RELATIONAL PSYCHOMOTRICITY AND TEACHING LEARNING IN CHILD EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1944Keywords:
Relational psychomotricity, Child, Interaction, LearningAbstract
This paper presents the theme of Psychomotricity and Teaching Learning in Early Childhood Education, addressing the need for the insertion of Relational Psychomotricity, but it is through interaction that children can solve their problems and learn to deal with frustrations. In Early Childhood Education, Relational Psychomotricity can guide the appropriation capabilities and cognitive, affective, emotional, and ethical knowledge for the formation of independent and secure individuals, providing their school progress. Involving playing and learning, Relational Psychomotricity is reinforced as a preventive way in the child's integral development, where the body is articulated with motor skills, enabling psychomotor experiences, raising self-esteem and motivating the search for new knowledge.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para educação infantil / fundamental. Brasília: MEC/ SEF, 2001.
BRASIL, E, M. Ensino Fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Secretaria de Educação Básica, 2006, Brasília.
BESSA, Larissa Aparecida Silva; MACIEL, Rosana Mendes. A Importância da Psicomotricidade no Desenvolvimento das Crianças nos Anos Iniciais. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 01, Ed. 01, Vol. 12, pp. 59-78, dezembro de 2016. ISSN: 2448-0959. Acesso disponível em < https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/psicomotricidade-desenvolvimento-criancas>. Acesso em 14-10-2019.
FERNANDES, J,M,G,A. et al. Psicomotricidade, jogo e corpo-em-relação: contribuições para a intervenção. ISSN 2526-8910 Cad. Bras. Ter. Ocup., São Carlos, v. 26, n. 3, p. 702-709, 2018. Acesso disponível em < http://www.scielo.br/pdf/cadbto/v26n3/2526-8910-cadbto-26-03-00702.pdf> Acesso em 14-10-2019.
FONSECA, Vitor da. Desenvolvimento Psicomotor e Aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2008.
MOREIRA, C, C, J. As interfaces da educação física e artística com a psicomotricidade, o estudo das inteligências múltiplas e o desenvolvimento das competências requeridas: contribuições à educação inclusiva.
Acesso disponível em< http://livros01.livrosgratis.com.br/ea000629.pdf. Acesso em 10-10-2019.
OLIVEIRA, C, G. Psicomotricidade: educação e reeducação num enfoque Psicopedagógico- Rio de Janeiro, Vozes:1997.
OLIVEIRA, L, M, BAGAGI, P, S. Psicomotricidade e desenvolvimento motor na pré-escola. REVISTA CIENTÍFICA ELETRÔNICA DE PEDAGOGIA – ISSN: 1678-300X Ano VII – Número 13 – Janeiro de 2009 – Acesso disponível em < http://www.faef.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/vzrPzX88UISehdj_2013-6-28-15-57-0.pdf. Acesso em 26-10-2019.
PARANÁ. Referencial Curricular do Paraná: Princípios, Direitos e Orientações. Paraná, 2018.
RUSSO, F. Maria. Alfabetização: um processo em construção. 6 ed. São Paulo: Saraiva, 2012.
SANTOS, C,P, M, H. A Aplicabilidade da Psicomotricidade Relacional. Universidade Candido Mendes. Rio de Janeiro, 2011. Acesso disponível em<
https://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/posdistancia/38526.pdf> Acesso em 14-10-2019.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.