DIGITAL INCLUSION AND ACCESSIBILITY AS RIGHTS: ADVANCES, LIMITS AND CHALLENGES IN BRAZILIAN PUBLIC POLICIES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i7.6642Keywords:
Accessibility; Digital inclusion; Digital rights; Public policy; Social justiceAbstract
This article analyzes the advances and limitations of Brazilian public policies aimed at digital inclusion, with an emphasis on accessibility as a core element of equity. The central premise is that mere access to the internet or technology does not ensure full participation in social, political, and educational life. The study is organized into three main areas: the first discusses the historical trajectory of digital inclusion in Brazil, focusing on initiatives such as telecenters and the National Digital Education Policy; the second explores structural and operational barriers to digital accessibility, highlighting the gap between legal standards and their implementation; and the third examines successful international experiences, including public policies from Canada, the European Union, and Australia, which provide theoretical and practical insights for improving Brazilian strategies. The methodology is based on bibliographic and documentary review, drawing on national and international sources published between 2010 and 2025. The findings reveal that, despite Brazil's robust legal framework, including the Brazilian Inclusion Law, there is a considerable gap between regulation and practice. Achieving digital inclusion with accessibility requires intersectoral coordination, systematic evaluation, sustainable funding, and, above all, the recognition of diversity as a foundational principle of public policy.
Downloads
References
ALMEIDA, A. de. Inclusão e acessibilidade em ambientes virtuais de aprendizagem: desafios contemporâneos. São Paulo: Editora Educação Digital, 2022.
ALMEIDA, L.; FREITAS, R.; PEREIRA, M. Direito à informação e inclusão digital: avanços e retrocessos na última década. Revista de Políticas Públicas, v. 17, n. 2, p. 78–92, 2023.
AMADEU, S. Software livre e inclusão digital: telecentros e democracia. In: PALLUDETO, A.; MORAES, R. (org.). Cidadania digital e acesso à informação. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2010. p. 115–136.
BARRETO, L.; PARADELLA, R.; ASSIS, L. Telecentros e desenvolvimento comunitário: limites e possibilidades. Cadernos de Inclusão Digital, v. 3, n. 1, p. 25–40, 2008.
CARVALHO, F. Tecnologias assistivas e a exclusão de alunos com deficiência nos telecentros. Cadernos da Inclusão, v. 10, n. 2, p. 55–74, 2023.
CARVALHO, M. et al. Desigualdades digitais e políticas públicas: diagnóstico da inclusão no Brasil. Revista Brasileira de Políticas Educacionais, v. 21, n. 1, p. 45–66, 2025.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, [2003].
DARELLI, A. Telecentros: novas práticas sociais e cidadania digital. Revista Comunicações e Sociedade, v. 2, n. 1, p. 33–51, 2003.
FREIRE, J. Participação social na formulação de políticas públicas digitais: caminhos para a inclusão. Revista Democracia Digital, v. 11, n. 2, p. 45–62, 2023.
FREIRE, J.; BIANCHINI, S. Tecnologia assistiva em escolas públicas: desafios para a universalização do acesso digital. Educação e Diversidade, v. 16, n. 4, p. 212–230, 2022.
JOHANSSON, P.; KRUGER, E. European Accessibility Act: institutional advances and implementation gaps. Journal of Digital Equality, v. 9, n. 1, p. 14–37, 2023.
KASSAB, M. A formação docente em tecnologias inclusivas: panorama e desafios. Revista Educação e Sociedade, v. 42, n. 1, p. 91–108, 2021.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MACHADO, R. Acessibilidade digital e accountability pública: experiências internacionais e o caso brasileiro. Revista de Políticas Governamentais, v. 8, n. 2, p. 101–118, 2024.
MAGALHÃES, T. Aplicativos públicos e barreiras digitais: um estudo sobre acessibilidade na saúde e transporte. Revista Tecnologias e Políticas Públicas, v. 7, n. 1, p. 67–84, 2024.
MAZZONI, A. Acessibilidade digital: legislação e desafios na educação pública brasileira. Revista Educação Inclusiva, v. 9, n. 2, p. 99–115, 2018.
MORAES, A. Políticas educacionais e infraestrutura tecnológica: um panorama dos municípios brasileiros. Revista de Educação e Gestão Pública, v. 15, n. 3, p. 123–140, 2024.
