THE USE OF PEDAGOGICAL MATERIALS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1331

Keywords:

Concept maps, Significant Learning, Youth and Adult Education.

Abstract

The teaching-learning process can awaken new enthusiasm when using different forms of teaching, when working with support tools and concept construction, using pedagogical models. This work presents the importance of the use of Meaningful Learning, approaching the use of pedagogical models, in order to conceptualize and contextualize the concept maps in the teaching/learning process. Thus, the objective of this work is the application of pedagogical models for the construction of concepts proposed in the curriculum of students of the second multidisciplinary segment of EJA using concepts of meaningful learning according to Ausubel's theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Henrique Marques Dourado Mendes

    Professor licenciado em Ciências da Natureza formado em 2015 pelo Instituto Federal de Mato Grosso em 2015, Licenciado em Física pela Universidade Metropolitana de Santos em 2020 e Licenciando em Matemática pela Universidade Federal de Mato grosso, com Especialização em Ensino de Física pela Faculdade Futura em 2018. 

  • Dominique Junior Vais

    Licenciado em Matemática (2020) Pelo Centro Universitário Internacional. Especialista em Metodologia do Ensino da Matemática e da física (2020), Tecnologias e Educação a Distância (2020) e Gestão Educacional: Direção, Coordenação e Supervisão (2020). Técnico em Logística pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - MT, SENAC. Acadêmico em Engenharia De Controle e Automação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - Campus Primavera do Leste. Participou de pesquisa no projeto de extensão "Indústria 4.0 nas Escolas". Atualmente é docente na Escola Estadual Professora Maria Sebastiana de Souza, lecionando a disciplina de Matemática no Ensino Fundamental II, Médio e Eja.

References

AUSUBEL, David. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.

AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. Trad. De Eva Nick e outros. Rio de Janeiro: Interamericana.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Fundamental. Brasília/DF:MEC/SEF, 1998a.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, v. 3. Conhecimento de Mundo. MEC/SEF, 1998b.

COSTAMAGNA, A. M., Mapas conceptuales como expresión de procesos de interrelación para evaluar la evolución del conocimiento de alumnos Universitarios. Enseñanza de las ciencias, 2001 19 (2), 309-318. Acesso em: 14 abri., 2014, http://ensciencias.uab.es/revistes/19-2/309-318.pdf.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MOREIRA, Marco A. A teoria dos campos conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a pesquisa nesta área. In: Investigações em Ensino de Ciências. Instituto de Física, UFRGS, 2002.

MOREIRA, Marco A. A Teoria de Ausubel. In: Aprendizagem Significativa. Brasília: Editora UnB, 1999.

MOREIRA, Marco A.. Mapas Conceituais e Aprendizagem Significativa. Revista Chilena de Educação Científica, 4(2): 38-44, 2005.

Secretaria de Educação do Estado de Mato Grosso SEDUC-MT. Projeto Político Pedagógico da CEJA “Marechal Rondon”. 2014.

TAVARES, Romero e SANTOS, José Nazareno (2003) Advance organizer and interactive animation IV Encontro Internacional sobre aprendizagem significativa. Maragogi Brasil

Published

27/04/2022

How to Cite

THE USE OF PEDAGOGICAL MATERIALS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(4), e341331. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1331