THE TOOLS USED BY TEACHERS OF GEOGRAPHY IN ASSESSING THE LEARNING OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2089

Keywords:

Evaluation. Geography. Strategies. Instruments.

Abstract

This article arose from the need to reflect on the importance of using evaluative instruments suited to the proposed objectives in the teaching of Geography, considering that the evaluation has influences both to stimulate and to discourage the student. Therefore, the question was: how is the selection of instruments used by Geography teachers during the learning assessment process justified? The work established as a general objective, to analyze the instruments used by the teachers of the Geography discipline in carrying out the assessment of the learning of students in Elementary School II. With a qualitative approach of a descriptive nature, the field of research was the Escola Municipal Extrema, located in Teresina-PI, and the target audience were teachers of that school. For data collection, observation and application of a questionnaire were used. The theoretical foundation was built from the discussion of theorists, such as: Hoffman (2003), Moretto (1996), Luckesi (1997), among others. Based on the readings of the theorists' studies, on the data collected from the questionnaire, and on the observations made in the research field, it was possible to understand that school evaluation - as a tool at the service of the student's learning - should not prioritize only the result, but also value the process in which it is developed, the possibilities of transforming the teaching practice so that it happens continuously, assuming its role as an integral element of the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Simone Oliveira Veras

    Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí-Ufpi. Especialização em Gestão Educacional com Docência do Ensino Superior pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-Uva. Mestranda em Educação Pela Funiber-Uneatlântico. Diretora Pedagógica da Prefeitura Municipal de Teresina-Pi

  • Sérgio Ricardo de Lima

    Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal do Piauí-UFPI

     

References

CALLAI, Helena Copetti; KAERCHER, André Nestor; CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. (Org.) Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Medição, 2009. 176p.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008. 200 p.

GONSALVES, Elisa Pereira. Conversas sobre iniciação à pesquisa. Campinas: Alínea, 2001. 80 p.

HAYDT, Regina Cazaux. Avaliação do processo de ensino-aprendizagem. São Paulo: Ática, 1988. 176 p.

HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação: mito e desfio: uma perspectiva construtivista. 40 ed. Porto Alegre: Mediação, 2009. 104 p.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2002. 282 p.

LANNES, Denise; VELLOSO, Andréa. Biologia - Avaliação Formativa: revendo decisões e ações educativas. Curso de extensão para professores. Fundação CECIERJ/Consórcio Cederj, Rio de janeiro, 2007. Disponível em: <http://menteaprendente.com/wp-content/uploads/2020/08/Avaliacao-Formativa-revendo-decisoes-e-acoes-educativas-1.pdf>. Acesso: 02 Abr. 2022.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez. Coleção Magistério 2° Grau Série Formando Professor, 1990. 263 p.

LIMA, Márcia Helena de; VLACH, Vânia Rúbia. Geografia escolar: relações e representações da prática social. Caminhos de Geografia, v. 3, n. 5, 2006. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/15289>. Acesso em: 30 Mar. 2022.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 9 ed. São Paulo: Cortez, 1999. 182 p.

MELCHIOR, Maria Celina. Da avaliação dos saberes à construção de competências. Porto Alegre: Premier, 2003. 179 p.

MORETTO, Vasco Pedro. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. 9 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2010. 192 p.

SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Como avaliar? Critérios e instrumentos. 7 ed. Petrópolis: Vozes, 2001. 137 p.

SILVA, Ana Maria Radaelli da. Trabalho de Campo: prática "andante" de fazer Geografia. Revista do Departamento de Geografia, Rio de Janeiro, n. 11, p. 61-74, jan. 2002. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerj>. Acesso: 02 Abr de 2022.

SILVA, Vanessa Oliveira da. Objeto de aprendizagem: uma contribuição para a alfabetização cartográfica na EJA. Orientador: Prof. Dr. Roberto Cassol. 2011. 135f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria-RS, 2011. Disponível em: <https://repositorio.ufsm.br/handle/1/9344#:~:text=Constatou%2Dse%2C%20atrav%C3%A9s%20da%20pesquisa,de%20ensino%20da%20Geografia%20Escolar>. Acesso: 02 Abr. 2022.

SILVA, Vládia da; MUNIZ, Alexsandra Maria Vieira. A geografia escolar e os recursos didáticos: o uso das maquetes no ensino-aprendizagem da geografia. Geosaberes. Fortaleza, v. 3, n. 5, pág. 62-68, 2012.

Disponível em: <http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/117>. Acesso: 02 Abr. 2022.

VASCONCELLOS, Celso do Santos. Avaliação da Aprendizagem: Práticas de Mudança – por uma práxis transformadora, 7 ed. São Paulo: Libertad, 2005. 230 p.

Published

29/10/2022

How to Cite

THE TOOLS USED BY TEACHERS OF GEOGRAPHY IN ASSESSING THE LEARNING OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS II. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(11), e3112089. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2089