MORAN, J. Metodologias ativas e o uso pedagógico das tecnologias. Revista Brasileira de Educação, v. 25, n. 2, p. 137–152, 2020.
MOREIRA, C.; SIQUEIRA, D. Política Nacional de Educação Digital: avanços e entraves na implementação. Revista Poliedro, v. 18, n. 1, p. 45–68, 2023.
NASCIMENTO, P. Acessibilidade digital como direito fundamental: desafios e perspectivas. Cadernos de Direitos Humanos Digitais, v. 4, n. 1, p. 27–41, 2025.
NOGUEIRA, R. Ensino híbrido e acessibilidade no pós-pandemia: dilemas e estratégias. Educação e Contemporaneidade, v. 19, n. 2, p. 89–107, 2024.
NUNES, P. et al. Desigualdades regionais e acessibilidade digital: um olhar sobre o Norte e o Nordeste. Revista de Estudos Interdisciplinares, v. 22, n. 3, p. 56–74, 2022.
OLIVEIRA, L. Tecnologias educacionais e acessibilidade: um estudo de caso no ensino remoto emergencial. Educação & Interfaces, v. 15, n. 1, p. 34–51, 2023.
PACHECO, R.; LIMA, S. Acessibilidade digital e responsabilidade pública: entre o discurso e a prática. Revista de Administração Pública, v. 56, n. 4, p. 122–138, 2024.
RANTA, H. Digital literacy and accessibility in Finnish education. Nordic Journal of Digital Learning, v. 6, n. 2, p. 14–28, 2021.
ROCHA, V. Avaliação da usabilidade e acessibilidade de portais educacionais municipais. Cadernos da Educação Digital, v. 9, n. 1, p. 101–119, 2023.
SALVADOR, A. Desarticulação das políticas públicas digitais: entre a inclusão e o isolamento social. Revista Brasileira de Gestão Pública, v. 18, n. 2, p. 77–95, 2021.
SANTOS, B. S. O futuro começa agora: da pandemia à utopia. São Paulo: Boitempo, 2021.
SANTOS, E. et al. Mapeamento da acessibilidade digital em estados brasileiros: avanços e omissões. Revista Brasileira de Inclusão e Tecnologia, v. 11, n. 1, p. 31–49, 2024.
SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 8. ed. Rio de Janeiro: WVA, [2010].
SCHMIDTH, G. Digital inclusion and government accountability: a comparative perspective. Journal of Inclusive Technology, v. 10, n. 3, p. 43–61, 2022.
SELWYN, N. Education and Technology: key issues and debates. London: Continuum, 2011.
SILVA, A. Inclusão digital como política pública intersetorial: entre a intencionalidade e a fragmentação. Revista Ciências Sociais Hoje, v. 20, n. 2, p. 60–78, 2022.
SILVA, J. Cidadania digital e os impactos dos telecentros comunitários: o caso Chico Mendes. Revista Democracia Digital, v. 4, n. 1, p. 85–100, 2012.
SILVA, P. et al. Infraestrutura e acessibilidade nos programas de inclusão digital no Brasil. Revista Políticas Educativas, v. 29, n. 1, p. 50–68, 2023.
SOARES, T. Movimentos sociais e ativismo digital: contribuições para políticas públicas inclusivas. Revista Direitos Humanos e Cidadania, v. 13, n. 2, p. 91–110, 2023.
SOUZA, E. Linguagem acessível em plataformas públicas digitais: inclusão além da técnica. Revista Comunicação e Acessibilidade, v. 17, n. 1, p. 70–88, 2023.
SOUZA, E.; GATTO, M. Desafios institucionais para a implementação de acessibilidade digital nos serviços públicos brasileiros. Revista Estudos de Governo, v. 15, n. 3, p. 117–139, 2023.
SOUZA, F.; LIMA, R. Políticas públicas e formação digital docente: entraves da infraestrutura e da pedagogia crítica. Revista Brasileira de Educação, v. 29, n. 1, p. 101–120, 2024.
WARSCHAUER, M. Technology and Social Inclusion: Rethinking the Digital Divide. Cambridge: MIT Press, 2004. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6699.001.0001
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.