DIDACTIC GAMES IN THE LEARNING OF MATHEMATICAL CONCEPTS IN BASIC EDUCATION: A LITERATURE REVIEW

Authors

  • Raimunda Nonata Mendes de Souza

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5486

Keywords:

Mathematics Teaching. Mathematical Concepts. Games.

Abstract

This article was elaborated from studies carried out in the Master's Degree in Educational Sciences, at the World University Ecumenical institution, when the dissertation was prepared: A Pedagogical Analysis of the Teaching of Mathematics in the Schools of the Municipality of Orocó -PE. In the research there is a reflection on the difficulties of students in basic education and in the use of games and other playful activities in the process of teaching and learning mathematical concepts. This article was born from the effort to systematize teaching experiences published in Brazilian journals in the last decade. This study aims to contribute to disseminate innovative practices that contribute to dynamize the teaching of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raimunda Nonata Mendes de Souza

World University Ecumenical.

 

References

BARBOSA, Sandra Lucia Piola; CARVALHO, Túlio Oliveira de. Jogos Matemáticos como Metodologia de Ensino Aprendizagem das Operações com Números Inteiros. 2009. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1948-8.pdf> Acesso em: 27 maio. 2024

BALBINOT, Catia et al. A importância do uso de atividades lúdicas no processo de ensino e de aprendizagem. VIII Jornada Nacional de Educação Matemática e XXI Jornada Regional de Educação Matemática Universidade de Passo Fundo–Passo Fundo, Rio Grande do Sul–06 a, v. 8, 2020.

BECKER, Nádia Rosele. Utilização de Jogos no Ensino de Matemática, Porto Alegre, 2010. Disponível em: https://www.academia.edu/84697161/Utiliza%C3%A7%C3%A3o_de_jogos_no_ensino_de_matem%C3%A1tica?sm=b Acesso em: 27 de maio. 2024.

BORIN, Júlia. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. 5ª Ed. São Paulo: CAEM / IME-USP, 2004, 100p.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BÚRIGO, Lucy Méry; PEDROSO, Sandra Mara Dias. O USO DE JOGOS COMO INVESTIGAÇÃO DE DIFICULDADES EM MATEMÁTICA PARA ALUNOS DAS SALAS DE APOIO À APRENDIZAGEM, 2009.

CARVALHO, Dione Lucchesi; BRITO, Arlete de Jesus; MIGUEL, Antônio; MENDES, Iran Abreu. História da matemática em atividades didáticas. ed. 2. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

DOS SANTOS, Adriano et al. ATIVIDADES LÚDICAS E JOGOS COMO FACILITADORES NA CONSTRUÇÃO DE CONHECIMENTOS MATEMÁTICOS: UMA VIVÊNCIA DO PIBID. In: VII CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DE MATEMÁTICA-2017. https://www.academia.edu/92745810/Atividades_L%C3%BAdicas_e_Jogos_Como_Facilitadores_Na_Constru%C3%A7%C3%A3o_De_Conhecimentos_Matem%C3%A1ticos_Uma_Viv%C3%AAncia_Do_Pibid Acesso em: 27de maio. 2024.

FADEL, Charles; BIALIK, Maya; TRILLING, Bernie. Educação em quatro dimensões: as competências que os estudantes precisam para atingir o sucesso. Traduzido por Instituto Península e Instituto Ayrton Senna, 2015.

FLORES, A. D. M.; RIBEIRO, Luciano Maciel; ECHEVERRIA, Evandro Luiz. A tecnologia da informação e comunicação no ensino superior: Um olhar sobre a prática docente. Spacios, v. 38, n. 5, p. 1-14, 2017

GRANDO, Regina Célia. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004.

LUBACHEWSKI, Gesseca Camara; CERUTTI, Elisabete. Metodologias ativas no ensino da matemática no anos iniciais: aprendizagem por meio de jogos. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, v. 6, p. e020018-e020018, 2020. DOI: https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.9923

RIBEIRO, F.D. Jogos e Modelagem na Educação Matemática. São Paulo: Saraiva, 2009.

RODRIGUES, Luana et al. Utilização de jogos no Ensino da matemática, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/101397728/Utiliza%C3%A7%C3%A3o_de_jogos_no_Ensino_da_matem%C3%A1tica?sm=b. Acesso em: 27 maio. 2024.

SANTOS, Santa Marli Pires dos (Org). O lúdico na formação do educador. Petrópolis, RJ Vozes, 1999.

SCHNEIDER, Clarice L. Matemática: O Processo de Ensino-Aprendizagem. Disponível em: < http://www.somatematica.com.br/artigos/a32/> Acesso em 15 set2010.

VOLPATO, Gildo. Jogo, brincadeira e brinquedo: usos e significados no contexto escolar e familiar. Cidade futura. Florianópolis: 2002.

Published

19/07/2024

How to Cite

Mendes de Souza, R. N. (2024). DIDACTIC GAMES IN THE LEARNING OF MATHEMATICAL CONCEPTS IN BASIC EDUCATION: A LITERATURE REVIEW. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(7), e575486. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5486