FROM ANCIENT TIMES TO THE PRESENT DAY: DISCUSSIONS ABOUT SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5630

Keywords:

Special Education. Inclusive Education. Teaching. History.

Abstract

The objective of this work was to analyze the history of Special and Inclusive Education, to understand this historical process until we reach the present day, understanding the advances made in this area. To this end, the problematizing question of this investigation is: How did the historical process of Special and Inclusive Education occur and what advances did education make in this area? Methodologically, the research in vogue is characterized as a bibliographical research of the narrative review type, with a qualitative approach and basic nature. To search for articles, the search platforms “Google Scholar” were used using the descriptors “History and Special Education” and “History and Inclusive Education” to guide the research. From the searches, several articles were found. The investigation discussed here does not constitute a state of knowledge, it is just a bibliographical narrative on the topic of history of Special and Inclusive Education. Data analysis was carried out through reading and interpretation of the texts read and studied. The results show that in the Middle Ages people with disabilities were excluded from society. Only in the Modern Age did science and medicine become interested in people with disabilities. Over time, several laws, decrees and documents were created, as well as policies that defend the rights of people with disabilities. Nowadays there is an inclusion movement taking place on a global scale. It refers to a new way of seeing students with special needs.

 

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Author Biographies

Luzia Freitas Cordeiro

Graduação em Licenciatura Plena em Biologia pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT. Especialista em Tópicos em Genética Moderna pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT. Especialização Lato Sensu em Metodologias Ativas para Docentes da Educação Básica (Modalidade a Distância), pela Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI, Pedagogia pela UNOPAR -Modalidade a Distância, Especialização Lato Sensu em Psicopedagogia institucional Clínica e Educação Especial (Modalidade a Distância) pelo Centro Universitário FAVENI - UNIFAVENI. Mestrado Profissional em Ensino Científico e Tecnológico pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI campus de Santo Ângelo - RS. Professora Efetiva no município de Aragarças no estado de Goiás, Professora de Ciências no Centro Municipal de Ensino Fundamental Professor Jose Nogueira de Moraes na Cidade de Aragarças - GO.

Mayara Rossi

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Goiás (IFG). Mestra em Ensino pelo Instituto Federal do Mato Grosso (IFMT). Especialista em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática pelo Instituto Federal do Mato Grasso (IFMT). Especialista em Psicopedagogia Escolar e em Gestão Escolar, ambas pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Graduada em Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL). Professora da Educação Básica em cargo efetivo pelo governo do Estado de Mato Grosso (SEDUC-MT). Pedagogo em caráter efetivo pelo Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT).

Elenice Ribeiro de Sousa

Graduação em Licenciatura Plena em Letras - Português e Literaturas pela Universidade Federal de Mato Grosso e Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso. Especialista em Educação Interdisciplinar pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande. Pós-graduação Lato Senso em Metodologias Ativas pela Unifei - Itajuba e Psicopedagogia institucional Clínica e Educação Especial - FAVENI. Mestranda em Ensino Científico e Tecnológico pela URI - Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, URI, Santo Ângelo, RS. Professora concursada na Prefeitura Municipal de Aragarças -GO- CMEF Prof. José Nogueira de Moraes. Coordenadora pedagógica.

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Published

19/10/2024

How to Cite

Cordeiro, L. F., Rossi, M., & Sousa, E. R. de. (2024). FROM ANCIENT TIMES TO THE PRESENT DAY: DISCUSSIONS ABOUT SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(10), e5105630. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5630