FIRST AID IN THE SCHOOL CONTEXT, KNOWLEDGE AND PRACTICES OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION PROFESSIONALS: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.5330

Keywords:

Early Childhood Education Teachers. Firstaid. Educational Institutions.

Abstract

Introduction: First aid is an intervention or action taken in order to support individuals exposed to situations that may cause life-threatening damage. School is one of the main contexts that enable children to get involved in risky situations. In this way, education professionals witness situations of accidents, and it is necessary to know how to intervene. Objectives: To evaluate the scientific evidence on the knowledge and practices of early childhood education professionals on first aid. Methods: This is a descriptive study, of the integrative review type, with a search for articles between February and April 2024, with the PICo strategy, analyzed in the databases: LILACS, BDENF and PubMed/MEDLINE via the Virtual Health Library (VHL), using the descriptors: education professionals, first aid and school. Results:The 10 studies included in this review were conducted between 2017 and 2023.It was observed that in most studies incorrect intervention measures were adopted. Conclusion: The need to carry out educational practices in health to train professionals in kindergarten schools on first aid was evidenced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Meury Albino da Silva

Graduanda em enfermagem do Centro Universitário Santo Agostinho – UNIFSA.E-mail:camilameuryalbino@gmail.com

Geovana Barros da Silva

Graduanda em enfermagem do Centro Universitário Santo Agostinho –UNIFSA. E-mail: geovanagrr4@gmail.com

Államy Danilo Moura e Silva

Doutor em enfermagem, docente do Centro Universitário Santo Agostinho. E-mail: allamydanilo@hotmail.com

References

ADIB-HAJBAGHERY, M.; KAMRAVA, Z. Iranian teachers’ knowledge about first aid in the school environment. Chinese Journal of Traumatology, v. 22, p. 240-245, 2019. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31239217/. Acesso: 15 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cjtee.2019.02.003

BRASIL. Censo Escolar Educação básica. Brasilia: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/censoescolar#:~:text=O%20Censo%20Escolar%202019%20registrou,com%203.755.092%20alunos%20matriculados. Acesso: 14 jan. 2024.

BRASIL. Criança Segura: Relatório Institucional [S. l.: s. n.], 2019. Disponível em: https://criancasegura.org.br/wp-content/uploads/2021/01/Crianc%CC%A7a-Segura-Relato%CC%81rio-de-Atividades-2019.pdf. Acesso em: 30 set. 2023.

BRASIL. Decreto-lei no 13.722, de 4 de outubro de 2018. Diário Oficial da União Poder Executivo, Brasília, DF, 5 de out de 2018. Seção 1. n 193. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=83&data=18/12/2009. Acesso em: 12 out. 2023.

BRASIL. Decreto-lei no 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Planalto, Brasília, DF, 6 de dezembro de 2007. Seção 2. n 234. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm. Acesso em: 07 set. 2023.

BRASIL. Programa Saúde nas Escolas. Base Nacional Comum Curricular. Brasilia: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/194secretarias-112877938/secad-educacao-continuada-223369541/14578-programa-saude-nas-escolas. Acesso em: 19 out. 2023.

BRASIL. Projeto de lei 1616, de 15 de junho de 2011. Câmara dos Deputados, Brasília, DF, 15 de junho de 2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13722.htm. Acesso em: 28 out 2023.

CABRAL, E. V.; OLIVEIRA, M. F. A. Primeiros socorros na escola: conhecimento dos professores. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 11, n. 22, Dez, 2019. ISSN online: 2176-9230 Disponível em: https://unifoa.emnuvens.com.br/praxis/article/view/712/2495. Acesso em: 02 out 2023. DOI: https://doi.org/10.47385/praxis.v11.n22.712

CARMO, H. O. et al. Atitudes dos docentes de educação infantil em situação de acidente escolar. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 7, p. e.1457, 2017. DOI: 10.19175/recom.v7i0.1457 Disponível em: www.ufsj.edu.br/recom. Acesso: 17 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.19175/recom.v7i0.1457

COSTA, I. O. et al. Estudo descritivo de óbitos por engasgo em crianças no Brasil. Revista de Pediatria SOPERJ, v. 21, n. 1, p. 11-14, 2021. Disponível em: http://revistadepediatriasoperj.org.br/detalhe_artigo.asp?id=1166. Acesso: 26 set 2023.

