THE TRAINING OF TEACHERS OF HEALTH COURSES AND THEIR PRACTICES AND PEDAGOGICAL KNOWLEDGE: REFLEXIVE ANALYSIS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1873Keywords:
exercise of teaching demands the specific trainingAbstract
Introduction: The exercise of teaching demands the specific training of the teacher and the constant changes that have taken place in the field of knowledge in recent years denotes the lack of preparation in pedagogical issues and in the training of health professionals required by the education system. Objective: to analyze in the Brazilian literature the approach of teaching practices and knowledge of higher education professors in health courses. Method: This is an integrative literature review with studies between the years 2017 and 2022 aiming to answer "What do Brazilian studies show in relation to teaching practices and knowledge in health courses?". Results and discussion: Graduation in health is shown to be fragile when it comes to the pedagogical training of health professionals. Remodeling is required in teaching methods and pedagogical curricularization in health courses, since it is a health professional who trains another. Conclusion: New studies should be carried out with a focus on changing the teaching-learning method and disciplinary techniques, aiming at new health practices through pedagogical knowledge.
Downloads
References
BEZERRA, Kelma Lopes; MACÊDO, Maria Erilúcia Cruz. A Metodologia Ativa na Formação Profissional de Acadêmicos da Área da Saúde. ID on line. Revista de psicologia, v. 14, n. 53, p. 408-421, 2020.
COLARES, Karla Taísa Pereira; DE OLIVEIRA, Wellington. Metodologias Ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Revista Sustinere, v. 6, n. 2, p. 300-320, 2018.
MELO, Célio Amoêdo; DE SOUSA, Maísa Silva. Tecnologia educacional como estratégia integrativa de complementação na formação de estudantes e profissionais da área da saúde: Revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 10, n. 10, p. e87101018796-e87101018796, 2021.
MUNHOZ FURTADO, Carolina Tizzot; ZAGONEL, Ivete Palmira Sanson. O processo de desenvolvimento docente no ensino superior da área de saúde: revisão integrativa. Espaço para a Saúde, v. 22, 2021.
FERREIRA, Raína Pleis Neves et al. Simulação realística como método de ensino no aprendizado de estudantes da área da saúde. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 8, 2018.
MACENHAN, Camila; TOZETTO, Susana Soares; BRANDT, Celia Finck. Formação de professores e prática pedagógica: uma análise sobre a natureza dos saberes docentes. Práxis Educativa, v. 11, n. 2, p. 505-525, 2016.
MAGALHÃES, Cleidilene Ramos; DA SILVA SPOHR, Fúlvia. Casos de Ensino e o desenvolvimento profissional docente na área da Saúde. Roteiro, v. 46, n. 1, p. 27197, 2021.
MAKUCH, Débora Maria Vargas; ZAGONEL, Ivete Palmira Sanson. A integralidade do cuidado no ensino na Área da Saúde: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 41, p. 515-524, 2017.
MONTANARI, Patrícia Martins. Formação para o trabalho no ensino das graduações em saúde. Saúde e Sociedade, v. 27, p. 980-986, 2018.
MORAES, Fátima Cristina Gonçalves de; RAMOS, Paula; GIANNELLA, Tais Rabetti. Saberes Docentes e Formação em Saúde: uma revisão da literatura. Cadernos Saúde Coletiva, v. 28, p. 455-463, 2020.
PANDOLPHO, Maria Heloisa da Silva. O ensino de biologia em questão: os vazios e as referências da graduação na prática docente sob o olhar de egressos. 2006. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2006.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; CAVALLET, Valdo José. Docência no ensino superior: construindo caminhos. Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: UNESP, p. 267-278, 2003.
PUENTES, R. V.; AQUINO, O. F.; QUILLICI NETO, A. Profissionalização dos professores: conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar em Revista, n. 34, p. 169–184, 2009.
TREVISO, Patrícia; COSTA, Bartira Ercília Pinheiro da. Percepção de profissionais da área da saúde sobre a formação em sua atividade docente. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 26, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.