PREPARING THE PATH FOR SCHOOL INCLUSION: RESTORING TEACHING-LEARNING FOR STUDENTS WITH DOWN SYNDROME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5397

Keywords:

School Inclusion. Teaching-learning. Down Syndrome.

Abstract

It is essential to understand that Down syndrome should not be distinguished as a disease but rather as a genetic alteration that occurs in three forms: simple trisomy, translocation, and mosaicism. This study aims to identify the main situations faced by a person with the syndrome, relating to their development and stimuli, and their journey in School Inclusion and its importance in the teaching-learning process for students with Down syndrome. Thus, this research highlights the value of pointing out possibilities for inclusive pedagogical techniques, promoting equity, and increasing the autonomy of students with Down syndrome. From this perspective, a bibliographic research with a descriptive qualitative approach was adopted. The results indicated the need for ongoing teacher training to promote the development of skills in students with Down syndrome. Finally, the findings emphasize that the interaction between the educational sector and the classroom strengthens school inclusion procedures. Therefore, individualized support and group support are also needed to encourage socialization, fostering a psychologically and physically healthy life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Keila Cristina de Paiva Silva

Fundação Universitária Iberoamericana – Funiber.

Maria Andréia Gonçalves

Fundação Universitária Iberoamericana – Funiber.

Layla Daiane de Jesus Malheiros

Fundação Universitária Iberoamericana – Funiber.

Flávia Fabiane Fernandes Senário

Escola Municipal Egídio Cordeiro Aquino.

Rodrigo Brito Sales

Fundação Universitária Iberoamericana – Funiber.

Telma Maria Pires

Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI-México).

References

FONSECA, Vitor da. Educação especial. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud., v. 97, n. 247, 2016.

GADOTTI, Moacir. O que ler? Leitura: teoria e prática. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.

LIMA, Cristina Dias Rocha. Síndrome de Down e as práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

MARQUES, Nelzo Ronaldo de Paula Cabral et al. Compreendendo a Trissomia do Cromossomo 21: SINDROME DE DOWN. BIUS-Boletim Informativo Unimotrisaúde em Sociogerontologia, v. 40, n. 34, p. 1-10, 2023.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

PACHECO, Wellen dos Santos; OLIVEIRA, Marinalva Silva. Aprendizagem e desenvolvimento da criança com Síndrome de Down: representações sociais de mães e professoras. Ciências e Cognição, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 1-15, dez. 2011.

SIEGFRIED PUESCHEL (ORG.). Síndrome de Down: guia para pais e educadores. 2. ed. Campinas, SP: Papirus editora, 1995.

SOUTO, Deisiane Oliveira et al. Quais são as barreiras e facilitadores para a participação de pessoas com Síndrome de Down? Uma Revisão de Escopo. Developmental Medicine & Child Neurology, 2024.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

WUO, Andréa Soares. A construção social da Síndrome de Down. Cad. psicopedag., São Paulo, v. 6, n. 11, 2007.

Published

30/06/2024

How to Cite

de Paiva Silva, K. C., Lamartine de Souza, L., Gonçalves, M. A., de Jesus Malheiros, L. D., Fernandes Senário, F. F., Brito Sales , R., & Pires , T. M. (2024). PREPARING THE PATH FOR SCHOOL INCLUSION: RESTORING TEACHING-LEARNING FOR STUDENTS WITH DOWN SYNDROME. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(6), e565397. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5397