THE HEALTH IMPACTS OF NURSING ACADEMICS DURING THE COVID-19 PANDEMIC: AN INTEGRATIVE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2348Keywords:
Nursing Students, Pandemic, Covid-19, Social isolation, HealthAbstract
The Covid-19 pandemic brought important impacts that changed the mental health of higher education students, because due to the impossibility of continuing face-to-face classes, specifically nursing students suffered due to the high workload of practices in the laboratory and in health institutions. In addition, with the increasing outbreak in the number of cases of the disease, there was a need for help in hospitals, many academics in the last years of graduation worked on the front line of the fight against Covid-19. The pandemic caused thousands of deaths, in addition, it brought an increase in the number of mental disorders, such as anxiety and depression. Thus, this study aims to identify, through national and international literature, the impacts generated by the Covid-19 pandemic on the lives of nursing students. This is an integrative literature review, data collection was performed by searching for scientific articles published in the last three years, in the following databases: Virtual Health Library (BVS-BIREME) and Scientific Electronic Library OnLine (SciELO). Six studies on the subject were found, which address the performance and impacts of the Covid-19 pandemic on the health of nursing students. It is important to point out that the consequences of the Covid-19 pandemic have intensified in the lives of professionals and students in the health area, therefore, strategies are needed to cope in a healthy way with common mental disorders that are intensified or resulting from the critical period of the pandemic.
Downloads
References
BRASIL. Vacina em ritmo lento pode afetar economia, alerta relatório da IFI. 2021. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2021/04/20/vacina-em-ritmo-lento-pode-afetar-economia-alerta-relatorio-da-ifi Acesso em: 17 de out. de 2022.
FRANZOI, M. A. H.; CAUDURO, F. L. F. Atuação de estudantes de enfermagem na pandemia de Covid-19. Cogitare Enfermagem, 25: e73491, 2020.
GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 6 ed: Atlas. 2017.
GUNDIM, V. A.; et al. Transtornos Mentais Comuns e rotina acadêmica na graduação em enfermagem: impactos da pandemia de Covid-19. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, n. 27, 2022.
JANTARA, R. D.; et al. Isolamento social e solidão em estudantes de enfermagem no contexto da pandemia de Covid-19. Rev Enferm UERJ, 30: e63609, 2022.
LOURENÇO, T. M. G; et al. Esperança e bem-estar psicológico durante a crise sanitária pela Covid-19: estudo com estudantes de enfermagem. Esc. Anna Nery, 25(spe), 2021.
MOREIRA, A.; PINHEIRO, L. OMS declara pandemia de coronavírus. G1 Notícias, 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2020/03/11/oms-declara-pandemia-de-coronavirus.ghtml Acesso em: 17 de out. de 2022.
UNESCO. Organização Das Nações Unidas Para A Educação, a Ciência e a Cultura. Consequências adversas do fechamento das escolas. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/-educationresponse/consequences. Acesso em: 17 nov., 2021.
NERY, V. D; et al. Ambiente de prática profissional em enfermagem na perspectiva de estudantes na Covid-19. Acta Paul Enferm., 35:eAPE00122, 2022.
OMS. Organização Mundial da Saúde. Painel de Controle Coronavírus (Covid-19). 2022. Disponível em: https://covid19.who.int/ Acesso em: 17 de out. de 2022.
OPAS. Organização Pan-Americana da Saúde. Pandemia de Covid-19 desencadeia aumento de 25% na prevalência de ansiedade e depressão em todo o mundo. 2022. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/2-3-2022-pandemia-covid-19-desencadeia-aumento-25-na-prevalencia-ansiedade-e-depressao-em Acesso em: 17 de out. de 2022.
PORTUGAL, F. B.; et al. Distanciamento social e Covid-19: estratégias adotadas por estudantes de enfermagem. SMAD - Rev Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog. 17(2): 7-15, 2021.
SOUZA, M. T.; SILVA, M. D. da; CARVALHO, R de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstei, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/eins/v8n1/pt_1679-4508-eins-8-1-0102.pdf Acesso em: 17 de out. de 2022.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco, 16 abr. 2020. Disponível em: https://www.unesco.org/pt/articles/comissao-futuros-da-educacao-da-unesco-apela-ao-planejamento-antecipado-contra-o-aumento-das Acesso em: 17 de out. de 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.