USE OF FOLKLORE LEGENDS AS AUXILIARY TOOLS IN IMPROVING READING IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT

Authors

  • Julia Chris Saif Nascimento

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5438

Keywords:

Teaching-learning, reading, folklore, myths.

Abstract

Reading is an exercise for the mind, it opens doors to new knowledge, improves understanding of everything around you and helps develop critical thinking skills. Difficulty with reading is a common problem and since it is an important skill, difficulties can cause problems in other areas of learning, including writing, spelling, fluency and comprehension, issues that greatly hinder students' good performance in school. To answer these questions, the following general objective was defined: To verify whether the application of folklore legends contributed to improving the reading of elementary school students. And the following specific objectives: To examine whether the didactic use of folklore legends can help teachers improve their students' reading and writing; To verify how to apply themes related to folklore legends in Portuguese Language classes; To analyze whether the application of folklore legends contributed to the improvement of reading and writing skills in the Portuguese Language discipline of students. Through this analysis, it was possible to identify that with the use of folklore legends as support tools in improving reading skills, it is possible to develop students' written and oral comprehension and expression in the classroom. The illustration of such tools easily awakens interaction between teachers and students and promotes the conception of a spirit of connection in the group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julia Chris Saif Nascimento

SEDUC.

References

ALMEIDA, P. N. de. Educação Lúdica: técnicas e jogos pedagógicos. São Paulo, SP: Loyola, 2008.

BARRETO, L. A. Folclore: invenção e comunicação. São Paulo: Typografia Editorial, 2005.

BORBA, Meyer Ângela. O folclore e suas relações com as ciências socias, a educação e a socialização da infância em Florestan Fernandes. Niteroi, RJ: Editora Universidade Federal Fluminense (EdUFF), 2005. p. 119-132.

BRANDÃO, A. C. P.; ROSA, E. C. de S. (org.). Ler e escrever na educação infantil: discutindo práticas pedagógicas. 2. Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclo do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC, 1998.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística: pensamentos e ação no magistério. 10. ed. São Paulo: Scipione, 2001.

CARVALHO, D. D. O. Folclore. [S. l.: s. n.], 2010. Disponível em: http://www.meloteca.com/wp-content/uploads/2018/11/o-folclore.pdf. Acesso em: 11 maio. 2024.

CESAR, C. et al. As contribuições da contação de histórias como incentivo à leitura na educação infantil. São Paulo: Conselho Editorial, p. 29, 2014. Disponível em: https://vemprafam.com.br/wpcontent/uploads/2019/09/OS_0012_16_fam_revista_interAtiva_n12.pdf#page=29. Acesso em: 12 maio 2024.

COELHO, M. do C. P. As narrações da cultura indígena da Amazônia: lendas e histórias. 2003. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.

COMISSÃO NACIONAL DE FOLCLORE. Carta do folclore brasileiro. Salvador: CNF, 1995.

COOPER, H. Ensino de história na educação infantil e anos iniciais: um guia para professores. Curitiba: Base Editorial, 2012.

CORTÊS, G. Processo de criação em danças brasileiras: o folclore como inspiração. In: VI congresso de pesquisa e pós-graduação em artes cênicas, 2010.

CUNHA, A. M. V.; GONÇALVES, F. W. de A. S. O ensino do folclore na educação infantil: sob o olhar dos professores. Revista Internacional de Folkcomunicação, v. 17, n. 39, p. 165-180, 2019. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/2353. Acesso em: 12 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.5212/RIF.v.17.i39.0010

CUSTÓDIO, B.; SUTTON, M. J. ESL baseado em literatura para alunos do ensino médio. TESOL, v. 7, n. 5, p. 19-23, 1998.

GUIMARÃES, L. A. P. Memória, educação e folclore: o pensamento de professores e folcloristas no movimento folclórico brasileiro da década de 1950. Episteme Transversalis, v. 2, n. 1, 2017. Disponível em: http://revista.ugb.edu.br/ojs302/index.php/episteme/article/view/48. Acesso em: 10 dez. 2023.

HOUAISS. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2001, p. 815. 1998.

JUSTIN, M. E. M. A importância da literatura infantil para despertar o gosto pela leitura na educação infantil. [S. l.: s. n.], 2010. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/71994/000880828.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 22 maio 2024.

OLIVEIRA, G.; LIMA, J. de S. Elementos endógenos do desenvolvimento regional: considerações sobre o papel da sociedade local no processo de desenvolvimento sustentável. Revista da FAE, v. 6, p. 29-37, 2003.

OLIVEIRA, J. V. dos S.; SILVA, S. B. B. da. Os gêneros textuais digitais como estratégias pedagógicas no ensino de língua portuguesa na perspectiva dos (multi)letramentos e dos multiletramentos. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 59, n. 3, p. 2162–2182, set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/010318137997811520200921

REIS, C..; LOPES, M. Dicionário de narratologia. 6. ed. Coimbra: Livraria Almedina, 1998.

RODRIGUES, S. M. A prática da leitura na educação infantil como incentivo na formação de futuros leitores. Eventos Pedagógicos, v. 6, n. 2, p. 241- 249, jun./jul. 2015. DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v6i2.9653

SANTOS, A. S. R. Folclore: importância e proteção jurídica. [S. l.: s. n.], 2[000. Disponível em: http://www.aultimaarcadenoe.com.br/folclore-importancia-juridica/. Acesso em: 11 maio 2024.

SANTOS, J. S. O lúdico na educação infantil. In: Fórum internacional de Pedagogia, Parnaíba- PI. Campina Grande: REALIZE Editora, 2012. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/fiped/trabalhos/ludico.pdf. Acesso em 25 jan. 2024

VASCONCELOS, M. R. G. dos S.; SANTOS, H. dos R. Análise dos desafios dos professores da língua portuguesa em relação ao desenvolvimento da leitura e escrita dos alunos do 6º ano do colégio Municipal Custódio Sento Sé, em Sento-Sé Bahia. In: Série Educar: Leitura e escrita, v. 12, 2019. DOI: https://doi.org/10.36229/978-85-7042-232-3.CAP.04

Published

18/07/2024

How to Cite

Chris Saif Nascimento, J. (2024). USE OF FOLKLORE LEGENDS AS AUXILIARY TOOLS IN IMPROVING READING IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(7), e575438. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5438