EDUCATIONAL PRACTICES TAILORED TO VISUALLY IMPAIRED IN DENTISTRY: LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5260

Keywords:

Visually Impaired Persons, Oral health, Blindness

Abstract

Visual impairment is characterized by the total or partial loss of visual capacity in one or both eyes. The development of adapted educational tools becomes fundamental for dental care for the visually impaired. Aim: It was to identify practices that are developed for visually impaired people in Dentistry. Methodology: This is a literature review, with a systematic search in the databases: PubMed, Virtual Health Library and Google Scholar, using the descriptors visually impaired, visually impaired, dentistry and oral health education. The inclusion criteria were: qualitative studies, surveys, mixed studies and experience reports, which address practices developed in Dentistry to increase knowledge and understanding of visually impaired people regarding dental aspects. Results: The search resulted in 1047 studies and after checking the eligibility criteria, 8 articles were included. The practices identified were: educational interventions, educational games and adapted oral hygiene instructions. Conclusion: It is concluded that the results found in the study show that the implementation of activities that use adapted resources, specific teaching materials and the exploration of senses, mainly tactile and auditory, are effective tools for improving access to healthcare and providing motivation and encouraging self-care, stimulate autonomy and enable the dissemination of information about oral health, as important strategies for the prevention and promotion of oral health in this population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luíza Sant’Anna Correa de Toledo

Cirurgiã-dentista, graduada pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e Residente em Saúde Coletiva e da Família, pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Maria Clara Pereira Salles

Cirurgiã-dentista, graduada pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e Residente em Saúde da Família, pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Cleverson Cesar Machado

Cirurgião-dentista, graduado pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Nancy Sayuri Uchida

Docente Adjunta do Departamento de Nutrição, da Universidade Estadual do Centro-Oeste (DENUTRI/ UNICENTRO).

Denise Tiemi Uchida

Farmacêutica, graduada pela Universidade Paranaense (UNIPAR) e Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Farmacêuticas (PCF/ UEM).

Maura Sassahara Higasi

Docente Associada do Departamento de Medicina Oral e Odontologia Infantil, da Universidade Estadual de Londrina (MOOI/ UEL).

Tânia Harumi Uchida

Docente Adjunta do Departamento de Odontologia, da Universidade Estadual de Maringá (DOD/ UEM).

References

AGGARWAL, T. et al. Assessment of Oral Health Educational Program on oral health status of visually impaired children in New Delhi. Special Care in Dentistry, v. 39, n. 2, p. 140–146, 2019. DOI: https://doi.org/10.1111/scd.12354

BONADIMAN, E. A.; KNUPP, L. A. T.; SARLO, M. R.; FURTADO, G. F. Condição e práticas de saúde bucal do deficiente visual. Revista Saúde.Com, v. 18, n. 2, p. 2662-2674, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rsc/article/view/9659 Acesso em: 01 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.22481/rsc.v18i2.9659

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria GM/MS nº 1.526, de 11 de outubro de 2023. Diário Oficial da União. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-gm/ms-n-1.526-de-11-de-outubro-de-2023-516446366?fbclid=IwAR18VZQX8D5AzQolomw19Sijjd932j-d3jNnbX3PgntL4kUe7JQuuGqGy-I Acesso em: 05 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Política Nacional de Saúde da Pessoa com Deficiência. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2010. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_pessoa_com_deficiencia.pdf Acesso em: 01 mar. 2024.

CARDOSO, M. D. O.; BATISTA, L. A. Educação Infantil: o lúdico no processo de formação do indivíduo e suas especificidades. Revista Educação Pública, v. 21, n. 23, 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/22/educacao-infantil-o-ludico-no-processo-de-formacao-do-individuo-e-suas-especificidades Acesso em: 02 mar. 2024.

CERICATO, G. O.; LAMHA, A. P. S. F. Hábitos de saúde bucal de portadores de deficiência visual no contexto da saúde coletiva. RFO UPF, v. 17, n. 2, p. 137-144, 2012.

COSTA, F. S.; NEVES, L. B.; BONOW, M. L. M.; AZEVEDO, M. S.; SCHARDOSIM, L. R. Efetividade de uma estratégia educacional em saúde bucal aplicada a crianças deficientes visuais. RFO UPF, v. 17, n. 1, p.12-17, 2012. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-40122012000100003 Acesso em: 15 mar. 2024.

DINIZ, A.; FREITAS, C. G. Proposta institucional de ensino acessível para educandos com deficiência visual. Rio Branco: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre, 2021. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/602331/2/Produto_Antonia_v.%20final.pdf Acesso em: 15 fev. 2024.

