÇÃO DE APOIO À ESCOLA TÉCNICA-FAETEC. Regimento norteador das unidades escolares da educação básica/técnica da rede Faetec. Rio de Janeiro: FATEC, 2020. p. 1-58. Disponível em: https://aulanaweb.com/etefv/wpcontent/uploads/2022/05/REGIMENTO%20FAETEC.pdf. Acesso em: 26 dez. 2023.

INEP. RELATÓRIO DE RESULTADOS DO SAEB – 2019. Brasilia: INEP, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb/resultados. Acesso em: 3 mar. 2022.

INSPER et al. Políticas públicas para redução do abandono e evasão escolar de jovens. Brasília: Insper, 2017. p. 1-222. Disponível em: http://gesta.org.br/wpcontent/uploads/2017/09/Pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-para-a-redu%C3%A7%C3%A3o-do-abandono-e-evas%C3%A3o-escolar-de-jovens.pdf. Acesso em: 21 dez. 2021.

OLIVEIRA, M. A. M. A. Reforma do ensino profissional: desmantelamento da educação tecnológica ministrada pelo CEFET-X?. Belo Horizonte: PUCMG, 2001. p. 1– 16. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/267547317_A_REFORMA_DO_ENSINO_PROFISSIONAL_DESMANTELAMENTO_DA_EDUCACAO_TECNOLOGICA_MINISTRADA_PELO_CEFET-X. Acesso em: 26 dez. 2023.

PACHECO, E. M. A crise no magistério. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes, Brasília. 2017. p. 89-90.

PACHECO, E. M. A educação e o processo econômico do país. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 91-92.

PACHECO, E. M. O ensino profissional: uma análise da gestão. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 86-88.

PACHECO, E.M. Os desafios do ensino médio. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 90-91.

PORTAL DA INDÚSTRIA. Novo ensino médio 2022: entenda tudo que muda. Portal da Indústria, 2022. Disponível em: https://www.portaldaindustria.com.br/industriadeaz/novoensinomedio/#beneficios. Acesso em: 26 dez. 2023.

SILVA, M. N. Evasão na educação profissional técnica de jovens e adultos: o caso da instituição pública estatal Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro – Faetec. 2023. 308f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) — Universidade Columbia Del Paraguay, Asunción – PY, 2023.

SOUSA, M. da Graça do Nascimento de. Evasão ou permanência na educação profissional e tecnológica? Um estudo de caso no IFSul-Rio—Grandense – Campus Santana do Livramento. 2020. 180f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica) — Instituto Federal Rio Grande do Sul. Disponível em: https://repositorio.ifrs.edu.br/bitstream/handle/123456789/188/123456789188.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 11 nov. 2021.

UNESCO, OREALC. Educação de qualidade para todos: um assunto de direitos humanos. 2. ed. Brasília: Unesco, 2008. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150585. Acesso em: 5 mar. 2022.

Published

01/01/2024

How to Cite

Nunes Silva, M., & Monteiro da Silva , M. A. (2024). FINANTIAL AND SOCIAL DISORDERS LEAD BY EVASION AND EDUCATIONAL DELAY IN THE TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION OF FAETEC. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(1), e514742. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4742