PLAYFULNESS IN THE EDUCATIONAL CONTEXT: INNOVATIVE METHODOLOGICAL STRATEGIES FOR TEACHING A FOREIGN LANGUAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5540

Keywords:

Playfulness. Methodology. Innovative. Language skills. Foreign Language

Abstract

This article aims to verify the effectiveness of playful activities in the development of the four linguistic skills in English - reading, writing, speaking and listening - and student engagement through the application of innovative methodological practices that provide a dynamic and pleasurable learning environment. and more meaningful learning for 7th year students at a public school. When using games, music and interactive activities, it was noticed that the majority of students participated, this is because the practices that were carried out were far from everyday school life. The pedagogical practices were carried out in three classes, in each of which the teaching and learning methodology was modified, thus encouraging the active participation of students who, collaboratively, built more effective learning. In the first chapter, we discuss the influence of play on teaching and learning the English language, in the second, we discuss play as a factor of inference in learning a foreign language, and in the third, we address the integration of the four language skills through playful activities. Gamified activities, when properly planned, become rich pedagogical tools, which, in addition to arousing greater interest among students, contribute to the development of interactional skills and collaborative work.

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Author Biographies

Helena Teresinha Reinehr Stoffel

Mestrado em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em Letras e em Educação Inclusiva. Graduada em Letras Português/Inglês. Professora de Metodologia de Pesquisa Científica e Revisora de textos acadêmicos.

Aline Leonardo da Silva

Mestranda em Organização e gerenciamento de centros educacionais (UNEA).  Especialização em: Neurociência da educação (UNINOVE), Educação infantil (UNINOVE), Docência do ensino superior (FACESPI) Educação especial - Deficiência intelectual (FAPSS), Alfabetização e letramento (FACESPI). Graduação em pedagogia. Professora de educação básica -Anos iniciais e Educação especial.

Arlindo Gomes de Paula

Mestrando  em educação pela Universidad Europea del Atlântico-Espanha. Especialista em educação especial, em Gestão pública  e escolar e em Neuropsicopedagogia. Graduado em pedagogia  e  em letras/Libras. Especialista em educação   na SEDUC-PA. Professor de metodologia científica  e orientação  do  trabalho acadêmico.

Bruna Piacentini Stüpp Valgas

Mestranda em Educação com especialização em Formação de Professores - Universidad Europea del Atlántico  Espanha (UNEA). Especialização em Gestão escolar - Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC). Especialização em Práticas Interdisciplinares: ênfase em Educação Física Escolar - Portal Faculdades. Licenciatura plena em Educação Física - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

Luciana Aparecida da Costa Sanches

Mestranda em Educação - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em Gestão Escolar e Educação Infantil. Licenciada em Pedagogia. Professora Efetiva na rede Municipal.

Milena Almeida Albino

Mestranda em Educação com especialização em formação de professores - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Pedagogia. Especialização em Ed. Infantil, Séries Iniciais com ênfase em Educação Especial. Especialização em gestão educacional. Orientadora educacional.

Ediléia da Costa Nunes

Mestranda em Educação com Especialização em Formação de Professores - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em Didática e Metodologia de Ensino. Graduada em Pedagogia/Habilitação em Magistério do 1º ao 4º ano do Ensino Fundamental. Assistente Técnico Pedagógico e Professora dos Anos Iniciais da Educação Básica.

Eloisa Longo Durante Botega

Mestranda em Educação com Especialização em Tics - Universidad Europeia del Atlantico - Espanha (UNEA). Especialização em Prática Interdisciplinar: Educação Infantil e Séries Iniciais. Graduada em Pedagogia - Orientação Educacional e Geografia. Assistente Técnico Pedagógico na secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina.

Daniela Rocha Santos Dias

Mestranda em Educação - Universidad Europeia del Atlantico - Espanha (UNEA). Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional  e em  Gestão de pessoas e Psicologia Organizacional. Graduada em Pedagogia e em Tecnologia em Processamento de Dados. Professora e Gestora na rede municipal de ensino de Campinas, SP.

Vivian Cristina Borges Hashitani

Mestranda em Educação com especialização em formação de professores - Universidad Europea del Atlántico – Espanha. Pós Graduada em Neurociência Aplicada à Educação. Especialista em Docência no Ensino Superior, em Psicopedagogia e em educação especial e inclusiva. Palestrante.

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Published

26/07/2024

How to Cite

Reinehr Stoffel, H. T., Leonardo da Silva, A., Gomes de Paula, A., Piacentini Stüpp Valgas, B., da Costa Sanches, L. A., Almeida Albino, M., … Borges Hashitani, V. C. (2024). PLAYFULNESS IN THE EDUCATIONAL CONTEXT: INNOVATIVE METHODOLOGICAL STRATEGIES FOR TEACHING A FOREIGN LANGUAGE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(7), e575540. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5540