SOCIAL SCIENCE OF PUBLIC ADMINISTRATION: AN APPROACH TO THE LEGAL IMPLICATIONS OF HIRING WITHOUT TENDERING

Autores

  • Antônio José Ribeiro Nunes UFBA formação. Atualmente sem vínculo.

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1897

Palavras-chave:

Constituição Federal de 1988, a investidura no emprego público

Resumo

From the Federal Constitution of 1988, the investiture in public employment goes through approval in a public contest and this prediction, in addition to moralizing, requires planning by the Public Administration In this perspective, the problem of the study presents the question: What are the administrative consequences for the investiture in public positions without public tender? This article aimed to identify the legal implications for the public administration of contracting without tender. It was intended to analyze issues such as nepotism and clientelism, cultural heritage of public administration; to situate the questions related to the constitutional precepts of hiring public servants. The presuppositions of the study point out that the hiring of civil servants has as a precept the realization of a public tender, foreseen as regulatory principles of morality and legality. In order to respond to the objectives of the study and the identified problem, a bibliographic research was carried out based on the theoretical foundations of authors. The results showed the legal implications of hiring without a public tender, showing that the constitutional precepts provide for the realization of a public tender, based on the right of competition and opportunity for  At this juncture, the practice of nepotism, legacy of the old public administration, undergoes transformations, being submitted to the framework of administrative improbity to offenders, still under the risk of nullity of the act, fine and loss of position. The Federal Constitution determined meritocracy through a public contest to avoid serving interests outside the public service. 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Antônio José Ribeiro Nunes, UFBA formação. Atualmente sem vínculo.

Universidade Federal da Bahia - UFBA

Referências

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 13 abr. 2022.

BRASIL. Decreto Lei n. 201, 27 de Fevereiro de 1967. Disponível em: . Acesso em: 16 abr. 2022.

BRASIL. Lei nº 8.429, de 2 de Junho de 1992. Contra atos de Improbidade Administrativa. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8429.htm>. Acesso em: 14 abr. 2022.

BROXADO, Sílvio. Meritocracia: Cargos comissionados na gestão pública. 1. ed. São Paulo: Appris, 2016.

CAPEZ, Fernando. Improbidade administrativa: Limites constitucionais. 2. ed. São Paulo: Saraiva Jur, 2015.

FERNANDES, Diego da Rocha. Legislações Administrativas Públicas: Seleção de leis específicas para o acesso à informação e combate à desinformação. 1. ed. São Paulo: Amazon, 2021.

LANGE, Graziela Bellé. Contratação temporária e processo seletivo simplificado. 1 ed. São Paulo: DPM, 2017.

MELO DA CUNHA, William Wistuba. Regime jurídico do concurso público: Hipóteses legais de dispensa e casos de burla. 1. ed. São Paulo: ASIN, 2019.

OLIVEIRA, Ricardo de. Gestão pública: Democracia e eficiência - uma visão prática e política. 1. ed. São Paulo: FGV, 2014.

SOUZA, Alan de Carvalho. Cargos comissionados: Clientelismo do Estado Social e Democrático. 1. ed. São Paulo: Paco Editorial, 2012.

Downloads

Publicado

08/09/2022

Como Citar

Ribeiro Nunes, A. J. (2022). SOCIAL SCIENCE OF PUBLIC ADMINISTRATION: AN APPROACH TO THE LEGAL IMPLICATIONS OF HIRING WITHOUT TENDERING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391897. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1897