WRITING SCIENTIFIC ARTICLE: A GUIDE FOR BEGINNING RESEARCHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.5008

Keywords:

Scientific Writing; Scientific articles; Scientific publications; Scientific research

Abstract

Beginning researchers find it difficult to write scientific articles and often do not have adequate guidance for their research work, as well as how to present their research for publication. However, in many cases, the evolution of a researcher's career towards qualification, or obtaining a grant for their research, is linked to their publications. The objective of this article is to describe and suggest the stages of constructing a scientific article, as well as its basic structure and content. Remembering that each publication – here being referred to as: magazines, periodicals, seminars, congresses, master's dissertation or doctoral thesis, defines its own format. In this way, this article will contribute to the development of the scientific publication format for researchers in general. Like all scientific work, this began with an exploratory bibliographical research on the topic. However, it was also constructed from observations of the structure of many articles that served as the basis for the author's (master's) dissertation and (doctoral) thesis. Describe the main sections that a scientific work should contain, the elements present in its format and suggestions in its content, and to make the work more attractive and acceptable for publication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Ignácio Giocondo César

Professor Associado, Docente, IFSP Piracicaba - Agente de Projeto de Inovação.

Ieda Kanaschiro Makiya

Professora Associada, Docente, FCA UNICAMP – Coordenadora SB-Lab.

References

ABNT. NBR 10520:2002 – Informação e documentação – Citações em documentos – Apresentação. Rio de Janeiro: ABNT, 2002.

ABNT. NBR 14724:2011 – Informação e documentação – Trabalhos acadêmicos – Apresentação. 3. ed. Rio de Janeiro: ABNT, 2011.

ABNT. NBR 6023:2011 – Informação e documentação – Trabalhos acadêmicos – Apresentação. 2. ed. Rio de Janeiro: ABNT, 2011.

ABNT. NBR 6024:2012 – Informação e documentação – Numeração progressiva das seções de um documento – Apresentação. 2. ed. Rio de Janeiro: ABNT, 2012.

ABNT. NBR 6027:2012 – Informação e documentação – Sumário – Apresentação. 2. ed. Rio de Janeiro: ABNT, 2012.

ABNT. NBR 6028:2021 – Informação e documentação – Resumo, resenha e recensão – Apresentação. 2. ed. Rio de Janeiro: ABNT, 2021.

ACEVEDO, R. C.; NOHARA, J. J. Monografia do Curso de Administração: guia completo de conteúdo e forma. São Paulo: Atlas, 2006.

AQUINIS, H.; SUÁREZ-GONZÁLEZ, I.; LANNELONGUE, G.; JOO, H. Scholarly impact revisited. Academy of Management Perspectives, v. 26, n. 2, p. 105-132, 2012. Disponível em: https://www.utdallas.edu/~mxp059000/documents/AguinisAMP12_PengCite139p118_New4p126.pdf Acessado em: 22 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.5465/amp.2011.0088

BARRETO, A. V. P.; HONORATO, C. F. Manual de sobrevivência na selva acadêmica. Rio de Janeiro. Objeto Direto, 1998.

ECARNOT, R.; SERONDE, J. F.; CHOPARD, R.; SCHIELE, F.; MENEVEAU, N. Wrinting a scientific article: A step-by-step guide for beginners. European Geriatric Medicine, v. 6, 573-579, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eurger.2015.08.005

GARCIA, D. C. F.; GATTAZ, C. C.; GATTAZ, N. C. A relevância do título, do resumo e da palavras-chaves para a escrita de artigos científicos. RAC – Revista de Administração Contemporânea, v. 23, n. 3, maio/jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2019190178

GIL, A. C. Como elaborar Projetos e Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LÓPEZ HERNÁDEZ, D.; TORRES, A.; BRITO, L.; LÓPEZ, M. L. Cómo redactar y organizar un artículo científico original. Revista de Especialidades M dico-Quir rgicas, v. 19, n. 2, p. 236-243, 2014. Disponível em: https://www.medigraphic.com/pdfs/quirurgicas/rmq-2014/rmq142q.pdf Acessado em: 22 jan. 2024.

LOVEI, G. L. Writing and Publishing Scientific Papers: A primer for the non-english speaker. [S. l.]: OpenBook Publishers, 2021. DOI: https://doi.org/10.11647/OBP.0235

PEREIRA, M. G. Artigos científicos: Como redigir, publicar e avaliar. Rio de Janeiro: Guanabara – Koogan, 2011.

POLIT, D. F.; BECK, C. T.; HUNGLER, B. P. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: métodos, avaliação e utilização. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

RUSSEL, A. A. Calibrated peer reviewTM: A writing and critical-thinking instructional tool. In: S. CUNNINGHAM, S.; GEORGE, Y. S. (Eds.), The Impact and Invention Proceedings - Invention and impact: Building excellence in undergraduate science, technology, engineering and mathematics (STEM) education. Washington: American Association for the Advancement of Science, 2004. p. 67-71.

SILVA, C. R. de O. Metodologia e Organização do Projeto de Pesquisa (Gruia Prático). Fortaleza: Centro Federal de Educação Tecnológica do Ceará, 2004. Disponível em: https://sindipoldf.org.br/wp/wpcontent/uploads/2021/09/Metodologia_e_Organizacao_do_projeto_de.pdf Acessado em: 14 fev. 2024.

SONTAKKE, Y, A. Fundamentals of writing a scientific article. Cosmoderma, v. 1, n. 31, 2021. DOI: https://doi.org/10.25259/CSDM_36_2021

VOLPATO, G. L. Como escrever um artigo científico. Anais da Academia Pernambucana de Ciência Agronômica, Recife, v. 4, p. 97-115, 2007.

Published

09/03/2024

How to Cite

Giocondo César, F. I., & Kanaschiro Makiya, I. (2024). WRITING SCIENTIFIC ARTICLE: A GUIDE FOR BEGINNING RESEARCHERS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(3), e535008. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.5008