PEDAGOGICAL MANAGEMENT: SCHOOL DROPOUT CAUSED BY CHILD LABOR IN THE MUNICIPALITY OF PALHOÇA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1376

Keywords:

themeproposes to debate child labor

Abstract

The themeproposes to debate child labor and its consequences in the context of education and howpedagogical management can contribute to the prevention of schooldropoutcausedbychild labor. The research seeks to answer the following problem: What is the role of pedagogical management in preventing school dropouts caused by child labor? Therefore, weseek in the general objective to analyze the role of pedagogical management in preventing school dropout caused by child labor. The research, carried out in three public schools in the city of Palhoça, was characterized by a qualitative approach. Data were obtainedthrough a questionnaireapplied to managers, followedby an interview, aiming to deepen the data collected in the School Census and the Child Labor EradicationProgram - PETI. This Course Conclusion Work As contemplates the debate about democratic management being a conquered right, understanding that each location has its specificity through educational agents and its bestway to build the school.

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Author Biographies

  • Francielly Souza

    Graduada em Serviço Social pela UFSC. Atualmente é estudante do Curso de Pedagogia da Faculdade Municipal de Palhoça. Trabalha na secretária Municipal de Palhoça. Estuda temas aderentes ao: Trabalho infantil e gestão escolar.

  • Andreia de Bem Machado

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1995), graduação em Processos Gerenciais pelo Centro Universitário Maringá (2019), mestrado em Educação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007) e doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina (2018). Atualmente é professora estágio anos iniciais da Faculdade Municipal de Palhoça, professora do Centro Universitário Facvest, professora adjunta da Faculdade do Vale Itajaí Mirim, professora orientadora do Centro Universitário Leonardo da Vinci, avaliadora institucional INEP do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira e professora orientadora do Centro Universitário Internacional. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas:inovação, gestão, educação a distância, conhecimento significativo, ambiente virtual de aprendizagem e ensino-aprendizagem

  • Vera Regina Lúcio

    Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade do Vale do Itajaí (2006), Graduação em Educação Física - Universidade Federal de Santa Catarina (1980), Mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (2005) e Doutorado em Educação pela Universidade Tecnológica Intercontinental ? UTIC (2018). Atualmente é professora efetiva da Faculdade Municipal de Palhoça e do Centro Universitário Municipal de São José, em ambas instituições no Curso de Pedagogia . Atuando, principalmente, nas áreas da aprendizagem, formação docente, espaço, elementos curriculares, gestão escolar, planejamento, avaliação e estágio (Educação Infantil, Ensino Fundamental, EJA e Gestão) e Orientação de TCC.

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Published

22/04/2022

How to Cite

PEDAGOGICAL MANAGEMENT: SCHOOL DROPOUT CAUSED BY CHILD LABOR IN THE MUNICIPALITY OF PALHOÇA . (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(4), e341376. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1376