THE USE OF PEDAGOGICAL MATERIALS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1331Keywords:
Concept maps, Significant Learning, Youth and Adult Education.Abstract
The teaching-learning process can awaken new enthusiasm when using different forms of teaching, when working with support tools and concept construction, using pedagogical models. This work presents the importance of the use of Meaningful Learning, approaching the use of pedagogical models, in order to conceptualize and contextualize the concept maps in the teaching/learning process. Thus, the objective of this work is the application of pedagogical models for the construction of concepts proposed in the curriculum of students of the second multidisciplinary segment of EJA using concepts of meaningful learning according to Ausubel's theory.Downloads
References
AUSUBEL, David. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.
AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. Trad. De Eva Nick e outros. Rio de Janeiro: Interamericana.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Fundamental. Brasília/DF:MEC/SEF, 1998a.
BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, v. 3. Conhecimento de Mundo. MEC/SEF, 1998b.
COSTAMAGNA, A. M., Mapas conceptuales como expresión de procesos de interrelación para evaluar la evolución del conocimiento de alumnos Universitarios. Enseñanza de las ciencias, 2001 19 (2), 309-318. Acesso em: 14 abri., 2014, http://ensciencias.uab.es/revistes/19-2/309-318.pdf.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MOREIRA, Marco A. A teoria dos campos conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a pesquisa nesta área. In: Investigações em Ensino de Ciências. Instituto de Física, UFRGS, 2002.
MOREIRA, Marco A. A Teoria de Ausubel. In: Aprendizagem Significativa. Brasília: Editora UnB, 1999.
MOREIRA, Marco A.. Mapas Conceituais e Aprendizagem Significativa. Revista Chilena de Educação Científica, 4(2): 38-44, 2005.
Secretaria de Educação do Estado de Mato Grosso SEDUC-MT. Projeto Político Pedagógico da CEJA “Marechal Rondon”. 2014.
TAVARES, Romero e SANTOS, José Nazareno (2003) Advance organizer and interactive animation IV Encontro Internacional sobre aprendizagem significativa. Maragogi Brasil
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.