THE APPLICATION OF DIFFERENTIAL EQUATIONS IN A CAPITALIZATION PROCESS: A PROPOSED CLASSROOM INVESTIGATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5353Keywords:
Differential Equations. Applications. Investigation. Capitalization.Abstract
The objective of this work is to demonstrate how the applications of differential calculus in everyday situations can be simple and carry great potential to make the teaching of calculus more meaningful for students. We aim to highlight factors and practices that contribute to the absorption of knowledge within a proposed applied calculus framework, in this case, to a compound capitalization process. Thus, this article emerged from a classroom discussion where the applications of differential equations were being discussed with students. We seek to highlight factors that enable the real absorption of content, where the assimilation process is effective and not merely mechanical and laden with formalism. Based on a student’s suggestion, we applied the knowledge involving differential equations. Taking advantage of the richness of that moment of discussion, situation modeling, and problem-solving, we suggest that during the teaching of calculus, teachers allocate time for practical work on the use of calculus, especially real problems with an investigative bias. Through this experience, we can affirm that it is possible to make the teaching of calculus, through methodologies that aim to work with applications that potentially fit into the student's reality, meaningful and supportive of the understanding of the studied knowledge, being a strong ally of the work developed in the area of differential calculus.
Downloads
References
AZEVEDO, Greiton Toledo de; MALTEMPI, Marcus Vinicius; POWELL, Arthur Belford. Contexto formativo de invenção robótico-matemática: pensamento computacional e matemática crítica. Bolema: boletim de educação matemática, Rio Claro - SP, v. 36, n. 72, p. 214-238, 2022. DOI https://doi.org/10.1590/1980-4415v36n72a10. Acesso em: 5 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v36n72a10
BARBIERE, Leandra. Educaçâo Financeira: Uma Proposta Didática Explorando Ambientes de Aprendizagem à Luz da Matemática Crítica. Orientadora: Profa. Dra. Rosane Rossato Binotto. 2021. 84f. Dissertação (Mestrado Profissional em Rede Nacional - PROFMAT) - Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, SC, 2021. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4609. Acesso em: 13 dez. 2023.
BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. 3 ed. São Paulo - SP: Contexto, 2010. p. 389.
BRASIL. BANCO CENTRAL DO BRASIL. Remuneração dos depósitos de poupança. Brasília: Banco Central, 2024. Disponível em: https://www.bcb.gov.br/estatisticas/remuneradepositospoupanca. Acesso em: 25 fev. 2024.
LEITHOLD, Louis. O Cálculo com Geometria Analítica. 3. ed. São Paulo – SP: HARBRA, 1994. p. 686-1178. Vol 2.
MESQUITA, Milene Nagila; CEOLIM, Amauri Jersi; CIBOTTO, Rosefran Adriano Gonçales. Modelagem matemática na perspectiva da educação matemática crítica: abordagens na educação básica. Revista Brasileira de Educação, Campo Mourão - PR, v. 26, 2021. DOI https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260022. Acesso em: 5 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782021260022
MOREIRA, Marco Antonio. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Universidade de Brasília, 2006. 186 p. ISBN 85-230-0826-8.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Tradução: Abgail Lins, Jussara de Loyola Araújo; prefácio Marcelo C. Borba.6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013. 160 p. (Coleção perspectivas em Educação Matemática).
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.