THE HEALTH IMPACTS OF NURSING ACADEMICS DURING THE COVID-19 PANDEMIC: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2348

Keywords:

Nursing Students, Pandemic, Covid-19, Social isolation, Health

Abstract

The Covid-19 pandemic brought important impacts that changed the mental health of higher education students, because due to the impossibility of continuing face-to-face classes, specifically nursing students suffered due to the high workload of practices in the laboratory and in health institutions. In addition, with the increasing outbreak in the number of cases of the disease, there was a need for help in hospitals, many academics in the last years of graduation worked on the front line of the fight against Covid-19. The pandemic caused thousands of deaths, in addition, it brought an increase in the number of mental disorders, such as anxiety and depression. Thus, this study aims to identify, through national and international literature, the impacts generated by the Covid-19 pandemic on the lives of nursing students. This is an integrative literature review, data collection was performed by searching for scientific articles published in the last three years, in the following databases: Virtual Health Library (BVS-BIREME) and Scientific Electronic Library OnLine (SciELO). Six studies on the subject were found, which address the performance and impacts of the Covid-19 pandemic on the health of nursing students. It is important to point out that the consequences of the Covid-19 pandemic have intensified in the lives of professionals and students in the health area, therefore, strategies are needed to cope in a healthy way with common mental disorders that are intensified or resulting from the critical period of the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alesandra Aparecida Defante

    Centro Universitário Dinamica das Cataratas (UDC)

  • Michael Portilho

    Centro Universitário Dinamica das Cataratas (UDC)

  • Wesley Martins

    Centro Universitário Dinâmica das Cataratas (UDC)

References

BRASIL. Vacina em ritmo lento pode afetar economia, alerta relatório da IFI. 2021. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2021/04/20/vacina-em-ritmo-lento-pode-afetar-economia-alerta-relatorio-da-ifi Acesso em: 17 de out. de 2022.

FRANZOI, M. A. H.; CAUDURO, F. L. F. Atuação de estudantes de enfermagem na pandemia de Covid-19. Cogitare Enfermagem, 25: e73491, 2020.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 6 ed: Atlas. 2017.

GUNDIM, V. A.; et al. Transtornos Mentais Comuns e rotina acadêmica na graduação em enfermagem: impactos da pandemia de Covid-19. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, n. 27, 2022.

JANTARA, R. D.; et al. Isolamento social e solidão em estudantes de enfermagem no contexto da pandemia de Covid-19. Rev Enferm UERJ, 30: e63609, 2022.

LOURENÇO, T. M. G; et al. Esperança e bem-estar psicológico durante a crise sanitária pela Covid-19: estudo com estudantes de enfermagem. Esc. Anna Nery, 25(spe), 2021.

MOREIRA, A.; PINHEIRO, L. OMS declara pandemia de coronavírus. G1 Notícias, 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2020/03/11/oms-declara-pandemia-de-coronavirus.ghtml Acesso em: 17 de out. de 2022.

UNESCO. Organização Das Nações Unidas Para A Educação, a Ciência e a Cultura. Consequências adversas do fechamento das escolas. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/-educationresponse/consequences. Acesso em: 17 nov., 2021.

NERY, V. D; et al. Ambiente de prática profissional em enfermagem na perspectiva de estudantes na Covid-19. Acta Paul Enferm., 35:eAPE00122, 2022.

OMS. Organização Mundial da Saúde. Painel de Controle Coronavírus (Covid-19). 2022. Disponível em: https://covid19.who.int/ Acesso em: 17 de out. de 2022.

OPAS. Organização Pan-Americana da Saúde. Pandemia de Covid-19 desencadeia aumento de 25% na prevalência de ansiedade e depressão em todo o mundo. 2022. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/2-3-2022-pandemia-covid-19-desencadeia-aumento-25-na-prevalencia-ansiedade-e-depressao-em Acesso em: 17 de out. de 2022.

PORTUGAL, F. B.; et al. Distanciamento social e Covid-19: estratégias adotadas por estudantes de enfermagem. SMAD - Rev Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog. 17(2): 7-15, 2021.

SOUZA, M. T.; SILVA, M. D. da; CARVALHO, R de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstei, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/eins/v8n1/pt_1679-4508-eins-8-1-0102.pdf Acesso em: 17 de out. de 2022.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco, 16 abr. 2020. Disponível em: https://www.unesco.org/pt/articles/comissao-futuros-da-educacao-da-unesco-apela-ao-planejamento-antecipado-contra-o-aumento-das Acesso em: 17 de out. de 2022.

Published

08/12/2022

How to Cite

THE HEALTH IMPACTS OF NURSING ACADEMICS DURING THE COVID-19 PANDEMIC: AN INTEGRATIVE REVIEW. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(12), e3122348. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2348