FELIZARDO, K.; BUFETI, C. S.; OLIVEIRA, K. M.; LOPES, M. B. Condições e práticas de saúde bucal em pacientes com deficiência visual - revisão de literatura. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v. 5, n. 4, p. 1912-1925, 2023. DOI: https://doi.org/10.36557/2674-8169.2023v5n4p1912-1925

FERNANDES, L. da C.; RIBEIRO, E. de O. A.; BRUM, J. R.; PRESTES, G. B. de R. Abordagem odontológica humanizada em paciente com deficiência visual: relato de caso. Brazilian Journal of Health Review, v. 6, n. 4, p. 17549–17562, 2023. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/62179 Acesso em: 19 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv6n4-274

GAUTAM, A. et al. Effect of oral health education by audio aids, Braille & tactile models on the oral health status of visually impaired children of Bhopal city. Journal of Oral Biology and Craniofacial Research, v. 8, n. 3, p. 168–170, 1 set. 2018.

GAUTAM, A.; BHAMBAL, A.; MOGHE, S. Effect of oral health education by audio aids, Braille & tactile models on the oral health status of visually impaired children of Bhopal city. Journal Oral Biology Craniofacial Research, v. 8, n. 3, p. 168-170, 2018. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30191102/ Acesso em: 03 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jobcr.2017.03.002

HEBBAL, M.; ANKOLA, A. V. Development of a new technique (ATP) for training visually impaired children in oral hygiene maintenancev. European Archives of Paediatric Dentistry, 13, n. 6, 2012. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03262878

MAIA, I. A. et al. Materiais pedagógicos para educação em saúde bucal de pacientes com deficiência visual. Facit business and technology journal, v. 2526, n. 4281, p. 163–186, 2022.

MARTINS, F. A. P.; TRIGUEIRO, F. A.; ROCHA, I. C. Programa educativo de saúde bucal em deficientes visuais no estado da Paraíba-Brasil. Revista Brasileira de Ciência da Saúde, v. 5, n. 1, p. 71-74, 2001.

MONTEIRO, L. P. de A.; MONTEIRO, A. C. da C.; PEREIRA, R. M.; COSTA, I. do C. C. O conhecimento de deficientes visuais em relação à saúde bucal. Revista Ciência Plural, v. 4, n. 1, p. 44–66, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/14476 Acesso em: 09 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.21680/2446-7286.2018v4n1ID14476

NAIR, D. J.; SHETTY, A. A.; HEGDE, A. M. Efficacy of a modified audio-tactile performance technique with braille (ATPB) on the oral hygiene status of visually-impaired children. Journal of Clinical Pediatric Dentistry, v. 45, n. 1, p. 15–21, 10 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.17796/1053-4625-45.1.4

RATHORE, K. et al. Evaluation of a specially-designed educational and interventional programme on institutionalized visually impaired children: A prospective interventional study. Special Care in Dentistry, v. 41, n. 6, p. 716–726, 1 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1111/scd.12622

SÁ, E. D.; CAMPOS, I. M.; SILVA, M. B. C. Atendimento educacional especializado: deficiência visual. Brasília, DF: SESP/SEED/MEC, p. 57, 2007.

SCOPEL, C. R.; SABBAGH-HADDAD, D.; SABBAGH-HADDAD, A.; GUARE, R. O. Programa lúdico-pedagógico para o controle do biofilme dental em indivíduos com deficiência visual. Arquivos de Odontologia, v. 47, n. 4, p. 208-214, 2011.

SILVA, L. et al. Desenvolvimento de um programa lúdico-pedagógico em saúde bucal para pessoas com deficiência visual em Feira de Santana-BA. Diálogos & Ciência, v. 2, n. 2, p. 177–186, 2022. Disponível em: https://periodicos.uniftc.edu.br/index.php/dialogoseciencia/article/view/334/111 Acesso em: 20 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.7447/1678-0493.2022v2n2p177-186

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Blindness and vision impairment. [S. l.]: WHO, 2023. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment Acesso em: 04 mar 2024.

YALCINKAYA, S. E.; ATALAY, T. Improvement of oral health knowledge in a group of visually impaired students. Oral Health Preventive Dentistry, v. 4, n. 4, p. 243-253, 2006.

Published

21/05/2024

How to Cite

Sant’Anna Correa de Toledo, L., Pereira Salles, M. C., Machado, C. C., Sayuri Uchida, N., Tiemi Uchida, D., Sassahara Higasi, M., & Harumi Uchida, T. (2024). EDUCATIONAL PRACTICES TAILORED TO VISUALLY IMPAIRED IN DENTISTRY: LITERATURE REVIEW. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(5), e555260. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5260