PROFILE OF THIRD-AGE ENTRANTS IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1071

Keywords:

Old Man, University, Education, Studies

Abstract

The objective was to know and reflect on the profile of seniors entering higher education, verifying the relationship of interests and reasons that led them to seek higher education. The age group of seniors entering universities is over 50 years old, they are active, have autonomy, are empowered, integrate society with actions, having more space to develop their activities. It was shown that the relevant factor for the growth of seniors in universities occurs due to increased longevity, therefore, the construction of a society with active aging. Regarding the method, bibliographical research was used, with a qualitative and quantitative approach. Through this research, it was noted the importance of the learning process that must be continuous, enabling knowledge that has no age limit, adding technology as a facilitating tool to promote interactivity, and at the same time favoring the improvement of quality of life. It was found that it will be necessary to adopt strategies to build favorable environments for human and social development, enabling the exchange of experiences. It is suggested that this theme needs to be explored among undergraduate courses, which demonstrates the lack of content offered. It is concluded that through the agenda it is expected to contribute to awaken the interest of the elderly population and promote methodologies for their participation in academic spaces, allowing connectivity to the current changes that surround them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Abinaesi Soares de Almeida

    Universidade Paulista - UNIP

  • Jessica Kathlley de Deus Santos

    Universidade Paulista - UNIP

  • Milena Nogueira da Silva

    Universidade Paulista - UNIP

  • Neuza Holanda da Silva Vera Cruz Barros

    Universidade Paulista - UNIP

  • José Eduardo Silva

    Doutorando em Biometria e Estatística Aplicada pela UFRPE

    Universidade Federal Rural de Pernambuco

References

ALMEIDA, Altamiro Junior Lacerda; DA SILVA, Tais Cristina; DA SILVA, Karol. Inclusão social e digital da terceira idade. Educação & Tecnologia, v. 22, n. 2, 2018.

ANDRADE, Amanda de Souza Messias; MONTENEGRO, Maria Eleusa. A preparação das instituições do ensino superior para receber alunos da terceira idade. Programa de Iniciação Científica-PIC/UniCEUB-Relatórios de Pesquisa, 2019.

ANTUNES, Maria da Conceição Pintoo. Educação e bem-estar na terceira idade /PUC-SP. Revista Kairós Gerontologia, p. 155-170, 2017.

BRASIL. Lei 10741, de 1º de Outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto do Idoso. Brasília, 2003.

BRASIL. Lei no 8.842, de 4 de janeiro de 1994. Dispõe sobre a política nacional do idoso, cria o Conselho Nacional do Idoso e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 5 jan. 1994.

CACHIONI, Meire et al. Fatores Preditores de Bem-estar em Idosos Participantes de uma UATI. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 37, 2021.

COSTA, Iluska Pinto da et al. Quality of life of elderly people and its association with work. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 39, 2018.

DA SILVA Campos, Susana Sales; RODRIGUES, Christiane Marie Menezes; BORTOLOTO, Gabriela Troyano. Letramento digital e interação social: um estudo com indivíduos da terceira idade. PPGA/FEA/USP. XLIII Encontro da ANPAD -EnANPAD , 2019.

DA SILVA, José Antônio Cordero; DE SOUZA, Luis Eduardo Almeida; GANASSOLI, Caroline. Qualidade de vida na terceira idade. Revista da Sociedade Brasileira de Clínica Médica, v. 15, n. 3, p. 146-149, 2017.

DE QUADROS, Sheila Fabiana; RODRIGUES, Vanessa Elisabete Raue; DA SILVA OLIVEIRA, Rita de Cássia. Inclusão digital e educação permanente de idosos na Universidade Aberta da Terceira Idade: uma discussão sobre a longevidade, o empoderamento e a tecnologia. Papéis: Revista do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens-UFMS, v. 21, n. 41, p. 111-128, 2017.

DE SOUZA NUNES, Fernando. A universidade aberta à terceira idade (uati) e a extensão universitária: Ressignificando a práxis acadêmica na UNEB Campus XI-Serrinha. Cidadania em Ação: Revista de Extensão e Cultura, v. 2, n. 1, p. 62-73, 2018.

DE SOUZA, Maria de Fátima Santana et al. Envelhecimento: interrelação do idoso com a família e a sociedade. Research, Society and Development, v. 10, n. 1, p. e3410111534-e3410111534, 2021.

DO NASCIMENTO, Mariana Alves da Silva; BESTETTI, Maria Luisa Trindade; DA SILVA FALCÃO, Deusivânia Vieira. O espaço urbano do bairro e o impacto nas relações sociais de idosos: uma revisão narrativa da literatura. Revista Kairós: Gerontologia, v. 20, n. 2, p. 179-194, 2017.

DORONIN, Juliana de Aquino Fonseca; ARAÚJO, Giovanna de Aquino Fonseca. A percepção da velhice aliada à discussão de classe e hegemonia. Anais do Encontro Internacional e Nacional de Política Social, v. 1, n. 1, 2018.

DOS ANJOS, Anderson Ribeiro et al. A UATI Como meio de inclusão social e otimização do bem-estar da pessoa idosa na cidade de Brumado–BA. UNEB, II Congresso Nacional Envelhecimento Humano - CNEH p. 1-388–416, 2018.

