CREATIVITY AND MENTAL BLOCKS - CASE STUDY: THE PERCEPTIONS OF ENCOPEL STATIONERY EMPLOYEES ON ASPECTS OF CREATIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1241

Keywords:

Criativity, Mental blocks, skills

Abstract

The Covid 19 pandemic has brought many socioeconomic changes in the world. To adapt to these changes, there has been a growing search for the adoption of digital services and innovations, accelerating the technological revolution. Unleashing an urgent demand for professionals with high skills and competencies, including in terms of creativity. However, there are mental blocks and other factors that create misperceptions about creativity and hinder its development. A project was carried out, with action research methodology, with the employees of the company Encopel Papelaria, which sought to analyze whether the participants considered themselves creative or not. If they were aware of the existence of mental blocks to creativity and if, in self-analysis, they identified in themselves the occurrence of some blockage. Through the case study, collection, and analysis of quality-quantitative data, the article aims to demonstrate the perceptions of employees about creativity and factors that can hinder the development of this skill. Data analysis revealed that almost 80% of the participants were unaware of mental blocks and almost all of them identified in themselves the incidence of at least one mental block. This may indicate that this, perhaps, is the reason why almost half of them did not consider themselves creative. That is, they had some blockage or factor that interferes in the perception of aspects of creativity, as well as in its development. Through theoretical bibliographic analyses, the article aims to describe the concepts of creativity and the factors related to its development and importance, especially at present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Liliane de Alcântara Bordignon Michuel

    Administradora, Centro Universitário União das Américas (UNIAMERICA), Especialista em Assessoria e Gerenciamento Empresarial, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Foz do Iguaçu/PR

  • Claudio Alexandre de Souza

    Pós-Doutor em Gestão de Negócios pela Université du Québec`a Montréal - UQAM. Doutor em Geografia - UFPR com estudos no International Center for Responsible Tourism - ICRT em Leeds Metropolitan University - LMU, na Inglaterra. Mestre em Hospitalidade - UAM. Especialista em Ecoturismo, Educação e Interpretação Ambiental - UFLA. Bacharel em Turismo e Hotelaria - UNIVALI. Professor do Mestrado Profissional em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade (PPGTGS), Coordenador e Professor do Curso de Bacharelado em Hotelaria da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - Campus de Foz do Iguaçu.

References

CATMULL, Ed. Criatividade S.A. Superando as forças invisíveis que ficam no caminho da verdadeira inspiração. Tradução: Nivaldo Montingelli Jr. Editora: Editora Rocco. 2014. Livro digital. Disponível em: https://www.google.com.br/books/edition/Criatividade_S_A/BM1TBQAAQBAJ?hl=pt-BR&gbpv=1&printsec=frontcover Acesso em 8 de fev. 2022

DICIO, Dicionário Online de Português. Significado de Criatividade, Disponível em: https://www.dicio.com.br/criatividade/ Acesso em 14 fev. 2022

DUHIGG, Charles. O poder do hábito: por que fazemos o que fazemos na vida e nos negócios; tradução Rafael Mantovani. - Rio de Janeiro : Objetiva, 2012. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/58/o/O_poder_do_Ha%CC%81bito.pdf.pdf Acesso em 24 de jan. 2022

ELIA, M.F., SAMPAIO, F.F. Plataforma Interativa para Internet: Uma proposta de Pesquisa Ação a Distância para professores. Anais do XII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 102-109, 2001. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/130/116 Acesso em 21 de fev. 2022

FÓRUM ECONÔMICO MUNDIAL. Relatório O Futuro dos Empregos 2020. Publicado 20 de outubro de 2020. Disponível em: https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020/in-full/chapter-2-forecasts-for-labour-market-evolution-in-2020-2025#2-3-emerging-and-declining-skills Acesso em: 15 de jan. 2022

GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional [recurso eletrônico] / Daniel Goleman ; tradução Marcos Santarrita. – Rio de Janeiro : Objetiva, 2011. recurso digital. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4133507/mod_resource/content/2/Inteligencia-emocional-Daniel-Goleman.pdf Acesso em 15 de fev. 2022