CUNHA, M. W. N. et al. Conhecimentos de funcionários de creches sobre primeiros socorros com crianças antes e após treinamento ativo. Cienc Cuid Saúde, v. 20, p. e. 54591, 2021. DOI 10.4025/cienccuidsaude.v20i0.54591Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude. Acesso: 05 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v20i0.54591

FARIAS, I. C. V. et al. Análise da Intersetorialidade no Programa Saúde na Escola. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 40, n. 2, p. 261–267, jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/39ZTRdxxTHwsQx5hCdjWzjB/#. Acesso em: 12 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n2e02642014

FAYDALI, S.; Küçük, S.; Yeşilyurt, M. et al Incidents That Require First Aid in Schools: Can Teachers Give First Aid? Disaster Medicine and Public Health Preparedness v.13 e.3 o.456-462, 2018. DOI: 10.1017/dmp.2018.66.Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30047355/. Acesso: 16 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1017/dmp.2018.66

GALINDO NETO, N. M. et al. Vivências de professores acerca dos primeiros socorros na escola. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, p. 1678–1684, 2018. Disponível em: SciELO - Brasil - Teachers’ experiences about first aidat schoolTeachers’ experiences about first aid at school Acesso em: 19 out 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0715

GALINDO NETO, N. M. G. et al. Primeiros socorros na escola: construção e validação de cartilha educativa para professores. Acta Paul Enferm, São Paulo, 8 mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/MSchgJRB6rds7HHx4TbWZ9B/?lang=pt#. Acesso em: 17 out. 2023.

HADGE, R. B. et al. Conhecimentos de professores do ensino fundamental acerca de primeiros socorros. Texto Contexto Enferm, v. 32, p. e. 20230029, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2023-0029pt. Acesso: 01 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2023-0029en

ILHA, A. G. et al. Ações educativas sobre primeiros socorros com professores da educação infantil: estudo quase-experimental. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 55, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/rkj5nHyVVSTj7H4cJKXfD6c/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 17 out. 2023.

ISSACK, A. M.; JIRU, T.; ANILEY, A. W.; Assessment of knowledge, attitude and practice on first aid management of choking and associated factors among kindergarten teachers in Addis Ababa governmental schools, Addis Ababa, Ethiopia. A crosssectional institution-based study. PLoS ONE, Etiópia, v. 16, p.7, e.0255331, 2021. DOI: https://doi.org/ 10.1371/journal.pone.0255331Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0255331. Acesso: 03 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0255331

JONGE, A. L. et al. Conhecimento de profissionais de educação infantilsobre obstrução de vias aéreas por corpo estranho. Enferm. Foco, v. 11, e.6, p.192-8, 2021. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/3425. Acesso: 10 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n6.3425

MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. Uso de gerenciador de referências bibliográficas na seleção dos estudos primários em revisão integrativa. Texto Contexto Enferm [Internet], v. 28, p. e20170204, 2019. Available from: https://dx.doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2017-0204. Acesso em: 03 mar 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2017-0204

POSSUELO, L. G. et al. Primeiros socorros na educação infantil. Edunisc, Santa Cruz do Sul, e1, 2022. Disponível em: https://repositorio.unisc.br/jspui/handle/11624/3356. Acesso em: 22 mar. 2024.

ROCHA, L. N. et al. A Educação Em Saúde Sobre Primeiros Socorros E Prevenção De Acidentes Na Escola – Uma Revisão Integrativa Da Literatura. Revista Liberum Accessum, v. 2, n. 1, 2020. Disponível em: https://revista.liberumaccesum.com.br/index.php/RLA/article/view/26 Acesso: 17 out 2023.

RODRIGUES, A. O. et al. Primeiros Socorros no Contexto Escolar: a importância da Lei Lucas para a formação de professores. Salão do Conhecimento, [S. l.], v. 8, n. 8, 2022. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/22301.Acesso em: 05 out. 2023.

SILVA, F. L. et al. Tecnologias para educação em saúde sobre obstrução das vias aéreas por corpo estranho: revisão integrativa. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 55, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/FLQdhcbd5wqTSNmw8dnJ7dH/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 17 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1980-220x2020035103778

ZONTA, J. B. et al. Autoconfiança no manejo das intercorrências de saúde na escola: contribuições da simulação in situ. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 27, e.3174, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/336282478_Autoconfianca_no_manejo_das_intercorrencias_de_saude_na_escola_contribuicoes_da_simulacao_in_situ. Acesso: 15 out 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1518-8345.2909.3174

Published

30/05/2024

How to Cite

Meury Albino da Silva , C., Barros da Silva, G., & Moura e Silva, Államy D. (2024). FIRST AID IN THE SCHOOL CONTEXT, KNOWLEDGE AND PRACTICES OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION PROFESSIONALS: AN INTEGRATIVE REVIEW. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(1), e515330. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.5330