THE PROBLEM OF EDUCATION IN ANGOLA: A LOOK AT THE PROMOTION OF A TRANSFORMATIVE, ENTREPRENEURIAL AND INNOVATIVE EDUCATION AS CHALLENGES OF THE 21ST CENTURY IN ENSURING QUALITY EDUCATION LOOKING AT SCHOOL MANAGEMENT AND ADMINISTRATION

Authors

  • Mário Graça da Costa https://orcid.org/0000-0002-6667-9576
  • Estélio Silva Barbosa
  • Laurindo Hilário Canganjo
  • Henriques da Costa Graça
  • Sostenes Morais Sachionga
  • Francisco Zacarias Enoque
  • Agostinho Cristovão Diogo
  • Julio Chimbilundo de Paiva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.5039

Keywords:

Quality teaching. School management. Transformative Education. Entrepreneurial Education.

Abstract

Angola faces several challenges in promoting a transformative, entrepreneurial and innovative education, which contributes to the development of the country. The present study aims to analyze the importance of promoting a transformative, entrepreneurial and innovative education as challenges of the 21st century, valuing the School Management to guarantee quality education in Angola. Therefore, an exploratory descriptive study was carried out using a qualitative-quantitative approach. The research involved the participation of 200 individuals, including teachers, directors, entrepreneurs and guardians living in different parts of Angola. For data collection, an Ad Hoc questionnaire with multiple choice questions created in Google Forms and shared in several WhatsApp groups was used. The data were analyzed and processed using SPSS software version 27 (Statistical Package for the Social Sciences) and Microsoft Word. From the study carried out, it is concluded that one of the main obstacles to teaching in Angola is the lack of adequate school infrastructure and efficient school management. It is necessary to promote efficient leadership, which knows how to manage available resources, create a healthy environment that motivates students and teachers, and establish effective communication between everyone involved in the educational process. The teaching problem in Angola requires the adoption of concrete measures to promote transformative, entrepreneurial and innovative education by investing in school infrastructures equipped with technology, in the training of teachers and school managers, in updating curricula with subjects focused on entrepreneurship in basic classes and encourage competent entities to finance projects.

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Author Biographies

Mário Graça da Costa

Doutorando em Educação na linha de pesquisa em Administração, Organização e Gestão de Centros Educativos pela UNINI –MX. Mestre em Educação Especializado em Administração, Organização e Gestão de Centros Educativos pela UNIATLÂNTICO-Espanha, Pó-graduado em Administração Autarquica pelo Instituto de Cooperação Jurídica da Faculdade de Direito  da Universidade de Lisboa-Portugal, Pós-graduado em Pedagogia e Gestão de Projectos-USJ, formado em Estatística Descritiva com SPSS para docentes Universitários e Investigadores pela Rede de  Formação de Professores  da America Latina, Docente do Instituto Superior Politécnico Caála-Angola, Pó-graduado em Gestão Educacional. Graduado em Engenharia Informática e Computação pela UJES. Membro efectivo do Grupo de pesquisa Interdisciplinar em Educação e sua Influência no Processo de Ensino e Aprendizagem da Universidade Internacional IberoAmericana  e membro efectivo da Ordem dos Engenheiros de Angola com Cédula Profissional n.3484.

Estélio Silva Barbosa

Ph.D em Educação, Doutorado em Gestão, Mestre em Educação Social, Graduado em Pedagogia, Teologia e Filosofia e Professor da UNILOGOS-Brasil.

Laurindo Hilário Canganjo

Licenciado em Psicologia da Educação pelo ISCED – Huambo, Docente do Instituto Superior Politécnico Caála-Huambo-Angola.

Henriques da Costa Graça

Graduado em História e Didática pelo ISPSN- Huambo e Docente do ISP- Caála- Angola.

Sostenes Morais Sachionga

Licenciado em Matemática  pelo ISCED –Huambo e  Docente do Instituto Superior Politécnico Caála-Huambo-Angola.

Francisco Zacarias Enoque

Mestre em Educação, especializado em Administração e Gestão Educacional e Docente do Instituto Superior Politécnico Caála-Huambo-Angola.

Agostinho Cristovão Diogo

Mestre em Ensino da Matemática e Docente do Instituto Superior Politécnico Caála-Huambo-Angola.

Julio Chimbilundo de Paiva

Graduado em Economia pela UAN, Mestre em Economia pela UJES e  Docente do Instituto Superior Politécnico Caála-Huambo-Angola.

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Fontes complementares

https://www.youtube.com/watch?v=SguLQyCBohttps://translate.google.com/translate?hl=kg&sl=pt&u=https://ispcaala.com/&prev=search&pto=aue

Published

21/03/2024

How to Cite

Graça da Costa, M., Silva Barbosa, E., Hilário Canganjo, L., da Costa Graça, H., Morais Sachionga, S., Zacarias Enoque, F., … Chimbilundo de Paiva, J. (2024). THE PROBLEM OF EDUCATION IN ANGOLA: A LOOK AT THE PROMOTION OF A TRANSFORMATIVE, ENTREPRENEURIAL AND INNOVATIVE EDUCATION AS CHALLENGES OF THE 21ST CENTURY IN ENSURING QUALITY EDUCATION LOOKING AT SCHOOL MANAGEMENT AND ADMINISTRATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(3), e535039. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.5039