CONTINUING EDUCATION IN THE PREVENTION AND EARLY IDENTIFICATION OF LEPROSY: AN INTEGRATIVE LITERATURE APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5284

Keywords:

Community Health Education, Public health, Communicable disease, Preventive health.

Abstract

Health Education aims to develop people's sense of responsibility for their own health and the health of the community. Objective: To carry out an integrative literature search on the importance of continuing health education aimed at helping to prevent and early identify Leprosy. Methodology: This is a bibliographic survey of studies produced in Brazil (integrative literature review). The articles were selected using filters from the Virtual Health Library platform and were chosen according to: Full text, year of publication between 2019 and 2023, indexed in scientific journals. The descriptors used to select the articles were: Education for Community Health, Public health, Communicable disease, Preventive health.

Results: 387 studies were filtered, based on the main literature reviews, of which 37 articles were selected based on the inclusion criteria and the descriptors: Education for Community Health (60.6%), Collective health (21.7%) , Communicable disease (10.8%), Preventive health (4.9%). Among the types of studies found, descriptive studies with a qualitative approach predominated. Conclusion: Health education can be considered one of the main health promotion actions, as it is extremely important both in the prevention and rehabilitation of diseases, in addition to awakening citizenship, personal and social responsibility.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleidiane Rabelo Cordeiro

Graduanda em enfermagem no Centro Universitário Nilton Lins –UNINILTONLINS: Av. Prof. Nilton Lins, 3259 – Flores. CEP 69058-030 –Manaus, AM - Brasil.

Karla Karolyne de Abreu Pereira

Graduanda em enfermagem no Centro Universitário Nilton Lins –UNINILTONLINS: Av. Prof. Nilton Lins, 3259 – Flores. CEP 69058-030 –Manaus, AM - Brasil.

Thayanne Sa Bezerra Guerreiro

Professora  Especialista.  Centro  Universitário  Niltons  Lins -UNINILTONLINS: Av. Prof. Nilton Lins, 3259 – Flores. CEP 69058-030 –Manaus, AM - Brasil.

References

Cavalcanti FOL, et al. Educação continuada ou permanente em saúde? Análise da produção pan-americana da saúde. Trabalho, Educação e Saúde. 2018;16:99-122. https://www.scielo.br/j/tes/a/xYKgpBn66KMdGT5B8HtWfKs/ DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00119

Da Silva RP, et al. A importância da educação permanente em saúde no âmbito da atenção primária: revisão integrativa. Saúde Coletiva (Barueri). 2020;10(59):4398-4407. DOI: https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2020v10i59p4398-4407

Dantas Silva RR, et al. Desafios da educação permanente na atenção primária à saúde: uma revisão integrativa. saúde coletiva. 2021;11(65). https://revistasaudecoletiva.com.br/index.php/saudecoletiva/article/view/1615/1875 DOI: https://doi.org/10.36489/saudecoletiva.2021v11i65p6324-6333

Almeida TMCD, et al. Planejamento e desenvolvimento de ações de Educação Permanente em Saúde na perspectiva do PMAQ-AB. Saúde em Debate, 43, 77-85, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042019s106

Ferreira L, et al. Educação Permanente em Saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura. Saúde em Debate. 2019;43:223-239. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201912017

Da Silva CLF, et al. Educação Permanente em Saúde na atenção primária: percepções de trabalhadores sobre conceito e prática. Medicina (Ribeirão) 2023;56(2):e-196780. https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/196780/197143 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2023.196780

Santos KCB, et al. Estratégias de controle e vigilância de contatos de hanseníase: revisão integrativa. Saúde em Debate. 2019;43:576-591. https://www.scielosp.org/article/sdeb/2019.v43n121/576-591/pt/ DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201912122

Santos AR, et al. Prevenção de incapacidade física por hanseníase no Brasil: análise histórica. Ciência & Saúde Coletiva. 2020;25:3731-3744. https://www.scielo.br/j/csc/a/c5rz9NzSxvsdDw8rxQTfXfS/ DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320202510.30262018

World Health Organization (WHO). Leprosy Elimination. 2018. Disponível em: http://who.int/lep/disease/en/

Brasil. Ministério da Saúde (MS). Portal da Saúde. Hanseníase 2018. Disponível em: http://portalms.saude.gov.br/saude-de-a-z/hanseniase

De Oliveira AS, et al. Tecnologias educacionais associadas à prevenção de incapacidades advindas da Hanseníase. Revista Enfermagem Atual In Derme. 2022;96(40). https://www.revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1402 DOI: https://doi.org/10.31011/reaid-2022-v.96-n.40-art.1402

Araújo KMFA, et al. Relación de la lepra con la cobertura de la estrategia de salud familiar y condiciones socioeconómicas. Cienciay enfermería [Internet]. 2020.

De Oliveira Trigueiro ES et al. Índices de depressão e ansiedade em estudantes de psicologia: um estudo exploratório. Research, Society and Development. 2021;10(3):e3310312897-e3310312897. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/12897 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.12897

Lopes AB, et al. Transtorno de ansiedade generalizada: uma revisão narrativa. Revista Eletrônica Acervo Científico. 2021;35:e8773-e8773. https://acervomais.com.br/index.php/cientifico/article/view/8773 DOI: https://doi.org/10.25248/reac.e8773.2021

Saliba TA, et al. Conhecimento de acadêmicos sobre a área de atuação da saúde coletiva. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas. 2020;21(2):213-219. https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/7888 DOI: https://doi.org/10.17921/2447-8733.2020v21n2p213-219

Dias EG, et al. Promoção de saúde na perspectiva da prevenção de doenças parasitárias por meio da educação em saúde com escolares do ensino fundamental. Revista de Epidemiologia e Controle de Infecção. 2018;8(3):283-285. https://www.redalyc.org/journal/5704/570463738013/ DOI: https://doi.org/10.17058/reci.v8i3.9958

Neves VNS, et al. Utilização de lives como ferramenta de educação em saúde durante a pandemia pela Covid-19. Educação & Sociedade. 2021;42:e240176. https://www.scielo.br/j/es/a/yVCyYWbQPrZNYdB9sYtWwHt/ DOI: https://doi.org/10.1590/es.240176

De Souza GF, et al. Papel da equipe de saúde da família frente à populações carentes sem saneamento básico. Revista Remecs-Revista Multidisciplinar de Estudos Científicos em Saúde. 2018;27-27. https://www.revistaremecs.com.br/index.php/remecs/article/view/151 DOI: https://doi.org/10.24281/rremecs.2018.09.15.saspnufu1.27

Hungaro TA, et al. Jogos sérios e gamificação: um novo modelo para educação em saúde. Revista Eletrônica Acervo Saúde. 2021;13(9):e8540-e8540. https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/8540 DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e8540.2021

Vasconcelos WC, et al. Ações de educação em saúde como estratégia de prevenção e de controle das parasitoses intestinais: um estudo de revisão sistemática da literatura. Research, Society and Development. 2021;10(11):e120101119301-e120101119301. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/19301 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i11.19301

Amoretti R. A educação médica diante das necessidades sociais em saúde. Revista brasileira de educação médica. 2020;29:136-146. https://www.scielo.br/j/rbem/a/CQ7XBWQgB4rfGqNRHsMj5Rp/ DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v29.2-020

Published

24/05/2024

How to Cite

Rabelo Cordeiro, C., de Abreu Pereira, K. K., & Sa Bezerra Guerreiro, T. (2024). CONTINUING EDUCATION IN THE PREVENTION AND EARLY IDENTIFICATION OF LEPROSY: AN INTEGRATIVE LITERATURE APPROACH. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(5), e555284. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5284