JÁCOME, Suely Fagundes. O COMPUTADOR E A INTERNET: Uma Possível Estratégia para Desenvolver a Criatividade. Revista Ciências Humanas, 7(2), 19. https://doi.org/10.32813/2179-1120.2014.v7.n2.a150. Disponível em: O COMPUTADOR E A INTERNET: Uma Possível Estratégia para Desenvolver a Criatividade. | Revista Ciências Humanas (rchunitau.com.br) Acesso em 8 de fev. 2022

JOHNSON, Steven. De onde vêm as boas ideias. Tradução: Maria Luiza X. de A. Borges - Editora: Zahar; 1ª edição. 2011. Disponível em: https://novo.unihorizontes.br/wp-content/uploads/2019/07/De-onde-vem-as-boas-ideias-Steven-Johnson.pdf Acesso em 01 de fev. 2022

MOLTRIO INSURANCE. Vamos falar sobre Habilidades, Competências, Aptidão e Atitude. Disponível em: https://www.moltrio.com/vamos-falar-sobre-habilidades-competencias-aptidao-e-atitude/ Acesso em 12 fev. 2022

PAPALIA, Daiane E. FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano, tradução: Carla Filomena Marques Pinto Vercesi... [et al.] ; [revisão técnica: Maria Cecília de Vilhena Moraes Silva... et al.]. - 12. ed. - Dados eletrônicos. - Porto Alegre: AMGH, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/40318074/Desenvolvimento_Humano_12_edicao Acesso em 17 de jan. 2022

OECH, Roger Von. Um “Toc” na cuca. 15ª edição – São Paulo: Editora: Cultura Editores Associados Ltda. Disponível em: https://www.academia.edu/15150455/LIVRO UM_TOC_NA_ CUCA _Roger Von_Oech Acesso em 10 de jan. 2022

PROFESSOR ESCOLA DIGITAL, Estilos de aprendizagem. Disponível em: https://professor.escoladigital.pr.gov.br/estilos_aprendizagem Acesso em 10 de fev. 2022

ROBINSON, Ken. Libertando o poder criativo: A chave para o crescimento pessoal e das organizações. São Paulo: HSM, 2012

SCHWAB, Klaus. A Quarta Revolução Industrial. tradução Daniel Moreira Miranda. - São Paulo: Editora: Edipro, 2016. Título original: The Fourth Industrial Revolution. ISBN 978-85-7283-978-5 Disponível em: https://pt.scribd.com/document/525207931/A-Quarta-Revolucao-Industrial-Klaus-Schwab Acesso em 26 de jan. 2022

SIGNIFICADOS. Significado de Habilidade. Disponível em: https://www.significados. com.br/habilidade/#:~:text=Habilidade%20%C3%A9%20o%20substantivo%20feminino,um%20determinado%20n%C3%ADvel%20de%20destreza. Acesso em 10 fev. 2022

SOUZA, Claudio Alexandre de. Criatividade e liderança [livro eletrônico] : todos os dias diferente / Claudio Alexandre de Souza. Niterói: Laboratório de Políticas, Governança e Turismo (LabPGTUR), 2021. (Curso de gestores públicos e privados / coordenação Fábia Trentin) PDF.

UPIS, Blog Graduação e Pós Graduação. Processo de aprendizagem: entenda o que é e as diferentes teorias. 15 de agosto de 2019. Disponível em: https://upis.br/blog/processo-de-aprendizagem/ Acesso em 12 fev. 2022.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos/Robert K. Yin; trad. Daniel Grassi – 2. Ed. – Porto Alegre: Bookman, 2001.

ZUGMAN, Fabio. O Mito da Criatividade. Desconstruindo verdades e mitos. Rio de Janeiro. Alta Books,2018. Disponível em: O Mito da Criatividade - Google Books Acesso em 15 de fev. 2022

Published

16/03/2022

How to Cite

CREATIVITY AND MENTAL BLOCKS - CASE STUDY: THE PERCEPTIONS OF ENCOPEL STATIONERY EMPLOYEES ON ASPECTS OF CREATIVITY. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(3), e331241. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1241