REFLEXÕES SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFISSIONAIS NOS TEMPOS ATUAIS: PRECISAMOS DE EDUCADORES OU STREAMERS?

Autores

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2651

Palavras-chave:

Educação, Universidade, EaD

Resumo

Os últimos 20 anos foram transformadores. Desde que a humanidade presenciou as revoluções industriais, nunca houve evolução tecnológica (agora agregada à digital) em escala de tempo tão curto. A redução de custos para produção de dispositivos eletrônicos e o surgimento de um mercado de trabalho na área de tecnologia de informação foram fatores imprescindíveis para imersão de grande parte da sociedade global na era digital. Empresas tecnológicas começaram a ocupar espaços até então pouco explorados. Com a informatização dos dados, muitos processos tornaram-se mais ágeis e fáceis de serem monitorados e geridos. Sistemas financeiros eliminaram parte de seus postos de trabalho físico, substituindo-os por inteligência artificial. Os meios de comunicação e empresas de diversos segmentos, mais adeptos aos algoritmos capazes de direcionar conteúdo personalizado a cada usuário, experimentam um novo ciclo de venda. A disseminação de redes de comunicação baseadas em tecnologias 5G permitem maior acesso a conteúdos na internet, que não são poucos. As pessoas estão mais expostas e, também, dispostas a se expor. No âmbito educacional, nota-se um aumento no consumo de informação que, não necessariamente, está relacionado à qualidade. Canais abertos em plataformas não institucionais vendem metodologias ‘milagrosas’ para aprendizagem de vários temas, desde as engenharias até a área do direito. Mas será esse o caminho para modernizar a educação? O presente artigo objetiva refletir sobre o atual cenário tendo como realidade o contexto brasileiro, país emergente e com elevado índice populacional.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografias Autor

Harrison Corrêa, Universidade Federal do Paraná

Doutor em Química e coordenador do LaCESS, Laboratory for Circular Economy and Sustainability Studies - Universidade Federal do Paraná.

Marco Antonio Gaya de Figueiredo

Doutor em Engenharia de Produção, Professor da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e coordenador do Laboratório de Engenharia e Tecnologia de Petróleo e Petroquímica, no Instituto de Química.

Daniela Gallon Corrêa

Mestre em Educação Física e Fisioterapeuta, com experiência em atendimento clínico e de reabilitação de militares da Força Aérea Brasileira, FAB.

Referências

ABDULLAI, J.; TRESI, A.; RAMADANI, K. Non-formal education tool for reducing the transition obstacles. Procedia Social and Behavioral Sciences 2012, 46: 4923-4927.

BÄLTER, O.; CLEVELAND-INNES, M.; PETTERSON, K.; SCHEJA, M.; SVEDIN, M. Student approaches to learning in relation to online course completion. Canadian Journal of Higher Education 2013, 43(3),1-18.

BIGGS, J. B. (1987). Student approaches to learning and studying. Hawthorn:Australian Council for Educational Research Limited.

Brasil. Presidência da República, Casa Civil. Lei n°9394/1996 (1996). Available https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

CAMPOS, M.; REGINA, S.; ROBERTO, H.; YANAZE, M. Online courses offered in Brazil: Mapping the latest years´context. 2nd International Conference on Higher Education Advances 2016. http://dx.doi.org/10.4995/HEAd16.2016.2675.

CHEN, H.; GILCHRIST, S. Online access to higher education on YouTubeEdu. New Library World 2013, 114 (3/4): 99-109.

CHENG, A.; JORDAN, M.; SCHALLERT, D. Reconsidering assessment in online/hybrid courses: Knowing versus learning. Computers & Education 2013, 68:51-59.

CORMIER, D.; SIEMENS, G. Through the open door: Open courses as research, learning and engagement. Educause Review 2010:31-39.

CORRÊA, H.; CORRÊA, D. Polymer applications for medical care in the Covid-19 pandemic crisis: Will we speak ill of these materials? Frontiers in Materials 2020, 7:283.

CULQUICHICÓN, C.; SANTIN-HELGUERO, L.; LABÁN-SEMINARIO, L.; CARDONA-OSPINA, J. ABOSHADY, O.; CORREA, R. Massive open online courses in health sciences from Latin American Institutions: A need for improvement? F1000 Research 2017, 6(940):1-7.

EDMUNDS, J.; GICHEVA, D.; THRIFT, B.; HULL, M. High tech, high touch: The impact of an online course intervention on academic performance and perspective in higher education. The Internet and Higher Education 2021, 49:100790.

FONTES, M.; DUARTE, A. Modelo de aprendizagem e análise crítica no ensino técnico brasileiro. Arquivos Brasileiros de Psicologia 2020, 72(1), 173-186.

FREIRE, F. A case study of work-based learning through the design of edX MOOCs for Latin America and the Caribbean. Open Praxis 2020, 12(3):383-397.

GAVREL, F.; LEBON, I.; REBIÈRE, T. Formal education versus learning-by-doing: On the labor market efficiency of educational choices. Economic Modelling 2016, 54: 545-562.

Global Media Insight, YouTube user statistics 2022. Available: https://www.globalmediainsight.com/blog/youtube-users-statistics/.

HATOS, A.; SUTA, A. (2011). Student persistence in higher education: A literature review. Higher Education for Social Cohesion Cooperative Research and Development in a Cross-border area (HURO/0901/2.2.2.). Available: http://unideb.mskszmsz.hu/sites/default/files/documents/herd_b1_1stperiod_hatos_student.11.09.30.pdf

Google. Think with Google. Marketing Strategies. Available https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/video/youtube-learning-statistics/.

