IMPLICATIONS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN PAUL FEYERABEND'S EPISTEMOLOGY AND MOREIRA'S THEORY OF CRITICAL MEANINGFUL LEARNING FOR TEACHING PRACTICE IN SCIENCE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i2.4872

Keywords:

Critical Meaningful Learning Theory. Epistemology by Paul Feyerabend. Teaching practice. Science teaching.

Abstract

Discuss the principles that Paul Feyerabend's Epistemology and Marcos Antonio Moreira's Theory of Critical Meaningful Learning can contribute to the teaching of science in a way that helps teachers' practice. We start by presenting the epistemological foundations, followed by the psychological aspects for learning and, finally, the implications for science teaching. In science teaching, this relationship leads to the need for reflection on the part of teachers so that they can encourage learning in the classroom, aspects such as: (1) learning from mistakes, as they are part of the construction of knowledge, (2) learning about uncertainty of knowledge, (3) make use of questioning in front of ready knowledge, developing an active posture, learning from various methodological strategies and teaching resources, (4) semantic awareness in which the learner understands that the meaning is in people and not in words, among other issues.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Romilton Costa Soares Sobrinho

Universidade Estadual de Roraima - UERR.

Angelita Nóbrega da Silva

Universidade Estadual de Roraima - UERR. 

Patrícia Macedo de Castro

Universidade Estadual de Roraima - UERR e Fundação Estadual de Meio Ambiente e Recursos Hídricos.

Enia Maria Ferst

Universidade Estadual de Roraima - UERR.

Patrícia Maria Barreiro Nunes

Universidade Estadual de Roraima - UERR.

Angelica Pinheiro Feitoza Oliveira

Universidade Estadual de Roraima - UERR.

References

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J.D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Tradução de Eva Nick et al. 2. ed. Rio de Janeiro: Ed. Interamericana, 1978.

AUSUBEL, David P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Paralelo Editora, 2003.

COELHO, Daniel Menezes. Contribuição ao Debate Entre Psicanálise e Ciência: Feyerabend. Àgora, Rio de Janeiro, v. XII, n. 2, p. 175-190, jul/dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-14982010000200003

DAMASIO, Felipe; PEDUZZI, Luiz O. Q. A coerência e complementaridade entre a teoria da aprendizagem significativa crítica e a epistemologia de Paul Feyerabend. Investigações em Ensino de Ciências, v. 20, n. 3, p. 61-83, 2015. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/22/7. Acesso em: 20 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v20n3p61

DAMASIO, Felipe; PEDUZZI, Luiz O. Q. Para que ensinar ciência no século xxi? – reflexões a partir da filosofia de Feyerabend e do ensino subversivo para uma aprendizagem significativa crítica. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 20, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/kkVLpWygn6khqHDTxQMFGMs/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 de jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172018200114

FERST, Enia Maria; SILVA-FORSBERG, Maria Clara. Contribuições da epistemologia de Feyerabend para a discussão da abordagem CTS no ensino de ciências naturais no ensino fundamental. Revista EDUCAmazônia - Educação Sociedade e Meio Ambiente, Ano 7, v. XIII, n. 2, p. 95-114, jul./dez, 2014.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUSMÂO, Marcelo Paranhos de; GUEDIN, Evandro. A contribuição de Paul Feyerabend e suas aplicações ao Ensino de Ciências. In: O Ensino de Ciências e suas epistemologias. GUEDIN, Evandro (Org). Boa Vista: Editora da UFRR, 2017.

Marco A., MASINI, Elcie F. Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2001.

MOREIRA, M. A. A Teoria da Aprendizagem Significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: UnB, 2006.

MOREIRA, M. A. Abandono da narrativa, ensino centrado no aluno e aprender a aprender criticamente. [S. l.: s. n.], 2010. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/Abandonoport.pdf. Acesso em: 20 maio 2017. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2011.v4i1.a21094

MOREIRA, M. A. Aprendizaje significativo: teoria y práctica. Madrid: VISOR, 2000.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. 2. ed. São Paulo: EPU, 2011. MOREIRA,

MOREIRA, Marco Antonio; MASSONI, Neusa T. Noções básicas de epistemologias e teorias de aprendizagem como subsídios para a organização de sequências de ensino aprendizagem em Ciências/Física. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.

MOTTA FILHO, Lincoln de Almeida. Contribuições de Feyerabend ao ensino de ciências: seu anarquismo epistemológico, pluralismo cultural e uma proposta didática sobre a discussão entre Galileu e os aristotélicos. 2016. Dissertação (Mestrado) - Tecnologia e Educação do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca CEFET/RJ, Rio de Janeiro, 2016.

NOVAK, Joseph D. E GOWIN, D. Bob. Aprender a aprender. Tradução Carla Valadares. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1999.

PANTOJA, Najara Vidal; REGIANI, Anelise Maria. Reflexões sobre a epistemologia de Paul Feyerabend e uma Ecologia de Saberes. Revista Scientia Naturalis, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/3515. Acesso em: 21 jul. 2021.

PIOVESAN, Vitor Hugo Balest; SANTOS, Luana Rodrigues dos. Reflexões acerca do ensino das ciências à luz de Feyerabend. In: XXII Jornada de Pesquisa da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ, 2017. Disponível em: file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/7750-Texto%20do%20artigo-33226-1-10-20170913.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.

SANDÍN ESTEBAN, M. P. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Tradução Miguel Cabrera. Porto Alegre: AMGH, 2010.

SANTOS, B. de S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, B. de S.; MENESES, M. P. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Editora Cortez, 2010.

SANTOS, Luana Rodrigues dos; PIOVESAN, Vitor Hugo Balest. Reflexões acerca do Ensino das Ciências à luz de Feyerabend. In: XXII Jornada de Pesquisa - Salão do Conhecimento, UNIJUÍ, 2017.

SILVA, Silva Lima dos; GUEDIN, Evandro. O conceito de epistemologia e suas implicações ao ensino de ciências. In: GUEDIN, Evandro. (Org.). O Ensino de Ciências e suas epistemologias. Boa Vista: Editora da UFRR, 2017.

Published

12/02/2024

How to Cite

Costa Soares Sobrinho, R., Nóbrega da Silva , A., Macedo de Castro, P., Maria Ferst , E., Maria Barreiro Nunes, P., & Pinheiro Feitoza Oliveira, A. (2024). IMPLICATIONS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN PAUL FEYERABEND’S EPISTEMOLOGY AND MOREIRA’S THEORY OF CRITICAL MEANINGFUL LEARNING FOR TEACHING PRACTICE IN SCIENCE TEACHING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(2), e524872. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i2.4872