ARE WE TOO WEIRD TO BE NORMAL? OR ARE WE TOO NORMAL TO BE AUTISTIC: BIOPSYCHOSOCIAL APPROACHES TO THE EDUCATIONAL INCLUSION OF PEOPLE ON THE AUTISM SPECTRUM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5308

Keywords:

Autism Spectrum Disorder , Inclusive teaching, behaviour

Abstract

This article aims to explore autism within the context of neurodiversity, using a holistic biopsychosocial approach. The study compares different diagnostic criteria proposed by different authors to understand the varied manifestations of the autism spectrum. A systematic bibliographic review of scientific articles published in the last five years was carried out. The methodology adopted followed the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) guidelines, ensuring rigor in the selection and analysis of studies. The results highlight the need for an integrative approach that recognizes autism as a natural variation of human diversity, in contrast to historical conceptions that categorized it as an isolated condition. The educational and social inclusion of individuals on the autism spectrum requires effective public policies, continuous training of education professionals and awareness of their specific needs. Furthermore, the adoption of identification symbols, such as the sunflower string, is essential to promote a more inclusive society that is aware of the various forms of neurodiversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Batista Gomes Chaves

Graduado em Letras – Português/Inglês - Unicesumar;  Graduado em Matemática; Especialista em Educação Matemática - Unisuam;  Bacharel em Teologia - Unig; Especialista em Liderança e Administração Eclesiástica - Unilea; Graduando em Engenharia de Produção - Unicesumar; Pós-Graduando em Business Intelligence, Big Data e Inteligência Artificial - Focus;  Mestrando em Educação - Universidad Europea del Atlântico - Espanha (UNEA).

 

 

Alexsandro José da Silva

Faculdade Interamericana de Ciências Sociais – FICS.

Laudinéia Maria Neves Dias Rúdio

Faculdade Interamericana de Ciências Sociais – FICS.

Aylla Lorena Gomes Lobo Palma

Faculdade Interamericana de Ciências Sociais – FICS.

References

BEZERRA, Eliana Souza. Reflexões e contribuições para espaços escolares com vista para inclusão da pessoa com transtorno do espectro autista (TEA). São Paulo: [s. n.], 2022.

CARVALHO, Bianca Retes. Autismo em movimento: a mobilização da família no reconhecimento do autismo. 189f. 2022. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.

COSTA, Amilton. O espaço escolar em uma perspectiva mais inclusiva de estudantes portadores do transtorno do espectro autista. 2022. 100 f. Dissertação (Mestrado) – Uninter, Curitiba, 2022.

COSTA, Marcos da. Deficiências não visíveis: importância do símbolo de identificação para inclusão. Conjur, 18 abr. 2024. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2024-abr-18/deficiencias-nao-visiveis-a-importancia-de-um-simbolo-de-identificacao-para-a-inclusao/

DONATO, H.; DONATO, M. Stages for undertaking a systematic review. Acta medica portuguesa, v. 32, n. 3, p. 227-235, 2019. DOI: https://doi.org/10.20344/amp.11923

LIMA, Agnes de Brito. O autismo no espelho: reflexões conceituais entre o estádio do espelho e o autismo. 2021. 184f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Departamento de Psicologia, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.

PAGE, M. J.; MCKENZIE, J. E.; BOSSUYT, P. M.; BOUTRON, I.; HOFFMANN, T. C.; MULROW, C. D. et al. A declaração PRISMA 2020: diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Rev Panam Salud Publica, v. 46, p. e112, 2022. DOI: https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.112

PIMENTEL, Laine dos Santos. Sujeitos autistas e a escola em tempos de pandemia: perspectivas em diálogo. 2022. 97f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2022.

SANTOS, Regia Vidal. Razões autistas na escola: um espectro de saberes de uma condição singular. 2020. Tese (Doutorado) - Uninove, São Paulo, 2020.

Published

03/07/2024

How to Cite

Batista Gomes Chaves, E., José da Silva, A., Maria Neves Dias Rúdio, L., & Lorena Gomes Lobo Palma, A. (2024). ARE WE TOO WEIRD TO BE NORMAL? OR ARE WE TOO NORMAL TO BE AUTISTIC: BIOPSYCHOSOCIAL APPROACHES TO THE EDUCATIONAL INCLUSION OF PEOPLE ON THE AUTISM SPECTRUM. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(7), e575308. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5308

Issue

Section

REVIEWS - TRANSLATIONS - INTERVIEWS

Categories