DOS SANTOS, Thalita Regina Morais et al. Estilo de vida como indicador de saúde na terceira idade. Congresso Internacional de Envelhecimento Humano -CIEH, 2020.

FEBRÔNIO, Rodrigo José Vieira et al. Inclusão Digital na Terceira Idade: O Processo de Ensino/Aprendizagem e Dificuldades do Idoso na Informática. Ideias e Inovação-Lato Sensu, v. 3, n. 3, p. 51-51, 2017.

FLAUZINO, Karina de Lima et al. Letramento Digital para Idosos: percepções sobre o ensino-aprendizagem. Educação & Realidade, v. 45, 2020.

FOLTRAN, E. P.; OLIVEIRA, R. de C. da S. A presença do lúdico na vida do idoso. Faculdade Sant’Ana em Revista, [S. l.], v. 4, n. 1, p. p. 30-52, 2020.

HENRIQUES, Cecilia Machado; ULBRICHT, Vania Ribas. Gamificação e Personalização em Objetos de Aprendizagem para Idosos. Ciet: Enped, 2018.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. ONU e IBGE divulgam relatório de população 2019.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LEITE, Lígia Silva; RAMOS, Margareth Braz. A metodologia ativa no Ambiente Virtual de Aprendizagem. Metodologia ativa na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, p. 85-101, 2017.

LIMA, Bruna Laís de Oliveira et al. Saúde do idoso: atribuições do enfermeiro frente à senescência e senilidade. Semana de Enfermagem (29.: 2018: Porto Alegre, RS). Liderança sustentável e comprometida com o direito humano à saúde: desafios da Enfermagem;[anais][recurso eletrônico]. Porto Alegre: HCPA, UFRGS, Escola de Enfermagem, 2018. 251 p., 2018.

LIMA, Vânia Maria Henrique. Fatores Sociodemográficos do envelhecimento e as Universidades da terceira idade. Universidade de Coimbra.VI Congresso Nacional Educação - CONEDU, 2019.

LOBATO, Alzira Tereza Garcia; LOBATO, Carla Virginia Urich. O trabalho educativo do serviço social em uma universidade de terceira idade. In: Congresso Brasileiro de Assistentes Sociais 2019. 2019.

MANJINSKI, Everson; DA SILVA OLIVEIRA, Flávia. A consolidação da identidade da universidade aberta para a terceira idade na comunidade de Ponta Grossa: De projeto extensionista à obrigação legal. Revista Conexão UEPG, v. 17, n. 1, p. 1-18, 2021.

MARTINS, Rita de Cassia Cabral de Campos; CASETTO, Sidnei José; GUERRA, Ricardo Luís Fernandes. Mudanças na qualidade de vida: a experiência de idosas em uma universidade aberta à terceira idade. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 22, 2019.

MATOS, Catarina Rocha de et al. Longevidade, aprendizagem ao longo da vida e intergeracionalidade: um estudo exploratório. 2020. Dissertação de Mestrado.

MENEZES, Afonso Henrique Novaes et al. Metodologia científica: teoria e aplicação na educação a distância. Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina-PE, 2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; FIRMO, Joselia Oliveira Araujo. Longevidade: bônus ou ônus? . Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, n. 1 p. 4, 2019.

NUNES, Marília Gabrielle Santos et al. Idosos longevos: avaliação da qualidade de vida no domínio da espiritualidade, da religiosidade e de crenças pessoais. Saúde em Debate, v. 41, p. 1102-1115, 2017.

OLIVEIRA, Rita de Cássia da Silva; SCORTEGAGNA, Paola Andressa; DA SILVA, Flávia Oliveira Alves. A educação permanente protagonizada pelo idoso na Universidade Aberta para a Terceira Idade/UEPG. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 14, n. 27, p. 19-33, 2017.

PEIXOTO, Nádia; LIMA, Lara Carvalho Vilela; BITTAR, Cléria Maria Lobo. Percepções sobre qualidade de vida entre idosos que participam de uma Universidade Aberta para Maturidade. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 39, n. 02, p. 209-216, 2017.

PORTELLA, Marilene Rodrigues et al. Felicidade e satisfação com a vida: voz de mulheres adultas e idosas. Revista Brasileira de Ciências do Envelhecimento Humano, v. 14, n. 1, 2017.

SILVA, Flora Moritz da; SILVA, André Tiago Dias da; ROCHA, Rudimar Antunes da. Onde estão as UNTI das Universidades Públicas Federais do Brasil. Repositório Institucional da UFSC, 2017.

STANCATO, Kátia et al. Circuito Saúde: relato de experiência do programa “UniversIDADE”- para a longevidade e qualidade de vida de idosos. Revista Eletrônica Acervo Científico, v. 2, p. e1968-e1968, 2019.

VAROLO, Marcela Rodrigues; SOUZA, Stephany Paola de. Criação da Universidade Aberta à Terceira Idade (UNATI)–Unicesumar: impacto na qualidade de vida do idoso. Universidade Cesumar Unicesumar - UCU,p.1-17 2021.

YABUUTI, Poliana Luri Kayama et al. O exercício físico na terceira idade como instrumento de promoção da saúde. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 11, n. 6, p. e316-e316, 2019.

Published

23/01/2022

How to Cite

PROFILE OF THIRD-AGE ENTRANTS IN HIGHER EDUCATION. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(1), e311071. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1071