THE UBERIZATION OF TEACHING - THE EXPROPRIATION OF THE RIGHTS OF THE TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i11.919Keywords:
Uberization, Education, PrecariousnessAbstract
This article is based on Dialectical Historical Materialism, which through this new form of employment for the teaching class, the Uberization of Teachers, clearly explains the expropriation of teachers' labour rights. The teacher's conditions were emphasized in the form of the exercise of the function through the platforms. It was possible to analyse that the professional bears all the risks of a contract of this nature, there is no payment for extra activities such as: correction of tests, work, planning, guidance to students and even pedagogical meetings. Thus, when the school needs a teacher of a certain subject, it is enough to access the application and request a professional for the day and time scheduled, there are no labour rights, if by chance, a professional suffers an accident on the way to the requesting school, he/she is the only one responsible for the medical costs, after all, the school already makes this type of hiring so that there are no values above those agreed with the platforms. With the bibliographical and observational support, we can reach the objectives proposed in this study, which are: the creation of quality public policies and the recognition of the teacher by the rulers.
Downloads
References
BALTAR, P. E. A. & KREIN, J. D. (2013), “A retomada do desenvolvimento e a regulação do mercado do trabalho no Brasil”. Caderno CRH, 26 (68), maio-ago.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação básica 2020 : resumo técnico [recurso eletrônico] – Brasília : Inep, 2021. 70 p. : il.
BRASIL Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Nota
Técnica nº 020/2014. Indicador de adequação da formação do docente da educação básica.
Brasília, DF, 21 nov. 2014. Disponível em: < https://download.inep.gov.br/informacoes_
estatisticas/indicadores_educacionais/2014/docente_formacao_legal/nota_tecnica_indicador_
docente_formacao_legal.pdf >. Acesso em: 10 novembro, 2021.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação – 2020.
Brasília, DF: Inep, 2020. Acesso em: 10 novembro, 2021. < https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2020.pdf >
Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE).
GALVÃO, A. (2007), Neoliberalismo e reforma trabalhista no Brasil. São Paulo, Revan.
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Acesso em 11, novembro 2021. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm.
LÜDKE, M.; BOING, L. A. Caminhos da profissão e da profissionalidade docentes. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1159-1180, set./dez. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v25n89/22616 >. Acesso em: 9 novembro 2021.
MARTINS, H.S. & RODRIGUES, I. J. (1999), “O sindicalismo brasileiro na segunda metade dos anos 90”. Tempo Social, 11 (2).
MARX, K. O capital: crítica da economia política. Livro I: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.
NIETZSCHE, Friedrich. Crepúsculo dos Ídolos, ou como se filosofa com o martelo. Tradução: Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia de Bolso, 2017.
PASTORE, J. (1994), A flexibilização do trabalho. São Paulo, LTr.
PENIN, S. T. S. Profissão docente. Salto para o futuro, Rio de Janeiro, v. 19, n. 14, out. 2009a. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012181.pdf >. Acesso em: 09 novembro 2021.
POCHMANN, M. Entrevista. Revista Poli: saúde, educação e trabalho . Ano IX, Nº 48, Rio de Janeiro. nov./dez. 2016a.
SOUZA, Ana Inês. Paulo Freire: vida e obra. São Paulo: Expressão Popular, 2006.
WATZECK, José Ruiz. A Uberização dos meios de produção no Brasil - A precarização do trabalho. Amazon, 2020. Disponível em: https://amz.run/52nh > Aceso em: 09 novembro 2021.
ZYLBERSTAJN, H. (1998), A reforma do mercado de trabalho e a Convenção. 87 São Paulo, FEA/USP e Fipe (mimeo.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.