THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN MATHEMATICS TEACHING: ANALYSIS OF APPLIED METHODOLOGIES IN MIDDLE SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i11.5895Keywords:
Technologies, Mathematics Teaching, State of KnowledgeAbstract
Teaching mathematics in schools has become a major challenge for teachers, as students do not have a solid theoretical foundation in the subject, resulting in difficulties with more advanced topics such as algebra, graphs, and the four basic operations. For a generation that is born connected, the use of digital technologies for teaching mathematics has become increasingly common. In this context, this study addresses the problem: "What technological methodologies are teachers using in the teaching and learning of mathematics in middle school (Fundamental II)?" The main objective is to identify scientific research that addresses the use of technologies in the process of teaching and learning mathematics in middle school (Fundamental II) from 2018 to 2024. The adopted methodology consisted of a state of knowledge review, focusing on original scientific articles found in the SciELO journal platform database. Through this research, we were able to identify various tools aimed at teaching mathematics, such as software, websites, social networks, and even robotics. We conclude with this study that technologies are, indeed, precise and facilitating tools in the teaching of mathematics. This is evidenced in the analyzed articles, where all the technologies were, in some way, implemented with students, yielding positive results. We hope that, in the future, other studies can gain prominence and utilize methodologies for teaching mathematics.
Downloads
References
ALBERT, Évelin. Estado de conhecimento: pesquisas realizadas no Brasil sobre as narrativas de professoras. Práxis Educativa, [S. l.], v. 18, p. 1–13, 2023. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.18.21292.069. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/21292. Acesso em: 13 maio 2024 DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.18.21292.069
ALVES, Francisco Regis Vieira. Situações didáticas olímpicas (SDOs): ensino de olimpíadas de matemática com arrimo no software GeoGebra como recurso na visualização. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 13, n. 1, p. 319-349, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v13n1p319
ANDRADE, F. C. de. et al. Aspectos da interpretação de gráficos de estudantes universitários em um ambiente virtual. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 34, n. 67, p. 462–479, maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a06
CARDOSO, Márcia Regina Gonçalves; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de. A Resolução de Problemas no Ensino de Matemática no Brasil. Revista Valore, v. 5, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22408/reva502020450e-504. Acesso em 23 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.22408/reva502020450e-5041
CARIUS, A. C. TOPOLOGIA DO CIBERESPAÇO: redes sociais, aprendizagem colaborativa e matemática para além da sala de aula. Ensino da Matemática em Debate, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 1–28, 2020. DOI: 10.23925/2358-4122.2020v7i2p1-24. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/46841. Acesso em: 24 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.23925/2358-4122.2020v7i2p1-24
CHEQUETTO, Jonas José; GONÇALVES, Agda Felipe Silva. Possibilidades no Ensino de Matemática para um aluno com autismo. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, v. 5, n. 02, p. 206-222, 2015. DOI: https://doi.org/10.36524/dect.v5i02.110
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de empresas, v. 35, p. 2, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/ZX4cTGrqYfVhr7LvVyDBgdb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 maio 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004
KOHLS-SANTOS, P.; MOROSINI, M. C. O revisitar da metodologia do estado do conhecimento para além de uma revisão bibliográfica. Revista Panorâmica online, [S. l.], v. 33, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/1318. Acesso em: 17 maio 2024.
MATOS, Avani Barreto. Didática na matemática. Gestão & Educação, v. 6, n. 02, p. 17-24, 2023. DOI: https://doi.org/10.14244/198271996241
MOROSINIA, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por inscrito, Rio Grande do Sul, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875. Acesso em: 13 de mai. de 2024 DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
OLIVEIRA, A. C. de; PASSOS, A. M.; PASSOS, M. M. Um Estudo sobre a Aprendizagem da Matemática no Periódico Bolema. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 38, p. e220038, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v38a230169
PAULA, Samuel Silva de. Aprendendo matemática com uso das redes sociais. [S. l.: s. n.], 2019.
ROSA, M.; CALDEIRA, J. P. S. Conexões Matemáticas entre Professores em Cyberformação Mobile: como se mostram? Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 32, n. 62, p. 1068–1091, dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n62al6
ROSA, M.; SACHET, B. Movimento de Decolonialidade de Gênero nas Aulas de Matemática: o trabalho com Tecnologias Digitais (TD). Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 35, n. 71, p. 1246–1274, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n71a02
SANTOS, S. M. F. dos; LEAL, D. A. O Ensino de Matemática no Brasil com ênfase na Geometria / The Teaching of Mathematics in Brazil with an emphasis on Geometry. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 10647–10662, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n1-727. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/23911. Acesso em: 23 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-727
SCHERER, S.; BRITO, G. DA S. Integração de tecnologias digitais ao currículo: diálogos sobre desafios e dificuldades. Educar em Revista, v. 36, p. e76252, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76252. Acesso em: 23 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76252
SILVA, M. P. da.; BARBOSA, F. DA C. Matemática e Física em experiências de Robótica Livre: explorando o sensor ultrassônico. Texto Livre, v. 14, n. 3, p. e29629, 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.29629
SOUSA, A. S. de; DE OLIVEIRA, G. S.; ALVES, L. H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 43, 2021.
SOUSA, Angélica Silva de et al. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2336 . Acesso em: 13 de mai. de 2024.
SOUSA, F. G. A. de; FERNANDES, F. R. Ensino de Matemática na interface com as novas tecnologias: perspectivas docentes. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–16, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4556. Acesso em: 23 jul. 2024.
SOUZA, M. S. M. de; CASTRO, J. de O uso da Robótica no Ensino e na Aprendizagem da Matemática: uma Revisão Sistemática de Literatura. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 5, n. 4, p. 55-76, 21 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n4.12663
STOCHERO, Anderson et al. A Utilização de Ferramentas Tecnológicas no Ensino e Aprendizagem em Matemática para Alunos com Transtorno do Espectro Autista. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2017. p. 983-992. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2017.983
VAILLANT, D.; ZIDÁN, E. R.; BIAGAS, G. B. Uso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la matemática. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, n. 108, p. 718–740, jul. 2020 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802241
VIANA, Elton de Andrade. Situações didáticas de ensino da matemática: um estudo de caso de uma aluna com transtorno do espectro autista. 2017. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Rio Claro, SP, 2017.
ZAMPIERI, M. T.; JAVARONI, S. L. A Constituição de Ambientes Colaborativos de Aprendizagem em Ações de Formação Continuada: abordagem experimental com GeoGebra. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 32, n. 61, p. 375–397, ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n61a04
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.