INCLUSION IN HIGHER EDUCATION: ACCESS AND PERMANENCE OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

  • Tânia Mara dos Santos Bassi UCDB

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i8.660

Keywords:

text to discuss the inclusion of students group by Special Education

Abstract

This text to discuss the inclusion of students group by Special Education, specifically with disabilities, in the Public Institutions of Superior Education. It brings the national public policies materialized in legal documents that underlie the formal education of students at this level of education. In addition to dealing with access and permanence, it brings another aspect concerning these:  accessibility, which covers beyond the physical environment, communication, pedagogical materials, methodologies in order to ensure the equity that presupposes inclusive precepts. The methodology followed a qualitative approach, consisting of bibliographic and documentary research, as well as the collection of data from National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) on the number of enrollments of this group, between 2014-2019. However, from 2018 to 2019, focusing on the Public Institutions of Superior Education of Mato Grosso do Sul, there was a decrease in enrollment of these students. The results expressed that the inclusion in the Superior Education is true, there is increasing number of enrollments of these students in the Public Institutions of Superior Education (IES). These have been adapting to public inclusion policies, especially with regard to accessibility at this level of education. Access and permanence are linked, Law n.13,409/2016 favors access to some minority groups, as in vogue, to Superior Education; however, have to pay attention to conditions of permanence in order to provide these   students participation in the actions of teaching, research and extension of Superior Education. This study reflects the need for research on the theme inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tânia Mara dos Santos Bassi, UCDB

Mestrado em Educação (UEMS). Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado - PPGE/da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Professora na Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul e na Rede Municipal de Ensino de Campo Grande/MS, como técnica da Educação Especial de 2006 a 2018. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5904-2198. E-mail: tmbassi66@gmail.

References

ANACHE, Alexandra Ayach; CAVALCANTE, Lysa Duarte. Análise das condições de permanência do estudante com deficiência na Educação Superior. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, n. Especial, p. 115-125, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v22nspe/2175-3539-pee-22-spe-115.pdf. Acesso em: 2 maio 2020.

BEZERRA, Geovani Ferreira; ARAÚJO, Doracina Aparecida de Castro. A inclusão escolar no ensino superior: o aluno com deficiência ainda é um estranho no ninho. In.: NERES, Celi Corrêa; ARAÚJO, Doracina Aparecida de Castro (Org.). Retratos de Pesquisa em Educação Especial e Inclusão Escolar. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394. Brasília: Imprensa Nacional, 1997.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, Senado Federal, 2008.

BRASIL. Resolução CNE/CEB Nº 02, de 11 de setembro de 2001. Institui as Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: Senado Federal, 2001.

BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 17, de 17 de agosto de 2001. Brasília: Senado Federal, 2001.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Brasília: Senado Federal, 2002.

BRASIL. Decreto-lei nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília: Senado Federal, 2011.

BRASIL. Lei Nº 13.005 de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação - PNE. Brasília: Senado Federal, 2014.

BRASIL Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Senado Federal, 2015.

BRASIL Ministério da Educação (1996). Aviso Circular nº 277. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/aviso277.pdf. Acesso em: 31 jul. 2020.

BRASIL Portaria nº 3.284, de 7 de novembro de 2003. Dispõe sobre requisitos de acessibilidade de pessoas portadoras de deficiências, para instruir os processos de autorização e de reconhecimento de cursos, e de credenciamento de instituições. Brasília: Senado Federal, 2003.

Published

20/09/2021

How to Cite

Santos Bassi, T. M. dos . (2021). INCLUSION IN HIGHER EDUCATION: ACCESS AND PERMANENCE OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(8), e28660. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i8.660