THE PSYCHOLOGY OF EDUCATION AND BULLYING PREVENTION/INTERVENTION IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: LITERATURE REVIEW THROUGH VIRTUAL ETHNOGRAPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2314

Keywords:

Bullying, School violence, Intervention and prevention

Abstract

Bullying is a type of physical, symbolic, social and psychological violence characterised by physical, verbal and non-verbal aggression, which affects a significant portion of school-age students. Alliprandini and Sodré (2014) identified, in an analysis from 2000 to 2011 (Scielo and Capes), that most of the scientific production on school bullying is related to diagnosis/characterisation, with prevention/intervention in the background. Considering what the referred research pointed out, the objective was to identify, in this one, whether prevention/intervention received attention from the scientific community and the State, from a literature review. As a methodology, virtual ethnography was adopted, which consisted of creating an alert in Google Scholar with terms specific to bullying, and a search was conducted on the Capes Journal Portal between 2010 and 2021. In view of the political, economic, social and cultural conjuncture of Brazil, in which violence occurs in these various aspects of the citizen's life, mainly from the State, we start from the hypothesis that this interferes with the behaviour of students, such as increased aggressiveness and the occurrence of bullying, which can negatively impact the teaching-learning process. The relevance of the study is to the extent that it shows the violence of the State for having neglected, for so long, bullying situations at school. The results found showed that, of the 41 articles analysed, 22 turned to prevention/intervention in the school environment, such as extension practises, interviews, questionnaires, health actions, ethnography (participant observation), against 19 who focused on the theory of bullying.

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Author Biographies

Walter Rodrigues Marques

Doutorando em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP); Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica pela Universidade Federal do Maranhão (PPGEEB/UFMA). Especialização em Psicologia da Educação, Universidade Estadual do Maranhão; Especialização em Metodologias Ativas e Tecnologias Educacionais Digitais pela Universidade de Coimbra, PT. Graduação em Educação Artística pela Universidade Federal do Maranhão. Graduação em Psicologia pela Faculdade Pitágoras de São Luís (MA). Professor de Arte na Secretaria de Estado da Educação do Maranhão (SEDUC-MA).

Luziane Bezerra Moreira Alves

Mestranda em Educação na Universidade Internacional Iberoamericana (UNINI), Porto Rico, Estados Unidos. Especialização em Atendimento Educacional Especialização, Faculdade Integrada de Cruzeiros (FIC). Especialização em Orientação, Gestão e Supervisão, Instituto de Estudos Superiores do Maranhão, IESMA. Graduação em Pedagogia pela Faculdade Santa Fé e Graduação em Administração e Gestão de Negócios pela Faculdade Estácio de São Luís. Professora de sala de recursos da Secretaria Municipal de Educação de São Luís.

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Published

17/12/2022

How to Cite

Marques, W. R. ., & Alves, L. B. M. . (2022). THE PSYCHOLOGY OF EDUCATION AND BULLYING PREVENTION/INTERVENTION IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: LITERATURE REVIEW THROUGH VIRTUAL ETHNOGRAPHY. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(12), e3122314. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2314