THE TRAINING OF TEACHERS OF HEALTH COURSES AND THEIR PRACTICES AND PEDAGOGICAL KNOWLEDGE: REFLEXIVE ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1873

Keywords:

exercise of teaching demands the specific training

Abstract

Introduction: The exercise of teaching demands the specific training of the teacher and the constant changes that have taken place in the field of knowledge in recent years denotes the lack of preparation in pedagogical issues and in the training of health professionals required by the education system. Objective: to analyze in the Brazilian literature the approach of teaching practices and knowledge of higher education professors in health courses. Method: This is an integrative literature review with studies between the years 2017 and 2022 aiming to answer "What do Brazilian studies show in relation to teaching practices and knowledge in health courses?". Results and discussion: Graduation in health is shown to be fragile when it comes to the pedagogical training of health professionals. Remodeling is required in teaching methods and pedagogical curricularization in health courses, since it is a health professional who trains another. Conclusion: New studies should be carried out with a focus on changing the teaching-learning method and disciplinary techniques, aiming at new health practices through pedagogical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thalyta Corrêa Amaral Gomes

    Bióloga. Graduanda em Enfermagem pela Faculdade UNINASSAU Petrolina.

  • Lucineide Oliveira de Sousa

    Pedagoga. Graduanda em Enfermagem pela Faculdade UNINASSAU Petrolina.

  • Giselle Costa dos Santos

    Graduanda em Enfermagem pela Faculdade UNINASSAU Petrolina.

  • Isabella Gomes Wanderley

    Enfermeira pela Universidade Jorge Amado em Salvador/BA. Enfermeira Chefe da Unidade de Vigilância em Saúde do Hospital Universitário de Petrolina/PE pela EBSERH.

  • Giselle Karine Muniz de Melo

    Enfermeira pela Universidade de Pernambuco em Recife/PE. Enfermeira Chefe do Setor de Gestão da Qualidade do Hospital Universitário de Petrolina/PE pela EBSERH.

  • Marília Andrada Brito Carvalho

    Enfermeira pela Escola Superior de Saúde de Arcoverde em Arcoverde/PE. Superintendente de Atenção Primária em Saúde do município de Juazeiro/BA. Secretaria Municipal de Saúde de Juazeiro/BA

  • Giselle de Medeiros Félix

    Enfermeira pela Escola Superior de Saúde de Arcoverde em Arcoverde/PE. Mestra em Saúde Coletiva com área de Concentração em Gestão de Tecnologia e Inovação em Saúde Ofertado pelo Instituto de Ensino e Pesquisa do Hospital Sírio Libanês de São Paulo/SP. Secretaria Estadual de Saúde de Pernambuco - SES/PE, Brasil

  • Thaise de Araújo Rocha

    Enfermeira pela Universidade Federal do Vale do São Francisco em Petrolina/PE. Enfermeira Obstetra no Hospital Dom Malan em Petrolina/PE.

  • Lucas Rafael Monteiro Belfort

    Enfermeiro pela Universidade Federal do Vale do São Francisco em Petrolina/PE. Mestre em Extensão Rural pela Universidade Federal do Vale do São Francisco.

  • Victor Hugo da Silva Martins

    Enfermeiro pela Universidade Federal do Vale do São Francisco em Petrolina/PE. Doutorando em Enfermagem pela Universidade de Pernambuco/Universidade Estadual da Paraíba.

References

BEZERRA, Kelma Lopes; MACÊDO, Maria Erilúcia Cruz. A Metodologia Ativa na Formação Profissional de Acadêmicos da Área da Saúde. ID on line. Revista de psicologia, v. 14, n. 53, p. 408-421, 2020.

COLARES, Karla Taísa Pereira; DE OLIVEIRA, Wellington. Metodologias Ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Revista Sustinere, v. 6, n. 2, p. 300-320, 2018.

MELO, Célio Amoêdo; DE SOUSA, Maísa Silva. Tecnologia educacional como estratégia integrativa de complementação na formação de estudantes e profissionais da área da saúde: Revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 10, n. 10, p. e87101018796-e87101018796, 2021.

MUNHOZ FURTADO, Carolina Tizzot; ZAGONEL, Ivete Palmira Sanson. O processo de desenvolvimento docente no ensino superior da área de saúde: revisão integrativa. Espaço para a Saúde, v. 22, 2021.

FERREIRA, Raína Pleis Neves et al. Simulação realística como método de ensino no aprendizado de estudantes da área da saúde. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 8, 2018.

MACENHAN, Camila; TOZETTO, Susana Soares; BRANDT, Celia Finck. Formação de professores e prática pedagógica: uma análise sobre a natureza dos saberes docentes. Práxis Educativa, v. 11, n. 2, p. 505-525, 2016.

MAGALHÃES, Cleidilene Ramos; DA SILVA SPOHR, Fúlvia. Casos de Ensino e o desenvolvimento profissional docente na área da Saúde. Roteiro, v. 46, n. 1, p. 27197, 2021.

MAKUCH, Débora Maria Vargas; ZAGONEL, Ivete Palmira Sanson. A integralidade do cuidado no ensino na Área da Saúde: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 41, p. 515-524, 2017.

MONTANARI, Patrícia Martins. Formação para o trabalho no ensino das graduações em saúde. Saúde e Sociedade, v. 27, p. 980-986, 2018.

MORAES, Fátima Cristina Gonçalves de; RAMOS, Paula; GIANNELLA, Tais Rabetti. Saberes Docentes e Formação em Saúde: uma revisão da literatura. Cadernos Saúde Coletiva, v. 28, p. 455-463, 2020.

PANDOLPHO, Maria Heloisa da Silva. O ensino de biologia em questão: os vazios e as referências da graduação na prática docente sob o olhar de egressos. 2006. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2006.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; CAVALLET, Valdo José. Docência no ensino superior: construindo caminhos. Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: UNESP, p. 267-278, 2003.

PUENTES, R. V.; AQUINO, O. F.; QUILLICI NETO, A. Profissionalização dos professores: conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar em Revista, n. 34, p. 169–184, 2009.

TREVISO, Patrícia; COSTA, Bartira Ercília Pinheiro da. Percepção de profissionais da área da saúde sobre a formação em sua atividade docente. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 26, 2017.

Published

08/09/2022

How to Cite

THE TRAINING OF TEACHERS OF HEALTH COURSES AND THEIR PRACTICES AND PEDAGOGICAL KNOWLEDGE: REFLEXIVE ANALYSIS . (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391873. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1873