GOOPIO, J.; CHEUNG, C. The MOOC dropout phenomenon and retention strategies. Journal of Teaching in Travel and Tourism 2021, 21(2): 177-197.

GORGHIU, G.; LINDFORS, E.; GORGHIU, L.; HÄMÄLÄINEN, T. Acting as tutors in the ECSUT online courses: How to promote interaction in a computer supported collaborative learning environment? Procedia Computer Science 2011, 3:579-583.

HAJE, L. MEC tem plano de expandir ensino à distância em universidades públicas. Câmara dos Deputados. Available https://www.camara.leg.br/noticias/797996-mec-tem-plano-de-expandir-ensino-a-distancia-em-universidades-publicas/#:~:text=MEC%20tem%20plano%20de%20expandir%20ensino%20a%20dist%C3%A2ncia%20em%20universidades%20p%C3%BAblicas,-Secret%C3%A1rio%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o&text=O%20secret%C3%A1rio%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Superior,(EAD)%20nas%20universidades%20p%C3%BAblicas.

HART, C.; FRIEDMANN, E.; HILL, M. Online course-taking and student outcomes in California community colleges. Education Finance and Policy 2018, 13(1):42-71.

HSV. (2011). Kartläggning av distansverksamheten vid universitet och högskolor [Mapping the distance education at universities]. Rapport 2011:2 R. Available: http://www.hsv.se/download/18.328ff76512e968468bc8000477/1102R-distans-vid universitet-h%C3%B6gskolor.pdf

KHALID, A.; LUNDQVIST, K.; YATES, A. A literature review of implemented recommendation techniques used in Massive Open Online Courses. Expert Systems with Applications 2022, 187: 115926.

LEVY, Y. (2007). Comparing dropouts and persistence in e-learning courses. Computers & Education, 48(2), 185–204.

LOECKX, J. Burring boundaries in education: Context and impact of MOOCs. International Review of Research in Open and Distributed Learning 2016, 17(3):92-121.

LOURENÇO, A.; Paiva, M. Abordagens à aprendizagem: a dinâmica para o sucesso académico. CES Psicologia 2015, 8(2), 47-75.

LUNDQVIST, K.; WARBURTON, S. Visualising learning pathways in MOOCs. 2019 IEEE Learning with MOOCs (LWMOOCS) 2019:185-190.

MELGUIZO, T. (2011). A review of the theories developed to describe the process of college persistence and attainment. Higher Education: Handbook of Theory and Research, 26, 395–424.

MENDONÇA, M.; COELHO, T.; ALEXANDRE, D.; PANTALEÃO, T.; ARAÚJO, L.; BOTELHO, A., ZIKAN, F.; MAZZOLI-ROCHA, F. How Covid-19 elucidated challenges in the pedagogy of physiotherapy entry-level education in Brazil and directions for their remediation with special attention to digital teaching and learning. Physiotherapy Theory and Practice 2022.

NIEVES, L.; MOYA, E.; SOLDADO, R. A MOOC on universal design for learning designed based on the UDL paradigm. Australasian Journal of Educational Technology 2019, 35(6): 30-47.

OLIVEIRA, A.; VIGGIANO, G. Youtubers democratizam o acesso à educação: Conheça principais canais. Available: https://revistagalileu.globo.com/Revista/noticia/2018/03/youtubers-democratizam-o-acesso-educacao-conheca-principais-canais.html.

OLIVEIRA, A.; MONIER, E.; FRANCO, S.; GATINHO, M.; HADDAD, A.; ALVES, M. MOOC courses monitoring: An experience report of a Brazilian university in a course in the dentistry area. Proceedings of EDULEARN18 Conference 2018.

PACHECO, R. Projeto de Lei 5414/2016. Câmara dos Deputados. Brasil. Available https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2085970

PETRESCU, A.; GORGHIU, G.; LUPU, R. Non-formal education: Frame for responsible research and innovation demarches. Procedia Social and Behavioral Sciences 2015, 180: 682-687.

PURWANTI, I.; WIDIASTUTI, I. Creative empowerment in non-formal education institution. Case Study: Education system in Rumah Musik Harry Roesli (RMHR). Procedia Social and Behavioral Sciences 2015, 184:63-70.

ReportLinker. Massive Open Onlice Course Global Market Report 2022.

SELVI, K. Motivating factors in online courses. Procedia Social and Behavioral Sciences 2010, 2:819-824.

SERBAN, A.; LUAN, J. Knowledge management: Building a competitive advantage in higher education. New directions for Institutional Research 2002, 113.

Todos pela Educação. Quatro em cada 10 jovens de 19 anos ainda não concluíram o ensino médio. Disponível: https://todospelaeducacao.org.br/noticias/quatro-em-cada-10-jovens-de-19-anos-ainda-nao-concluiram-o-ensino-medio/.

TUDOR, S. Formal - non-formal - informal education. Procedia Social and Behavioral Sciences 2013, 76: 821-826.

United Nations. The Sustainable Development Goals Report 2022. Available https://unstats.un.org/sdgs/report/2022/.

VILCEA, M. Quality culture in universities and influences on formal and non-formal education. Procedia Social and Behavioral Sciences 2014, 163:148-152.

World Economic Forum. The future of jobs report 2020. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf

Downloads

Publicado

08/02/2023

Como Citar

Corrêa, H., Gaya de Figueiredo, M. A. ., & Gallon Corrêa, D. . (2023). REFLEXÕES SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFISSIONAIS NOS TEMPOS ATUAIS: PRECISAMOS DE EDUCADORES OU STREAMERS?. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422651. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2651