FROM ANCIENT TIMES TO THE PRESENT DAY: DISCUSSIONS ABOUT SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5630Keywords:
Special Education. Inclusive Education. Teaching. History.Abstract
The objective of this work was to analyze the history of Special and Inclusive Education, to understand this historical process until we reach the present day, understanding the advances made in this area. To this end, the problematizing question of this investigation is: How did the historical process of Special and Inclusive Education occur and what advances did education make in this area? Methodologically, the research in vogue is characterized as a bibliographical research of the narrative review type, with a qualitative approach and basic nature. To search for articles, the search platforms “Google Scholar” were used using the descriptors “History and Special Education” and “History and Inclusive Education” to guide the research. From the searches, several articles were found. The investigation discussed here does not constitute a state of knowledge, it is just a bibliographical narrative on the topic of history of Special and Inclusive Education. Data analysis was carried out through reading and interpretation of the texts read and studied. The results show that in the Middle Ages people with disabilities were excluded from society. Only in the Modern Age did science and medicine become interested in people with disabilities. Over time, several laws, decrees and documents were created, as well as policies that defend the rights of people with disabilities. Nowadays there is an inclusion movement taking place on a global scale. It refers to a new way of seeing students with special needs.
Downloads
References
CORCINI, Marli Aparecida Casprov; CASAGRANDE, Rosana de Castro. Educação Especial e sua trajetória histórico-política: uma abordagem por meio de grupos de discussão. Cadernos PDE, v. 01, p. 01-19, 2016. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_edespecial_uepg_marliaparecidacasprovcorcini.pdf . Acesso em: 01 maio 2024.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: https://ayanrafael.com/wp-content/uploads/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 05 maio 2024.
JANNUZZI, Gilberto de Marinho. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 2. ed. Campinas: Autores, 1992.
JANNUZZI, Gilberto de Marinho. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 2. ed. Campinas/SP: Autores Associados, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000100012
JANNUZZI, Gilberto de Marinho. Políticas públicas de inclusão escolar de pessoas portadoras de necessidades especiais: reflexões. Revista GIS, Rio de Janeiro, p. 30-36, out. 2004.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas, 2007.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf. Acesso em: 10 maio 2024.
MIRANDA, Arlete Aparecida Bertoldo. Educação Especial no Brasil: desenvolvimento histórico. Cadernos de História da Educação, n. 07, p. 29-44, 2008. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/1880. Acesso em: 15 maio 2024.
PELLEGRINO, James W.; HILTON, M. L. The Committee on the Assessment of 21st Century Skills. Future-Focused Assessment: Preparing Students for a Changing World. National Academies Press, 2019.
ROGALSKI, Solange Menin. Histórico do surgimento da Educação Especial. Revista de Educação do IDEAU, v. 05, n. 12, p. 01-13, 2010. Disponível em: https://www.passofundo.ideau.com.br/wp-content/files_mf/eca97c3f3c5bda644479e4c6a858f556168_1.pdf. Acesso em: 17 maio 2024.
ROTHER, Edna Terezinha. Revisão Sistemática X Revisão Narrativa. Acta Paul. Enferm., v. 20, n. 2, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/z7zZ4Z4GwYV6FR7S9FHTByr/. Acesso em: 22 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernándes; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SIGOLO, Ana Regina Lucato; GUERREIRO, Elaine Maria Bessa Rebello; CRUZ, Rosangela Aparecida Silva da. Políticas Educacionais para a Educação Especial no Brasil: uma breve contextualização histórica. Práxis Educativa, v. 05, n. 02, p. 173-194, 2010. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/982 . Acesso em: 18 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.5i1.173194
SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. Métodos de Pesquisa: Unidade 2 – a pesquisa científica. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
UNESCO. Declaração de Salamanca: sobre princípios, política e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca, Espanha: Unesco, 1994.
ZILIOTTO, Gisele Soltta; GISI, Maria Lourdes. As políticas de Educação Especial no Brasil: trajetória histórica dos normativos e desafios. SISYPHUS Journal of Education, v. 06, n. 03, p. 99-115, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5757/575763875006/html/. Acesso em: 23 maio 2024.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.