HYPER-REALITY IN THE TOURIST EXPERIENCE IN GRAMADO: SUSTAINABILITY OF THE URBAN TOURIST SPACE FROM THE PERSPECTIVE OF UMBERTO ECO AND BAUDRILLARD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i2.4853

Keywords:

study explores the relationship between tourism and hyperreality

Abstract

This study explores the relationship between tourism and hyperreality, connecting the ideas of Lefebvre, Milton Santos, and Umberto Eco. Contemporary tourism embraces a facet of simulation, creating artificial environments that mimic famous locations or historical periods. These spaces seek to encapsulate the essence of a specific place, offering visitors a simulated version of these destinations. Within the context of hyperreality, outlined by Baudrillard, the boundary between the real and the artificial dissipates, giving rise to a simulated reality that is more alluring than reality itself. Tourism thus becomes fertile ground for the expression of this phenomenon. The study highlights how simulated tourism, while offering an innovative way to explore the world, is not exempt from controversies. Critics point out the dilution of cultural authenticity and the commercialization of culture at the expense of local traditions. The debate over the cultural legacy to be developed and presented to tourists persists, while simulated spaces continue to attract travelers in search of unique experiences.

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Author Biographies

Giancarlo Moser

UNISUL - Universidade do Sul de Santa Catarina.

Thiago Henrique Almino Francisco

Pós-Doutor em Administração (PPGA/UFSC). Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento da Universidade Federal de Santa Catarina (EGC/UFSC). Mestre, pelo Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGAU/UFSC). Especialista em Gestão de Pessoas e Competências Organizacionais e Bacharel em Administração com ênfase em Marketing pela Faculdade de Ciências Econômicas da Região Carbonífera. Coordenador do Setor de Avaliação Institucional (SEAI), da Comissão Própria de Avaliação (CPA), e Professor do Departamento de Administração, ambos vinculados a Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Coordenador Adjunto dos Cursos de Administração e Administração, Comércio Exterior. Pesquisador, vinculado ao Instituto de Estudos e Pesquisas em Administração Universitária (INPEAU - UFSC) e ao Grupo de Estudos sobre Universidades (GEU - UNESC).

André Luiz Kopelke

Graduação em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina, graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Santa Catarina e mestrado e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina. Graduação para os cursos de Administração, Ciências Econômicas e Ciências Contábeis. Avaliador "ad-hoc" das condições de ensino superior do Ministério da Educação e professor da Universidade para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí em Rio do Sul-SC e do Centro Universitário Leonardo da Vinci em Indaial - SC. Coordenação de cursos, coordenação de estágios, projetos de credenciamento institucional, autorizações, reconhecimentos e renovação de reconhecimentos de cursos da área de Ciências Sociais Aplicadas. 

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Published

31/01/2024

How to Cite

Moser, G., Francisco, T. H. A., & Kopelke, A. L. (2024). HYPER-REALITY IN THE TOURIST EXPERIENCE IN GRAMADO: SUSTAINABILITY OF THE URBAN TOURIST SPACE FROM THE PERSPECTIVE OF UMBERTO ECO AND BAUDRILLARD. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(2), e514853. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i2.4853