NURSING ASSISTANCE IN CHILD AUTISM: INTEGRATIVE REVIEW FROM 2017 TO 2022
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1523Keywords:
Autism Spectrum Disorder, Nursing, Child healthAbstract
Nurses can collaborate in the management and follow-up of cases of children with childhood autism, a neurodevelopmental disorder that most clearly compromises social relationships and communication. This study aims to analyze the nurse's assistance to children with symptoms or diagnosed with autism. This research used the integrative literature review method based on articles from scientific journals and included in Scielo, MEDLINE and VHL/LILACS-BDENF. The articles were searched using the terms: Autistic Spectrum Disorder; Nursing and Child Health in Portuguese and English, including those published from 2017 to 2022 in Portuguese and English. They are presented in a synoptic table, after the content analysis has been carried out. The findings showed that the nurse's role is put into practice already in the first childcare consultation, at school, in self-care learning, in the orientation to families. The continuing education in health of these professionals is essential for the provision of qualified assistance, in addition to empathy, a holistic view, knowledge and the use of different strategies to provide unique and quality assistance to the child and those responsible for reducing the impacts of symptoms by interventions in care and provision of care to these patients and their families before and after diagnosis.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, M.C.S. et al. Autocuidado da criança com espectro autista por meio das Social Stories. Revista enfermagem Escola Anna Nery, v.21, n.1, 2017.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA) DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Porto Alegre: Artmed; 2014.
ANDRADE, A. A. et al. Treinamento de Pais e Autismo: Uma Revisão de Literatura. Ciências e Cognição, S.I, p.07-22, mar. 2016.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Portaria nº 1.996, de 20 de agosto de 2007. Dispõe sobre as diretrizes para a implementação da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Diário Oficial da República Federativa do Brasil: Brasília, DF, 2007.
BRASIL. Portaria de Consolidação GM/MS nº 02 de 28 de setembro de 2017.Dispõe sobre as diretrizes para a implementação da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2017.
BONFIM, T. A. Vivências familiares na descoberta do Transtorno do Espectro Autista: implicações para a enfermagem familiar. Reben, v. 73, n. 6, 2018.
CARNIEL, E. L. et al. A atuação do enfermeiro frente à criança autista. Pediatria (São Paulo), v. 32, n. 4, p.255-60, 2010.
DEL CIAMPO, L. A. O Programa de Saúde da Família e a Puericultura. Ciênc. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 11, n. 3, p. 739-743, 2006.
HOFZMANN, R. R. Experiência dos familiares no convívio de crianças com transtorno do espectro autista (TEA). Enferm. Foco, Brasília, v. 2, n. 10, p. 64-69, 2019.
LAVICH, C. R. P. Ações de educação permanente dos enfermeiros facilitadores de um núcleo de educação em enfermagem. Rev. Gaúcha Enferm., Porto Alegre, v. 38, n. 1, 2017.
MAGALHÃES, J. M. Assistência de enfermagem à criança autista: revisão integrativa.
Enferm. Glob. Murcia, v. 19, n. 2, p. 531-559, 2020.
MAPELLI, L. D. et al. Criança com transtorno do espectro autista: cuidado na perspectiva familiar. Esc Anna Nery, v. 22, n. 4, p. 1-9, 2018.
MARANHÃO, S. Educação e trabalho interprofissional na atenção ao transtorno do espectro do autismo: uma necessidade para a integralidade do cuidado no sus. Revista Contexto e Saúde, [S.l.], v. 19, n. 37, p. 59-68, 2019.
MONTENEGRO, K. S. Aplicativo sobre a detecção precoce do autismo: uma ferramenta educacional para o ensino em saúde. Revista Eletrônica Acervo Saúde, [S.l.], v. 11, n. 6, p. 1-10, 2019.
NASCIMENTO, Y. C. M. L. et al. Transtorno do espectro autista: detecção precoce pelo enfermeiro na estratégia saúde da família. Revista Baiana de Enfermagem, Salvador, v. 32, p.1-12, 2018.
OLIVEIRA, F. V. et al. Contribuição da musicoterapia no transtorno do espectro autista: revisão integrativa da literatura. J. Nurs. Health., v. 11, n. 1, 2021.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE.ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OPAS/OMS Brasil). Folha informativa – Transtornos do espectro autista. Disponível em: https://www.paho.org/pt/search/r?keys=folha+informativa+transtornos+do+espectro+autista+Brasil Acesso em abril de 2018.
RIBAS, L.B.; ALVES, M. O Cuidado de Enfermagem a criança com transtorno do espectro autista: um desafio no cotidiano. Revista Pró-Univer SUS, v. 11, n. 1, p. 74-79, 2020.
RODRIGUES, P. M. S et al. Autocuidado da criança com espectro autista por meio das Social Stories. Esc. Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 1-9, 2017.
SANTOS, L. S. A aplicação da teoria do autocuidado na assistência de enfermagem à criança e ao adolescente. 2018. 28 f. TCC (Graduação) - Curso de Enfermagem, Universidade Católica do Salvador, Salvador, 2018.
SENA, R.C.F. et al. Práticas e conhecimentos dos enfermeiros sobre o autismo infantil. J Revista Fundamentos do Cuidado, v. 7, n. 3, p. 2707-16, 2015.
SOELTL et al. O conhecimento da equipe de enfermagem acerca dos transtornos autísticos em crianças à luz da teoria do cuidado humano. ABCS Health Sci, v. 46. 2021.
SENA, R.C.F.; REINALDE, E.M,; SILVA, G.W.S,; SOBREIRA, M.V.S.; Práticas e conhecimentos dos enfermeiros sobre o autismo infantil. J Revista Fundamentos do Cuidado. 2015.set;7(3):2707-16. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro UNIRIO
SEIZE, M. M.; BORSA, J. C. Instrumentos para Rastreamento de Sinais Precoces do Autismo: revisão sistemática. Psico-Usf, Itatiba, v. 22, n. 1, p. 161-176, 2017.
SOUSA, B. S. A et al.. A enfermagem no cuidado da criança autista no ambiente escolar. Saúde e Pesquisa, Maringá, v. 11, n. 1, p. 163-170, 2018.
SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, São Paulo, v. 1, n. 8, p.102-106, 2010.
URSI, E. S. Prevenção de lesões de pele no perioperatório: revisão integrativa da literatura. 2005. 130 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.